Hur länge håller hösilage?

Sorbe

Trådstartare
Var förbi stallet igår (helt tomt förnärvarande) och upptäckte att det stod en hösilagebal kvar, helt oöppnad, förra årets hö. Hur länge håller en sån?

Sv: Hur länge håller hösilage?

ja min häst äter hösilage balar från förra sommaren , oöppnade såklart.

Jag själv förstår att hösilaget håller i åtminstånde ett år eftersom vi fodrar med sånt, jag undrar hur länge en helt oöppnad håller för att kunna fodras med, läs!

Ja, men alltså, hur länge? Alltså, hur många år kan hösilage hålla?

Det går att fodra med det hela kommande vinter också, om plasten är hel...

Jag har själv fodrat med hösilage från september -06 under hela vintern 07-08... Och av de drygt 50 balar fjolårshösilage som jag köpte i vintras fick jag slänga totalt ca 25 kg....

Jag rådfrågade SLU om fjolårshösilage och svaret var att det går bra att använda, men att man kanske bör plasta om det - för plasttillverkarna garanterar bara 12 månaders UV-stabilitet för plasten.

Jag rådfrågade SLU om fjolårshösilage och svaret var att det går bra att använda, men att man kanske bör plasta om det - för plasttillverkarna garanterar bara 12 månaders UV-stabilitet för plasten.

Dum fråga antagligen men hur gör man om man plastar om dem? Lägger man bara ny plast ovanpå? Jag tyckte att jag läste i ngn tråd att man helst inte ska flytta balarna. Om man ska lyfta upp dem i plastaren så borde de klämmas ihop ganska ordentligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 014
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 980
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka