hur länge kan man ha på BoT?

Sv: hur länge kan man ha på BoT?

står dock på agrias hemsida att man ska vara försiktig med att linda hästens ben om det inte finns ett vettig skäl.

Och sedan när skall man lyssna på ett försäkringsbolag?:confused:

Jag har TOM lindor på min 1 åring i hagen nu då hon har brodd dock inte BoT.
Varför jag tror att många hästägare är för "lata" för att sätta på och ta av lindor 4 gånger per dag.
Dock kan jag säga att en skogsmulle inte ska ha några lindor på sig om det inte är några problem. Lindor är för tävlings hästar.
Ja en häst kan ta skada av att ha lindor på sig 24/7. Man måste ta av dom och linda om minst 2-4 gånger om dagen annars kan tryck och liknande uppkomma.
Jag rekommenderar BoT till "alla" hästar som lindas. Och täcket till alla hästar i mer eller mindre utsträckning. Vissa hästar blir"tokiga" av att ha det på sig vissa blir lugna vissa får ingen som helst skillnad. Dock är dessa täcken mycket dyra så man kanske skulle investera i ett stalltäcke som många kan ha tillsammans (detta är mycket svårt jag vet men också mycket billigare).
Jag använder BoT tillsammans med lätta blister som superspeedback om det skulle behövas extra mycket genom strömning vid galla och liknande svullnader.
Täcket måste jag åter igen varna lite för ha koll på din häst när du har täcket på första gångerna då de kan ha en enorm effekt på vissa. Min gamla häst var inte sig själv på flera dagar när jag började använda BoT täcket på honom han blev slö o bitsk och otrevlig att ha med och göra. Men efter några dagar blev han som en ettåring igen trotts sina 9 år på nacken och ca 100 lopp i kropp och ben. :bump::bump:

Ja en häst kan ta skada av att ha lindor på sig 24/7. Man måste ta av dom och linda om minst 2-4 gånger om dagen annars kan tryck och liknande uppkomma.
Fast även om man lindar om hästen och sätter på den nya så räknas det ju endå som att hästen har lindor dygnet runt, att inte ha samma lindor på dygnet runt utan att linda om en endaste gång är självklart inte bra.

Och sedan när skall man lyssna på ett försäkringsbolag?
Försäkringsbolaget har ju en veterinär också, men på den sidan så står det endast att om inte hästen har något problem att man då kanske hellre ska avstå från att linda. Varför står det inte.

vadå så om man har BoT kardborrepaddar ska man då sätta om dom 2-4 gånger om dagen?:confused:

vadå så om man har BoT kardborrepaddar ska man då sätta om dom 2-4 gånger om dagen?:confused:

korreborrepaddarna är nog inte lika stor risk att sätta fel som det är när man lindar, dom sitter ju ganska så löst.

På vilket sätt skulle handlederna ta stryk av att ha på sej det? Vilka skador ger det?
Det är väl egentligen inte farligare än att man har på sej strumpor varje dag, och vissa har ju det på natten
också, jag har det på natten för det är så kallt här.

men du kan ju inte jämföra padd och lindor med strumpor.inte alls samma tryck eller matrial.
om man lindar handlederna (som jag gjort väldigt ofta, p.g.a elit gymnastik i 15 år) så ska jag säga dit att det blir skilnad. man stabiliserar handlederna och när de tas bort är man svagare.

men men.
Alla gör som dem vill.:D
jag skulle aldrig linda en FRISK häst i onödan.

om man lindar handlederna (som jag gjort väldigt ofta, p.g.a elit gymnastik i 15 år) så ska jag säga dit att det blir skilnad. man stabiliserar handlederna och när de tas bort är man svagare.

Men då lindar du ju en led. Det enda sättet att "ge stöd" är ju om man lindar över en led. I mina ögon har benlindor effekten att de värmer, kyler (om det är sådana bangage), dämpar slag/strykningar eller skyddar mot smuts (om det är sår under). Jag kan aldrig tänka mig att man kan linda ett hästben för att stadga upp det om man lindar som man lindar ett arbetsbandage... men det är min logik. Om någon har ett annat synsätt får man gärna redogöra för det så jag förstår hur man menar då man säger att lindor ger stöd...

Som sagt så ger inte vanliga stallbandage något stöd på de sättet, det ger enbart värmen och det är den man vill komma åt. Så nej jag tror inte det spelar någon roll överhuvudtaget om man lindar stallbandage eller inte om hästen är frisk, är hästen inte det så hjälper det ju.

Man lindar ju inte hårt ens, man lindar såpass att det sitter som de ska, men det är långt ifrån hårt för det ska man inte. Så jo, man kan jämföra det med strumpor eller handledsvärmare eller liknande, det ger heller inget stöd utan bara värme.

Nej Men dom skall man o andra sidan inte ha ute dom kan ramla av då dom inte sitter fast så bra.
Jag kan säga att jag själv har mina BoT Tshirtar på mig hela dagen men byter den minst 1 gång under dagen. Dom kostar lite men det är det värt i min värld jag vill vara frisk när jag blir gammal och det tror jag min häst också vill.:p

Jag har min ena häst lindad dygnet runt pga en griffelbensfraktur som opererades och sen slog hon upp en ny fraktur och hon har vilat i 4,5 månad nu och ska enligt veterinär vara lindad hela tiden under läkningen så att hon inte kan förvärra skadan.
Hon hade mindre än 40% chans att överleva för 3 månader sen så jag tar inga risker.

KL

Jag har noterat att min häst har fitt lite småsår, och blivit lite sparkad på. jag funtar på att låta honom stå med sina BoT-lindor även i hagen för att underlätta för stallpersonalen och för att skydda hans ben. Men, man framstår inte som lite knäpp om man gör så, jag skulle i sånna fall vara den enda i mitt stall :angel:
Jag har BoTryggvärmare också, och det kan väl inte vara några problem att ha den 24/7 heller, man tar ju av den när man rider och sånt.

Jag tänkte linda över mina kardborrepaddar, bara för att vara säker på att dom sitter och inte kardboren glider upp eller nåt.

Blir det inte knöligt då:confused:

:banana:
Å jag som trodde hon fick brännsåren av dom:confused:
Då behöver jag inte vara orolig då!!:rofl::rofl::rofl:

Måste det se snyggt ut då? Han får ju ha kardborren som vanligt, jag bara lindar ovanpå som en extra säkerhet.

Det borde isf vara bättre att tejpa över kardborren ist för att linda? Jag brukar tejpa kardborren på lindorna då jag rider för att ha en extra säkerhet så att kardborren inte går upp.
Jag tycker att det verkar onödigt att linda över BoT-skydden, dels för att lindan kan gå upp och dels för att det är långt mkt värre skador om en linda går upp än om en kardborre gör det. Sedan är det ju ett extraarbete samt att jag tror att det är svårt att få det att sitta bra = säkerhetsrisk. Men jag vet inte, spekulerar bara.

det var inte utseendet jag menade:D, jag menar att det blir
knöligt mot benet att linda ovanpå kardborrepadden:confused:
Som en annan sa tidigare är det nog bättre att tejpa över kardborren som extra säkerhet istället för att linda över befintlig pad. Men om du vill linda, varför inte använda vanlig pad+linda isf:confused:

:idea:
Jag ska nog faktiskt ta bort neoprengrejen som man använder på snabbknäppesbandagen och sätta lite silvertejp ovanpå kardborren och använda dom som vanliga paddar med lindor i stället. Jag tror det blir smidigaste så, och så sitter dom nog lite bättre faktiskt.

jag tror inte att kardborren lossnar i första taget,dem sitter ju jättehårt.(alltså fasst)
jag har bara bra erfarenheter med olika botskydd.
vi brukar rekomendera uppehåll i 1 vecka innan man åter använder skydden i 2 veckor. Fortsätt sedan behandlingen med uppehåll var tredje vecka, så att läkningsförloppet kan följas. Om man inte gör uppehåll i behandlingen finns risken att man börjar träna hästen för hårt i tron att den blivit helt frisk eftersom man inte känner de vanliga varningssignalerna i form av svullnad och smärta, som minskar vid användning med Back on Track.
och ej använda linement under.vissa hästar klarar det men vissa kan bli blistring.

jag tror inte att kardborren lossnar i första taget,dem sitter ju jättehårt.(alltså fasst)
jag har bara bra erfarenheter med olika botskydd.
vi brukar rekomendera uppehåll i 1 vecka innan man åter använder skydden i 2 veckor. Fortsätt sedan behandlingen med uppehåll var tredje vecka, så att läkningsförloppet kan följas. Om man inte gör uppehåll i behandlingen finns risken att man börjar träna hästen för hårt i tron att den blivit helt frisk eftersom man inte känner de vanliga varningssignalerna i form av svullnad och smärta, som minskar vid användning med Back on Track.
och ej använda linement under.vissa hästar klarar det men vissa kan bli blistring.

Det där läste jag på BoT hemsida och funderade på det där "Uppehåll var 3:e vecka" ska man ha uppehåll i tre veckor då, eller bara en?
Har inte riktigt förståt det :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Hazel
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 747
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka