hur länge kan man ha på BoT?

Sv: hur länge kan man ha på BoT?

men om du läser så har jag aldrig skrivit att jag använder dom dygnet runt, året runt. jag har det just nu pågrund av att hagen är så himla bucklig, annars har min häst dom nattetid, ibland och jag är mycket medveten om att man ska ha uppehåll osv.

nej men flera har skrivit att du gott kan ha dem hur långe du vill och därför så undrarde jag.=)
men vad ska BoT göra åt buckliga hagar? förutom värma

men de känns ändå som att dom skyddar lite mer än vanliga skydd ;) hoppas jag iallafall.

Undrar också vad BoT ska göra åt buckliga hagar? Lindorna hinidrar knappast hästen från att trampa snett eller snubbla.

Men iallafall så är det ingen risk att ha på BoT dygnet runt om man vill, kan ju alltid vara bra att lufta benen lite endå.

*kl*

Just nu har min häst sina BoT paddar på hela tiden förutom när jag rider. Då även i hagen nu när det är fruset och hästen går i rasthage.
Har även fleectäcke. Ibland har hon på sig det dygnet runt och ibland bara ngr timmar under dagen.

*kl

Men om man har BoT på natten och ska göra uppehåll, ska man använda vanliga stallbandage under uppehållet då eller menar ni att hästen ska gå helt utan? Jag menar, man behöver ju lindorna av en anledning, känns inte bra att isf låta hästen stå utan 3 veckor? :crazy:

ja det var ju lite det jag undrarde över.
VARFÖR har ni era hästar konstant lindade dygnet runt i princip. anledningen??
skydd kan jag förstå till viss del om hästen har överben eller stryker sig även i hagen,men kompakta lindor och BoT förstår jag inte

efter rek. invänjning tid ska du ha på dem minst 8 h om dygnet..

skydd kan jag förstå till viss del om hästen har överben eller stryker sig även i hagen,men kompakta lindor och BoT förstår jag inte

Måste du förstå då? Det är ingenting som skadar hästarna att vara lindade, det är enbart extra jobb för ägarna och nåt som dom känner att dom vill göra. Har man vart med om skador eller så så blir man väldigt försiktig helt enkelt även om det man gör är totalt onödigt. Det är ingenting som alla måste förstå och ingenting som alla kommer att förstå.

Man ska inte behöva försvara allting man gör med hästen, jag lindar alltid min häst på nätterna trots att jag innerst inne vet att det jag gör är tokigt onödigt för jag behöver inte linda varje gång han kommer in men jag vill det. För min skull. Jag känner mej tryggare med de.

Är väldigt glad att folket i stallet jag står i inte ifrågasätter att jag är så extremt noga med min häst, kyler tex alltid benen minst 10 min efter ridning etc, väldigt noga med att linda inför varje natt osv.

Senast ändrad av en moderator:

min är inte konstant lindad och inte dygnet runt, det är bara den senaste veckan som jag haft BoT även ute.

Jag har det i förebyggande syfte, och jag är sparsam och använder det i vissa perioder, precis som man ska.

Vad är det för skillnad på benskydd och lindor, förutom att lindor skyddar mer, och Back on Track ger faktiskt resultat!

Ni gör som ni vill det var bara en fråga?
måste du ta åt dig så mycke

står dock på agrias hemsida att man ska vara försiktig med att linda hästens ben om det inte finns ett vettig skäl.

Senast ändrad:

I mitt fall har vi inga lindor alls. Men hästen skulle nog behöva ha det pga tjocka ben samt lite krångel i ett framben. Om inte annat kan det vara värt att prova och se om det blir en förbättring.
Jag är bara medryttare, så jag bestämmer tyvärr inte men hade hästen varit min hade jag följt rek. jag fått.

Men av nyfikenhet samt intresse av att lära mig saker så undrar jag om man ska ha vanliga stallbandage under "viloperioden" från BoT, eller om man ska varva varannan dag? Om man nu har en orsak till indadet och användingen av BoT, så borde ju tre veckor vara en lång period av uppehåll i behandlingen? Om man tex har en häst som sväller i benen eller har stela leder och behöver värme, så borde den ju behöva det även under dessa tre veckor - därav min fråga: Vad gör man under tiden?

Jag har förståt det som att man bara ska ha uppehåll i 1 vecka, fast jag kanske missuppfattat.

Ni gör som ni vill det var bara en fråga?
måste du ta åt dig så mycke

står dock på agrias hemsida att man ska vara försiktig med att linda hästens ben om det inte finns ett vettig skäl.

Tog jag åt mej? Gjorde jag inte men okej.

Med tanke på ditt inlägg så lät det som om det va viktigt att veta, att det måste finnas någon anledning osv.

Jag tycker det är ganska så självklart att ägaren till hästen lindar för antingen säkerhets skull i förebyggande syfte eller så behöver den de pga blodcirkulation eller liknande.

Tror att agria menar att man inte ska linda med tanke på skaderisken som finns om man lindar fel, då kan det bli rejäla skador. Och att då linda i onödan och ta den risken avråder dom nog från.

Har väldigt svårt att tänka mej att det annars skulle vara farligt för benen att ha vanliga stallbandage på sej. Ökar ju bara värmen lite. Det här med att dom skulle bli beroende av lindor har jag också svårt att tro.

Men av nyfikenhet samt intresse av att lära mig saker så undrar jag om man ska ha vanliga stallbandage under "viloperioden" från BoT, eller om man ska varva varannan dag? Om man nu har en orsak till indadet och användingen av BoT, så borde ju tre veckor vara en lång period av uppehåll i behandlingen? Om man tex har en häst som sväller i benen eller har stela leder och behöver värme, så borde den ju behöva det även under dessa tre veckor - därav min fråga: Vad gör man under tiden?

Vad jag har hört så ska man använda BoT två veckor och vila den tredje och sen hålla på så. Om hästen behöver lindor där emellan beror ju på varför hästen är lindad från första början. En vanliga häst som inte har några fel behöver inga lindor den veckan.

Annars är det väl bara att linda på med vanliga paddar.

Att påstå att det inte är skadligt att linda hästarna är ju helt befängt. Det må vara att hästarna inte kan skadas av benskydd, men det finns väldigt många människor som tror sig kunna linda ben men lindar helt fel. Begrepped "sönderlindad" finns ju av en anledning.

Jag skulle passa mig för att ha min häst lindad sådär pass ofta, även om jag litar på min egen kunskap vad gäller lindningen.

Senast ändrad:

Tog jag åt mej? Gjorde jag inte men okej.

Med tanke på ditt inlägg så lät det som om det va viktigt att veta, att det måste finnas någon anledning osv.

Jag tycker det är ganska så självklart att ägaren till hästen lindar för antingen säkerhets skull i förebyggande syfte eller så behöver den de pga blodcirkulation eller liknande.

Tror att agria menar att man inte ska linda med tanke på skaderisken som finns om man lindar fel, då kan det bli rejäla skador. Och att då linda i onödan och ta den risken avråder dom nog från.

Har väldigt svårt att tänka mej att det annars skulle vara farligt för benen att ha vanliga stallbandage på sej. Ökar ju bara värmen lite. Det här med att dom skulle bli beroende av lindor har jag också svårt att tro.

lät som det med tanke på att du inte ville förklara och udrarde varför jag ville veta.
men men :D

Men allt man gör har man väll en tanke med.
okej vi säger att jag lindar mina handleder, har det dyngnet runt i 4 veckor tror du då inte att mina handleder skulle ta stryk av det?

Och det var inte det agria menade utan att du stänger ju in benen dygnet runt utan en andledning. visst kan en gammal häst behöva stall lindor under natten p.g.a gallor o.s.v men att aldrig låta hästen gå utan låter för mig jätte dåligt.

jag är också nogrann med min häst och håller på massor, med mina små egenskaper men jag har alltid en tanke bakom det.

vet inte men i mina öron låter det inte okej, om man nu har en helt frisk häst.

dom som har lindorna i förebyggande syfte har väl också en tanke bakom, det kryllar av hästar som har benen lindade i princip dygnet runt utan att ta de minsta skada av det.

Och det var inte det agria menade utan att du stänger ju in benen dygnet runt utan en andledning
Vart någonstans på agria står det att det är av den anledningen att det stänger in benen och att just de inte är bra? Jag hittar inte de någonstans iallafall.
Min vet. har sagt när det gäller stallbandage i onödan när hästen inte är i behov av det att det inte har någon betydelse alls men att det är en onödig risk med tanke på hur illa det går om man inte kan linda riktigt bra.

okej vi säger att jag lindar mina handleder, har det dyngnet runt i 4 veckor tror du då inte att mina handleder skulle ta stryk av det?
På vilket sätt skulle handlederna ta stryk av att ha på sej det? Vilka skador ger det?
Det är väl egentligen inte farligare än att man har på sej strumpor varje dag, och vissa har ju det på natten
också, jag har det på natten för det är så kallt här.

Det enda jag kan tänka mej är typ svamp eller liknande hudproblem dom kan få av att vara instängda i lindor dygnet runt men då får man ju bara hålla koll på hur benen känns, får dom problem med huden så får man väl hitta på nåt annat eller lufta benen mera.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Hazel
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 747
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka