hur länge kan man ha på BoT?

iloveyou

Trådstartare
min häst är nu lindad nattetid och under dagen när han är ute i hagen eftersom den är så knögglig när leran har stelnat, har tyvärr inte tillgång till någon bättre hage. därför är han lindad även ute. är det dåligt för benen att vara lindade så länge, med back on track kardborrepaddar eller lindor? han går ute till 13.00 så det är alltså så länge han har på sig dom. finns det någon maxtid som man kan ha på Back on Track?

Sv: hur länge kan man ha på BoT?

Nej, du kan ha dem på dygnet runt om du vill. Man rek invänjningsperiod dock, men den har jag aldrig brytt mig om.

Dock, ska du ha dygnet om, så linda om minst morgon och kväll.

Min stora har BoT dygnet runt på frambenen.

Min donna sover med BoT-paddar på natten och går ut med dom i hagen på dagen, inga problem.

Jag tycker inte att man varken ska ha vanliga lindor eller BoT på dygnet runt (om vi inte talar om någon skada). Det får hästen att bli beroende av lindorna/BoT.

Varför skulle hästen behöva lindor i hagen bara för att det är knögligt?
Jag skulle vara ännu mer försiktig med att ha BoT dygnet runt. Jag har många vänner som säger ... och jag har läst mycket om att BoT är väldigt skadeframkallande om hästen har det FÖR ofta. Under svullnader och skador kan BoT påskynda läkning men vid "vanligt" tillstånda ska man ha uppehåll också.

varför skulle BoT vara skadeframkallande?:crazy: dom går att använda i förebyggande syfte, vilket jag gör och jag har uppehåll emellanåt, tex när det är lerigt ute och benen är blöta så använder jag dom i princip aldrig, bara efter träning osv om benen är torra.

dessutom tycker jag att dom har gett mycket större effekt när dom sitter på även i hagen.

Se upp så din häst inte får "brännskador" :eek: av långvarig användning av BoT! Det kan faktiskt hända:eek:
Om du aldrig användt BoT förr ska du bara använda dom under 3-4 timmar första gångerna för "invänjning", det finns hästar som inte kan använda BoT pga överkänslighet. Fick du inte med bruksanvisning när du köpte dom:confused: Efter att ha användt dom i 2-3 veckor ska man göra uppehåll under lika lång tid för att förhindra att hästen blir "beroende" av dom. Man kan även använda dom på blöta ben för att torka dom (låter onödigt med funkar!)
Jag använder dom själv för att torka ut gallor som uppstår under hösten, då som nattpaddar:love:

Jo det kan hända :eek:, en i stallet fick det på sin häst, men hon hade lindat lite väl hårt och hade dom på länge. Det var andra gången tror jag som hon hade dom på sin häst. Fick små sår frampå benen. Hon slutade använda paddarna då och såren försvann;)

Anledningen till att dom funkar bättre i hagen är för att hästen rör på sig och skyndar på cirkulationen:bow:

Lindor dygnet runt täcke max 1-8 timmar.
Täcket skall man vara lite försiktig med ibörjan då vissa hästar reagerar enormt på det.

*KL*
Och så säger undersökningen dom har gjort att BoT är lika verkningsbara eller verkningslösa som vanliga lindor och vanliga täcken :angel:

Jag har mitt BoT täcke på dygnet runt och använder jag lindorna så har jag dom oftast på natten men det har hänt att hästen har haft dom ute i hagen oxå om det är torrt/fruset.
Jag tycker framförallt det är enorm skillnad på min häst med täcket :bow:
På min andra häst märker jag inte direkt någon skillnad men jag tror oxå det beror på hur stort behovet är för individen.

Jag har BoT paddar på min häst inne på natten, ca 12-14 h. Ute har hon lindor med yllepaddar under. Hon har lite svullna ben men dom har varit MYCKET värre! Så fort hennes ben ser fina ut igen ska hon få gå utan.

Själv använder jag BoT nackskydd och armbågsskydd, har dom ibland dygnet runt när jag har som värst värk, tycker inte att jag märker nåt negativt, bara att värken försvinner... :love:

Men hur länge kan man eg ha lindat utan att linda om? Jag lindar om morgon och kväll, men på nyårsafton ska jag på fest :angel: och har ordnat så att min hästrädda svärmor ska ge morgonhö och släppa ut kusarna. Tänkte linda med yllepaddar på kvällen (vid 17-tiden) och låta henne gå ut med dom på nyårsdagen tills jag är i körskick och kan åka ut till stallet... Det borde väl inte vara nån fara???

/Jezzscar som läääängtar efter en sovmorgon...

Jo det kan hända :eek:, en i stallet fick det på sin häst, men hon hade lindat lite väl hårt och hade dom på länge. Det var andra gången tror jag som hon hade dom på sin häst. Fick små sår frampå benen. Hon slutade använda paddarna då och såren försvann;)

Och det berodde med all säkerhet inte på BoT-paddarna. De fungerar inte så.

jag har haft Back on track paddar på min häst i mer än ett år, och började försiktigt med några timmar och sen utökade jag. så det är inte så att jag precis köpt dom:p

brännskador har jag aldrig hört talas om....däremot att man inte ska ha liniment under och att benen ska vara torra.

Jag har BoT paddar på min häst inne på natten, ca 12-14 h. Ute har hon lindor med yllepaddar under. Hon har lite svullna ben men dom har varit MYCKET värre! Så fort hennes ben ser fina ut igen ska hon få gå utan.

Själv använder jag BoT nackskydd och armbågsskydd, har dom ibland dygnet runt när jag har som värst värk, tycker inte att jag märker nåt negativt, bara att värken försvinner... :love:

Men hur länge kan man eg ha lindat utan att linda om? Jag lindar om morgon och kväll, men på nyårsafton ska jag på fest :angel: och har ordnat så att min hästrädda svärmor ska ge morgonhö och släppa ut kusarna. Tänkte linda med yllepaddar på kvällen (vid 17-tiden) och låta henne gå ut med dom på nyårsdagen tills jag är i körskick och kan åka ut till stallet... Det borde väl inte vara nån fara???

/Jezzscar som läääängtar efter en sovmorgon...

jag lindar inte om på morgonen då det är stallpersonalen som släpper ut min häst, har BoT kardborrepaddar fram och lindor + padd bak. Absolut ingen fara att släppa ut utan att linda om :)

men varför har ni dem hela tiden???
hur gör ni då på sommaren?
Låter i mina öron som att det INTE kan vara bra att vara lindad jämt om man inte behöver det
jag använder mina efter hård träning och vid skada men min et på sigtuna säger att man ska vara försiktig med att använda dem för mycke för man gör hästen beroende vid lindor och då alla lindor. vet inte om det stämmer men men alla gör som de vill

Har lindat många hästar med BoT, som får stå med dom över natten, runt 15 timmar. Använder ibland utan liniment under, ofta med liniment och har aldrig upplevet några brännskador eller blisterverkningar.

Någon skrev om brännskador av enbart vaddstyckena, vilket låter väldigt otroligt i mina öron. Antingen väldigt hårt lindat, antagligen grus eller annan skit på benen som skavt. BoT bränner i sig inte huden.

från deras hemsida
Anledningen till att vi rekommenderar uppehåll i behandlingen med Back on Track, är att det är välkänt att kroppen vänjer sig vid användning av vissa läkemedel och att man måste ta högre dos hela tiden för att uppnå samma effekt, om man inte gör uppehåll i behandlingen. Känsligheten för denna tillvänjning är individuell, men vi vill uppmärksamma att denna möjlighet finns.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Hazel
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 747
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka