Hur länge håller det?

M

Mahogny

Hej! Har en fråga angående fodrets hållbarhet. Stall ägaren utfodrar sin ponny med kornkross ca 0,5 kg dagen. Detta foder är dock gammalt, hur pass vet jag inte men iaf över 4 månader. Det är förvarat bra och ser inte ofräscht ut eller så men har det i princip inte tappat all sin näring? Kornkross håller väl oftast inte mer än 1-2 månader?
Hon tror att detta ska väga upp att c-ponnyn bara får 4 kg hö. Vilket det inte alls kommer.

Jag vill bara vara säker innan jag ger informationen till henne om att kornkrossen inte ger något extra till ponnyn. Mer än att det fungerar bra som "Krubbskramel" när min häst får sitt foder.
Sen har den även börjat lukta sött tycker jag. Är det ett tecken på att det blivigt dåligt?

Hur länge håller en öppnad befor säck. Hon har även en sådan man fodrar aldrig med det. Vilket kanske är bra förvisso.

Sv: Hur länge håller det?

problemet med krossat spannmål är att fetterna som normalt sett är inkapslade utsätts för syre, normalt säger man att man har 2 veckor på sig att använda krossat spannmål innan fettet härsknar..

fodret kan se fint ut och lukta ok, men jämför själv med fräscha kex eller liknande om lukten på kornet är härsken, det luktar då "strävt" och "fett", om man ska försöka sig på att beskriva lukten av härsknat foder :o

en säck betfor håller sålänge som det står på säcken, betforsäckarna är inte lufttäta vilket dgör att de utsätts för syre oavsett om säcken är öppnad eller ej..
det som mest brukar sänkas ang näringsvärdena är vinaminerna, väldigt sällan energi och proteiner, i krossat spannmål kan energin förändras då fetterna (som är energin) förstörs, jag har ej fakta bakom det men det borde rimligtvis vara så..

men som exempel, en säck pellets, müsli eller betfor som gått ut i datum fgår utmärkt att fodra med sålänge fodret fortfarande är fräscht och har förvarats rätt, men man kan ge extra vitaminer om man vil vara säker på att hästen får i sig så mycket vitaminer den behöver..

Beror väl på hur det förvaras, förvaras det torrt och svalt håller det ju längre....
Ger själv korn, men det äter hon upp på 1 månad...

På mitt förra jobb krossade vi varannan dag, fick lära mig där att spannmålskrossen tappade näring efter 2 dagar. Visserligen va detta foder avsett för mjölkkor.
Vet ej om detta stämmer.:o

Men alltså, INTE näringen, det kan härskna. Näringen består..varför skulle just näring försvinna bara för man krossar ? Vad har hästfolk fått det i från kan man ju fråga sig ? Någon måste ju skapat en myt, som sedan blivit en sanning.

Ja men nu va det så här att detta sa en lantbrukare till mig. Han har aldrig hållt på med hästar!!! Frågan är om inte även en lärare på gymnasiet även på sa något om detta.... (gick naturbruk inr lantbruk) Kommer inte riktigt ihåg. Säger inte att det är så, bara vad jag hört..

okej så fetter och protein blir kvar. Det är ju bra för det behöver den lilla hästen extra av. Verkar inte som det har härsknat. Ser ut som helt vanligt krossat korn. Ponnyn äter det utan att tveka. Men sen har jag förvisso aldrig sett dålig korn. Bara färsk.

Beforsäcken är nästan full och står i en stor tunna. Så kolla datumet på den blir lite jobbigt men jag får väl be om hjälp:p

tack för svar =)

Det tänkte jag med på: varför Mahogny, tar du striden ang kraftfodret när du egentligen borde ta striden ang grovfodret? Jag tycker det är jättebra att du bryr dig om ponnyn men om du vill göra det så kanske det är bättre att ta upp att hästen får alldeles för lite hö istället för att kornet kanske är dåligt... :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 115
Senast: Lickety
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 142
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar