Hur länge kan hästarna gå ute?

Lycanthrope

Trådstartare
Hur länge får hästar, enligt lag, gå ute dygnet runt?

Och om man nu bortser från lagen lite..
Jag har en nordsvensk och en arab, jag vill ha dom ute så länge det bara går. De har några hagar som är öppnade emellan, varav en stor hage med en tät stor skog, som definitivt skyddar mot det mesta+att de har mycket att pyssla med.
Nordsvensken klarar ju detta, araben får väl också massa päls, han rids ju inte så mycket eftersom han är under inridning, så det gör inget.
Men hur länge vågar man ha dom ute? Självklart kommer de få hö och halm när gräset inte längre räcker till.
En ligghall ska byggas, men det blir nästa år. :angel:
KAN man ha dom ute hela vintern, OM jag då självklart tar in dom ifall det blir pissigt väder/storm ala Gudrun?

Hoppas på svar :D
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Det kan du säkert om de får mycket mat. Men säg det inte högt ;)

De får gå ute så länge gräset växer. Förra året vägte det in i December här.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Utan ligghall... så länge betestillväxt sker... Alltså olika beroende på väder och var i landet man bor.

Med ligghall... året runt...

Skog räknas inte som ersättning för ligghall/vinskydd. Det måste prövas individuellt och ansökan om dispens från ligghallskravet måste sökas. En sådan dispens är mycket svårt att få. (För att inte säga näst intill omöjligt.)

Hur länge du kan ha dem ute om "du bortser från lagen lite" ... det är helt och hållet upp till ditt samvete. Hästarna tål nog att gå ute om det är som du beskriver... Men det kan ju uppstå problem för dig om någon anmäler dig.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Kan du göra en provisorisk ligghall? Såg på blocket att de sålde ligghallar av presenning. Om det är godkänt kan du väldigt snabbt göra vindskydd i skogen och ta hjälp av träden. Bäst är nog plåt till tak om det regnar eller snöar så är taket kvar :D
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Iofs kanske man skulle kunna göra enkel billig ligghall med hjälp av plåt och träden, men vart får man tag på sådan plåt, och vad kostar det?



Ja som sagt, anmäla mig kommer ingen göra.. stallägaren är med på noterna. och tar in dem om det blir för pissigt väder.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Hur länge får hästar, enligt lag, gå ute dygnet runt?

Och om man nu bortser från lagen lite..
Jag har en nordsvensk och en arab, jag vill ha dom ute så länge det bara går. De har några hagar som är öppnade emellan, varav en stor hage med en tät stor skog, som definitivt skyddar mot det mesta+att de har mycket att pyssla med.
Nordsvensken klarar ju detta, araben får väl också massa päls, han rids ju inte så mycket eftersom han är under inridning, så det gör inget.
Men hur länge vågar man ha dom ute? Självklart kommer de få hö och halm när gräset inte längre räcker till.
En ligghall ska byggas, men det blir nästa år. :angel:
KAN man ha dom ute hela vintern, OM jag då självklart tar in dom ifall det blir pissigt väder/storm ala Gudrun?

Hoppas på svar :D


Kopierat från Djurskyddsmyndighetens hemsida:

"Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.

Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren."


Om du vill ha dem ute hela vintern i år utan ligghall kan bara du själv avgöra. Du får ju observera
hästarna hur de mår. De ska naturligtvis ha gott om grovfoder och möjligheter till skydd i skog,
vilket det ju verkar ha. Jag rekommenderar i alla fall att du ordnar en provisoris ligghall genom
att spänna upp presenningar mellan träd och ett bakåtlutande tak av presenning och halma i.

Om hästarna kommer att använda det är en annan femma! Många som har lösdrift säger
att hästarna använder ligghallen ytterst sparsamt på vinter. Mest på sommaren som skydd
mot knott odyl.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Det har ingenting att göra med hur hästarna mår, det ska vara ligghall/vindskydd om hästarna går ute mer än 12 timmar. Vet inte om nya bestämmelser kommit på timmarna.
Att dom inte använder skydden är en annan fråga. Men faktum är att våra hästar lärde sig att det var ganska mysigt i den halmade ligghallen, men inte den med torv.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Rent fysiskt kan de gå ute utan problem. Speciellt om de blir intagna om det tex skulle regna nonstop i två veckor eller blåsa som fan. Hellre det än att ha en häst som måste stå inne 23 timmar om dygnet. Säger som de andra, mycket mat och kanske lite betfor eller annat socker som hjälp att hålla värmen när det är jättekallt.

kajsa med två fullblod som gått ute hela sina liv utan täcken.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Det har ingenting att göra med hur hästarna mår, det ska vara ligghall/vindskydd om hästarna går ute mer än 12 timmar. Vet inte om nya bestämmelser kommit på timmarna.

Jag vet. Därdör visade jag utdrag från Djurskyddsmyndighetens sida. Det kanske var otydligt var utdraget slutade och
mitt snack började. "det som står innanför citationstecknena är utdraget"

TS frågade också om hästarna kan vara ute om man bortser från lagen. Och mitt svar till det var att det kan bara hon själv avgöra.


Att dom inte använder skydden är en annan fråga.

Ja, vet det också. Vare sig de använder eller inte ska utegångsdjur
enligt lagen ha ligghall. Jag delgav bara mina och många andras
erfarenheter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Självklart är jag där varje dag och tar hand om dem osv.. Och de får komma in i box om det är fördåligt väder.
De får mycket grovfoder, och betfor också.
Och tänkte precis på det, att spänna upp lite presenningar bland träden så de har lite skydd.

Har också märkt det tidigare, att de oftast skiter där inne och sen går ut, men det ska ju ändå finnas där ifall att!
Men det här kan ju vara värt att ge en chans då? :banana:
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Jag skulle inte ha mina ute på det viset. Framför allt inte en unghäst som växer, den vill jag kunna ta in så den får ligga och vila torrt mm.Eller en väl fungerand lösdrift. Man skall vara rädd om ryggen och lederna på dom tycker iaf. jag.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Ibland(ofta?) är kunskap och sunt förnuft bättre för djuren än skrivbordsregler. ;)

LIA
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Jodå, dem rids regelbundet, dock väldigt lungt med araben eftersom han är under inridning.

Men vi har en stor tät skog, fina stora hagar, så jag tycker det är det bästa för dom, det mest naturliga.
Funderar på att sätta upp ett brädplank mellan några träd, så har de skydd.

åke: Det är ju tydligen så enligt många att unghästar har det bättre på lösdrift, åtminstone lika bra. Så det där tar jag nog inte till mig.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Där jag håller till går de flesta på lösdrift under vintern även ridhästarna (inkl de som tävlas). Dock har de ligghallar men de använder de knappt på vintern. Däremot sommartid så används dom betydligt mer.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Ja, det finns hur många uppfödare som helst som använder lösdrift till sina unghästar, även Flyinge har jag för mig. Motionen unghästen får på en lösdrift är viktig för dess vidareutveckling och just för senor och muskler, så det lär knappast vara någon fara. Man får sunda och starka hästar helt enkelt.

Jag tror inte att det skulle vara några problem alls, stallägaren är ju med på det och du tar ju in dem vid riktigt uselt väder. Men nått tak någonstans kan ju vara värt att sätta upp, "bara för att" ;) . Men de skulle säkert klara sig lika bra utan.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Enligt lagen vet ja inte.

Men om de har bra med päls och fri (?) tillgång på hö/halm och lite vinskydd kan de gå ut året runt
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Jodå, dem rids regelbundet, dock väldigt lungt med araben eftersom han är under inridning.

Men vi har en stor tät skog, fina stora hagar, så jag tycker det är det bästa för dom, det mest naturliga.
Funderar på att sätta upp ett brädplank mellan några träd, så har de skydd.

åke: Det är ju tydligen så enligt många att unghästar har det bättre på lösdrift, åtminstone lika bra. Så det där tar jag nog inte till mig.

Ja, men det är en stor skillnad på en väl fungerande lösdrift och några plasttrasor hängande i träd....
En bra lösdrift med rejäla väggar, tak och rejäl bädd är ju kanon såklart.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp