Hur länge får hundar vara själva?

pernilla_s

Trådstartare
Nästan alla hundböcker säegr ca 3-4 timmar per dag, men hur många kan hålla det? Ska man inte kunna jobba fast man har hund? Hur många jobbar så lite?

Sv: Hur länge får hundar vara själva?

Det är ju väldigt individuellt. Vissa hundar klarar ju inte av att vara ensamma medans andra inte har något problem med det, men mer än 4-5 timmar är nog för mycket.

Man kan ju undra hur folk får det att gå ihop men ja, har man hund så har man. Då har man ett ansvar man inte kan gå ifrån hursomhelst.

Själv har jag satt 4 timmar som max.

Vi har hund, och för vår del så går ekvationen ihop eftersom sambon börjar tidigt och slutar tidigt, samt att sonen kommer hem från skolan, jag har flexibelt jobb och kan flexa i tiden om det skulle krisa.

Vid några enstaka tillfällen så har jag tagit med hunden till jobb om det varit riktigt krisigt.. 4-6 blir det ungefär för vår vovvsing.

Hade jag varit själv hade jag inte haft hund, om man inte bodde nära jobbet och kunde gå hem och rasta på lunchen eller alltid ha hunden med mig.

Nej kan man inte vara hema med sin hund så ska man inte ha hund. Så enkelt är det. Sen att jobba heltid komma hem och så har man en hund som legat ensam 9½ timma som kräver 3 h aktivering och promenad. Hur många orkar med det? Iaf jag är så slut när jag kommer hem så det skulle aldrig gå. Det är ju bara att laga mat och så dör man i soffan eller har miljoners andra saker att göra. För vems skull har man då hund? För lördagar och söndagar? Jag kan låta hur hård som helst, men det står jag för. Jag har själv försökt en sommar och då hade jag 5 min till jobbet. Men de som kom i kläm, det var hundarna... Aboslut.

Vi har också 4 h som maxtid för att Farin får vara ensam hemma. Om båda parter eller om man är ensam och jobbar fulltid ska man nog överväga att inte skaffa hund.

En hund är ett flockdjur

Hade jag jobbat heltid så hade jag aldrig skaffat hund om inte hundvaktandet var fixat.
4 timmar är nog det som vi varit borta längst. Men det spelar ingen roll hur lång eller kort tid vi har varit borta för nog fanimej har de levt rövare. :rofl: :banana: :bump:

Jag tycker inte ens att 3-4 timmar är acceptabelt annat än i undantagsfall. Hunden är ett flockdjur och mår inte bra av att vara hemma själva hela dagarna.
Min hund bor kvar hos mina föräldrar för jag pluggar och är borta 2-4 h om dagen, ofta mer. När jag bodde hemma följde hon med pappa till hans jobb och var aldrig ensam.

Säger som tippan, kan man inte ha med hunden jämt ska man inte ha hund! Att ha hund är ingen mänsklig rättighet!

Så sant så! Trots att min lilla kille klarar av att vara ensam i några timmar så händer det i stort sett aldrig. Jag skulle inte må bra av det, och inte han heller.

Gissar att jag kommer att få en massa påhopp nu...men men...

Alla våra hundar har varit ensam från ca:7-8 och fram till 12, då är det till att fara hem till hunden på lunch, och sedan är den ensam igen från 13-16 nästan varje dag. Inga problem!
Men givetvis kan man inte lämna en valp så länge. Men då har vi haft någon som passat valpen eller så har den fått följa med i bilen och in på kontoret vissa stunder tills den är så pass stor att kunna vara hemma som dom vuxna hundarna. Sedan så lämnar vi ju aldrig hunden ensam på kvällarna utan vad vi än gör så följer då hunden med!

Tycker att det är orimligt som vissa säger att man inte skall ha hund om man jobbar heltid. Ni måste ju vara pensionärer, arbetslösa eller sjukskrivna om ni är hemma med hunden hela dagarna! Det är då inte ett mål jag har i livet! Hur försörjer ni er? Ok att man i en familj kan gå olika skift, men vad är det för trevligt familjeliv? Då träffar man ju aldrig varandra?! Att hunden skall kunna följa med på jobbet är väldigt få förunnat!!

Givetvis tycker hunden det är roligare med sällskap dygnet runt, vem tycker inte de?! Men helt klart att den klarar sig och kan ha bra livskvalité även om man jobbar heltid! Man måste ju få mat på bordet också och ha råd att leva. Och för att få det så måste man ju jobba!

Haukur skrev:
Jag tycker inte ens att 3-4 timmar är acceptabelt annat än i undantagsfall. Hunden är ett flockdjur och mår inte bra av att vara hemma själva hela dagarna.
Min hund bor kvar hos mina föräldrar för jag pluggar och är borta 2-4 h om dagen, ofta mer. När jag bodde hemma följde hon med pappa till hans jobb och var aldrig ensam.

Säger som tippan, kan man inte ha med hunden jämt ska man inte ha hund! Att ha hund är ingen mänsklig rättighet!

Det är ju olika från individ till idivid finns ju ensamvaragar också när det gäller hund som inte alls mår dåligt av o vara själv om det är trygga hundar o så, sen om de får sitt på kvällarna o morgonen innan jobbet.

Min hane är rätt så självständig har varit några få gånger då han fått varit själv hemma men då åkt några timmar innan jobbet runt 0430 o spårat sen efter jobbet kört han hårt i nån gren då har det funkat bra. men man orkar ju inte så hur länge som helst så max 5 timmar har jag satt som gräns innan jag letar nån som kan rasta han under dagen.

Nej jag säger inte att de ska vara med jämt! Men inte vara ensamma 9 timmar och sen har man inte ork eller tid med den stackars hunden.

Visst kan jag lämna mina enstaka dagar aldeles för länga och det dör de inte av. Men dag efter dag... Nej. För vems skull har man då hund?

Måste tillägga med det som PIRU skrev. Som han skriver att visst funkar det ibland, men man orkar inte själv heller dag efter dag. Det finns ju gränser...

Jag jobbar ju hemma, men det händer ju (om än ytterst sällan)att vi alla åker bort över dagen och då är ju oftast alla hundarna hemma. Iofs så har jag ju så många hundar, så de är ju aldrig ensamma..

Jag lever iaf som jag lär. Jag har själv fråntagit mig rätten att ha hund eftersom att jag inte kan erbjuda ett bra liv just nu. Så det handlar ju inte bara om att sitta och gnälla. Jag till och lever upp till det! För mig handlar det mer om att jag psykiskt tagit slut inte att hundarna är ensamma jämt (har varit hemma hela dagen idag). Men ändå. Det är fortfarande hundarna som få ta smällen...

Helt ok att du lever som du lär. Men jag tycker att det är orimligt att bara de som är hemma hela dagarna skall kunna ha hund:eek:
Tror inte hunden mår dåligt av att vara ensam, men jag skulle ju aldrig lämna hunden ensam 9h i sträck! Men om man kan komma hem till hunden en timme på lunchen tycker jag att det är helt ok att jobba heltid och att hunden inte tar skada av det.

Vilken smäll är det hundarna får ta? Våra hundar har aldrig varit aktiva hela dagarna bara för att vi varit hemma. Dom har ändå legat och vilat mestadels när inte vi inbjudit till någon aktivitet. Dom har varit trygga hundar som inte har behövt gå hack i häl och hålla koll på oss. Och samma är när dom varit ensam hemma. Då ligger dom tryggt i sin bädda och sover.

Jag och min sambo jobbar olika tider så antingen är han eller jag hemma med hundarna. Ibland händer det att det blir en timme eller två som kommer "i kläm" men det dör dom inte av.
De få gånger som det kör ihop sig med våra jobb så är mamma och pappa hundvakter så våra hundar är nästan aldrig ensamma.

Håller helt med dig! Man ska eftersträva att hundar är så trygga att de kan slappna av och sova när flockledaren är borta, om det så rör sig om en hel dag. Och en så trygg hund tror jag inte alls lider av att vara själv.

Det intressanta är vad man gör med hunden på sin fritid, kvalitetstid framför kvantitetstid. Tror mycket väl en hund som är ensam hela dagen men på övrig tid får riktig fysisk och psykisk/mental träning kan må bättre än den hund som aldrig behöver vara själv men som bara får promenader.

Glömde tillägga att jag själv har förmånen att kunna ha hunden med på jobbet. Vissa dagar ska jag på aktiviteter som han inte kan följa med på och får då vänta i bilen. Men oftast är vi lika trötta båda två när vi kommer hem, fysiskt och psykiskt.

Gnist skrev:
Jag jobbar ju hemma, men det händer ju (om än ytterst sällan)att vi alla åker bort över dagen och då är ju oftast alla hundarna hemma. Iofs så har jag ju så många hundar, så de är ju aldrig ensamma..

Kul att du skriver att fler hundar aldrig är ensamma!

Har tidigare läst att hundar inte har något som helst utbyte av varandra när de lämnas hemma:confused: Mina hundar har väl aldrig haft superkul när de varit ensamma men de ser inte ut att ha mått dåligt av det heller. Jag tycker helt klart att det är mer okej att lämna fler hundar ensamma än att bara lämna en!

Sen kan man ju fundera över att det inte är okej att lämna hundar inne i huset/lägenheten medan man kan lämna hundar ensamma i hundgårdar dag efter dag, år efter år! Det enda de ser av sin husse eller matte är när de matar dem eller möjligtvis tar bor allt bajs...

Varför är det okej att lämna hundar i hundgård men inte några timmar hemma i ett varmt och skönt hus/lägenhet (med soffor att tjuvligga i:angel: )??? Handlar det bara om att i hundgård kan hunden kissa när den vill men inte inne??

Jag är rätt så säker på att min hundflock Inte far illa av att vara utan sin flockledare (och övriga mänskliga delen av flocken) över en dag.
Däremot om man bara har En hund, så blir det ju lite skillnad på hur länge man som människodelen av flocken kan vara borta

Man kanske åker hemmifrån 7.30. Kort lunch. Vanliga människor har väl bara 60 min lunch? Sen är man hemma 17.30. Rastar hundar, lagar mat. Klockan är 18.30 om man har ätit snabbmakaroner. Vad gör man sen då? Ska man tvätta eller gå ut med hunden? Ut med hunden är hemma igen 20.30 gör det man inte gjorde innan hundpromenaden. Klockan är 21.30 kvällspromenad. 23.00 Sova. 6.00 så piper klockan igen. Nej jag får inte ihop det till ett bra hundliv. Det finns småbarnsföäldrar som väljer att jobba 75% när barnen är små, kanske inte helt fel för hundägare heller?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
603
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 551
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat