hur länge får en hund vara uppbunden?

D

diartistakasha

Hur länge får en hund vara uppbunden? Altså i vanligt koppel och inte löplina.
anledning till att jag undrar är att grannen binder upp sin pittbull ute på parkerinen (?!) i en släpvagn hela dagarna. PÅ nätterna ligger hunden i bilen. Tycker detta är lite knepigt. Har inte sett någon som gått med den på hela dagen i dag i alla fall (har i och för sig aldrig sett nån gå med den hunden) och inget vatten har den i solen. Ska höra med dem varaför den ligger där jämt om jag ser dem. Men de är typ aldrig hemma och hunden sitter då uppbunden där.

Sv: hur länge får en hund vara uppbunden?

Låter inte klokt. Vad ska de med hunden till egentligen? Det är ju en familjemedlem. Hör med polisen eller nån djurskyddsförenig. För jösse namn, vatten ska den ha i alla fall och inte sitta uppbunden utan skydd i sol och regn. Man blir :devil: förb****d på sånt. Bundna får de väl vara, men har för mig att kopplet ska ha en viss längd.

Skit feg är den med. Går man föbi kurar den i hop sig och backar så långt kedjan räcker och morrar. Jag är glad att ingfa barn fått för sig att gå fram och klappa den ännu..

Ring polisen innan nåt händer. Man vet ju hur barn är, stövlar fram till vilken hund som helst och vill klappa, vilket denna hund säkert inte vill då den har begränsad frihet.

Anmäl till miljö o hälsoskydd i din kommun - då har dom skyldighet att skicka ut en djurskyddsinspektör.
Och ja du kan vara anonym.

Skulle ringa nyss men du var hunden insatt i bilen:smirk: Ringer i morgon om hunden sitter uppbunden igen.

Det här kan jag. En hund får vara uppbunden endast kort stund i koppel och måste då hela tiden samtidigt vara under uppsikt. Min grannes hund är nämligen uppbunden den tiden dess ägare är hemma, som du beskrev, i ett koppel. Det är förbjudet enligt miljö o hälsoskydd, dit jag ringde häromveckan. ( Jag ringde för att ta reda på om och vad som gällde vid avskjutning av katter). När jag pratade med dem så nämnde jag att grannans katt!!!! är bunden i koppal vid stolpe ihop med hunden. Djurskyddsinspektören skrek till mig i telefonen: Anmäl !!! Jag åker dit direkt!!! Jag sa: - Du kan väl åka dit ändå. Men det gick inte. Sedan var inspektören tvungen att avbryta samtalet och jag lovade att ringa denna vecka.
Jag borde kanske anmäla men hur roligt är det att kanske få kniven i sig av grannen en mörk sen kväll??

Kan man inte vara anonym när man ringer??

Kan man inte vara anonym när man ringer??
Inte i den kommunen där jag bor, men jag vill gärna veta hur ni andra har det. Kan det vara så att det är olika mellan olika kommuner?
Men jag ska ringa, och fråga nogare, jag vet att de tog bort den anonyma anmälan för ca 5 år sedan. Anledningen var den att det kom in så mycket anonyma anmälningar som visade sig vara ogrundade. när de sedan kollade upp detta så var förklaringen ofta den att en del människor anmälde andra som de helt enkelt bara var osams med. Liksom bara för att jävlas.

Det hoppas jag vcerkligen att man får. Våra grannar at inte den trevliga sorten så jag känner inte för att de ska veta att det är jag som ringer och anmäler.

Är det inte så att man är anonym för den som man anmäler. Men till myndigheten du anmäler så måste du uppge namn?

Är det inte så att man är anonym för den som man anmäler. Men till myndigheten du anmäler så måste du uppge namn?

Jag har vid ett tillfälle inte uppgett namn alls då jag ringde in en anmälan gällande hästar som inte fick rätt skötsel..
Och ingen tvingade mej. Så det ska inte vara ett krav.

Kaske det. Men jag betvivlar att jag skulle fått någon att åka ut för att en hun sitteri en bil på kvällen när det inte var någon risk för över hättning eller liknande.
Har dock i dag gjort en anmälan då hunden satt i kedjan på parkeringen igen. Vet dock inte om polisen varit där då jag är på jobbet i dag. Och jag fick vara anonym.

Hoppas innerligt att polisen verkligen tar itu med den stackars kraken.

Hunden sitter inte kvar där längre och har inte varit i bilen heller. Om det är pga att nån har pratat med ägarna eller inte vet jag inte. Hunden var i alla fall borta samma kväll som jag ringde.

Har dock inte sett till den överhuvetaget.

Har dock inte sett till den överhuvetaget.

Ligger väl nergrävd i ngn skog ngnstans istället =/

Låter juh inte som att dessa människor brydde sig det minsta om hunden, så man kan nog räkna med vad som helst...

Heder åt dig som agerade o ringde iaf!

/Tobbe

Tyvärr kan det säkert vara så. Hundstackarn är/var ju inte speciellt trevligt (inte ägarna heller)så jag antar att det är derför den fått sitta ute.

Sjkut att det finns så mycket konstiga människor.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 048
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka