Hur länge kan hästen äta av årets höskörd?

E

Eeiram

Hej!

Jag undrar alltså hur länge hästen kan äta av årets höskörd? När börjar hö tappa näringsvärden och bli allmänt dåligt (hygieniskt)?

Jag har köpt in 2500 kg hö som skall räcka till nästa sommar är det tänkt (de släpps på bete någon gång i maj). Det var dock lite halvdåliga värden på höet jag köpt men har nu blivit erbjuden att köpa ett bättre hö av en stallkompis (som har två hästar varav den ena dog nu i veckan). Om jag nu köper ex. ett ton av henne (och förslagsvis ger ett hö utomhus dagtid och ett annat inne till natten) kommer jag få hö över till sommaren. Jag vill ju inte kasta hö, därav frågan om hur länge min häst kommer kunna äta att årets skörd?

/Marie

Sv: Hur länge kan hästen äta av årets höskörd?

Hö tappar inte i näringsvärde. Det är bara vitaminerna som blir försämrade. Så du kan lugnt fodra med det hela året och nästa med för den delen om du förvarar det bra.

Vitaminhalten är förmodligen lägre redan runt nyår, men resten av näringsvärdena håller sig så länge som höet lagras rätt.

Dvs, är höet hygieniskt och fräsch har det samma näringsvärden även nästa säsong.
Det enda som kan göra så att protein mm försvinner är om något "äter upp" det, typ mögeltillväxt eller så...

Bara man förvarar torrt så håller näringen länge. Gammalt knep är att lägga halm ytterst på högen med hö. Då kommer dagg och dimma att lägga sig på halmen och inte på det yttersta hölagret.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 422
Senast: exotic
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 309
Senast: ufot
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka