Hur länge kan era hästar stå?

lovehorses

Trådstartare
Dum fråga men en som ploppa upp här idag!

Jag förstår att det är från individ till individ helt klart men hur resonerar ni?

Hur länge kan era hästar stå innan ni måste börja om från början med ridningen med tanke på musklerna.
Med stå menar jag att de får vara ute dagligen ex nu på sommarbete.
Hur lägger ni upp arbetet om de har stått några veckor pga något ej skada?

bolla lite med mig!

Sv: Hur länge kan era hästar stå?

Får hästen stå mer än tre veckor börjar jag jättejätteförsiktigt. Mycket skritt och lite trav till att börja med första veckan. Har det gått mindre än tre veckor går jag inte fram riktigt lika försiktigt.
Nu är detta bara väldigt generellt. Försöker känna av dagsformen och utgå därifrån.

Min häst stod nog närmare åtta veckor i vintras och skrittades bara för hand och lite uppsuttet. Jag var tvungen att börja om helt och hållet. vilket var lättare sagt än gjort eftersom att hästen var betydligt mer vild än tam. Skulle aldrig låta honom stå så länge igen om jag inte var absolut tvungen. han mår bäst av att röra på sig.

såklart han skulle tappa muskler om han fick stå alldeles för länge. men så länge han får mat o ordentlig utevistelse så klarar han sig bra. :laugh: lägger in vilodagar o "pauser" från dressyr o hopparbetet ( = rider mest ut i skogen) o det verkar han må bra av! :laugh: ibland behöver han få smälta saker o ting.

För en fullt frisk häst som har lång daglig utevistelse, så ska det inte ske någon större förändring i muskulatur och kondition förrän efter 2 mån.

Kicki :laugh:

beror ju på hur de går, går de i stora kuperade hagar och rör och leker med andra hästar så tror jag inte de tappar lika mkt. På sommarn är det väl ofta gräsmagen som gör det jobbigare för dom, skulle väl max låta stå typ 2 veckor och sen ridas igång typ 4 dar och sen ridas som vanligt förutsatt att den rörde på sig i hagen och inet hade någon skada. Skulle ju även känna hur hästen kändes och ta det luganre om det behövdes.

2 månader ?? menar du att man ska kunna rida på som vanligt fast den stått i 2 månader ?? :eek:

min häst stod i ca 2månader pga hovböld i vintras,både boxvila och sjukhage lite promenad för hand,satte igång med skritt 2veckor mer skritt och lite trav tredje sen utökade vi.
hästen var precis lika lugn som innan vilan vid igångsättningen.

Det beror väl helt på orsaken till vilan.

När min häst stått i 7 månader pga fraktur tog det nog 2 månader att sätta igång honom till vanlig status (då var han iofs skrittad för hand dagligen den sista månaden av de 7 och gått i nästan vanligt stor hage hela tiden).

Nu i sommar kommer han vila totalt 2 månader (på bete) och jag räknar med att bara skritta honom i 2 veckor först, innan jag börjar med mer riktigt arbete (som trappas upp). De tappar ju inte så vansinningt mycket kondition och muskler när de vilar (iaf gör inte min det), så jag tror att på 1 månad kan man nog vara uppe på normal nivå igen efter ett par månaders vila. Detta förutsatt att inte hästen varit skadad såklart.

2 månader ?? menar du att man ska kunna rida på som vanligt fast den stått i 2 månader ?? :eek:

Om hästen är fullt frisk, så ja! Gäller ju inte för hästar som vilat p.g.a. skada. Och man behöver ju inte sätta sig på dressyrbanan det första man gör och hårdköra en timme eller liknande, lite eftertanke måste man ju ha. Men ett faktum är att en frisk häst inte tappar så mycket som vissa tror om den har rätt förutsättningar i övrigt.

Vad man personligen gör är ju upp till var och en! Men i praktiken så är det så.

Om du menar att någon har doktorerat i ämnet och utifrån detta gjort en avhandlig? Nej, men det finns ju andra informationsvägar. Både mina egna och andras under lång tid, och studier på rent fysiologiska möjligheter som för den skull inte har föranlets av att någon har doktorerat i ämnet.

Har du någon källa till motsatsen?

Menar du att om min häst endast gått och skrotat i 2 månader så kan jag första passet trava och galoppera som vanligt?

När hästen vilat mer än 2 dagar brukar jag alltid ta en skogsrunda för han brukar vara alldeles för pigg för att gå på banan då. (Kanske lite OT)

Om du har läst mina inlägg så ser du vad jag menar!

Jag skulle gissa på att det är olika från individ till individ.

Familjens travare har inte blivit "ordentligt" riden på närmare ett år, endast små korta pass någon gång var/varannan månad och när jag hade hemma en equiterapeut för knappt en vecka sen så var hon ganska förvånad hur mkt muskler travaren ändå hade.

en liten bild;

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_18/21990000-21999999/640x480/21992148.jpg?0

För ett årsen ungefär;

http://www.pixbox.se/pic_show_id10927554.html

För två årsen;

8606349.jpg

Förlåt för trådkapning :o

Om hästen är fullt frisk, så ja! Gäller ju inte för hästar som vilat p.g.a. skada. Och man behöver ju inte sätta sig på dressyrbanan det första man gör och hårdköra en timme eller liknande, lite eftertanke måste man ju ha. Men ett faktum är att en frisk häst inte tappar så mycket som vissa tror om den har rätt förutsättningar i övrigt.

Ja, tack gode gud för att det faktiskt är så!
Min superenergiska buse kan ni ju försöka skritta igång när han stått ett tag.
Jag rider på ganska friskt från början men knycklar kanske inte ihop honom så mycket utan låter honom gå i en lite friare form första veckan.

Enligt landslagsvet i distans tar det ca 7 veckor innan musklerna börjar tappa.
// Linda

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar