Hur länge äta Alvedon?

Är nu inne på min 4:e dag med hög feber, tar ungefär 4 brusalvedon 500 mg per dag.

Nu har jag slängt pappret som fanns på burken, men tyckte det stod 2-3 dagar max? Min läkare sa ingenting om detta när jag var in så blir lite fundersam. Kan väl inte vara bra att trycka i sig hur mycket som helst?
Det finns flera aspekter på det hela.
Det ena är hur länge man ska gå med sjukdom som inte ger med sig med receptfria läkemedel.
Nästa är att det är viktigare att hålla sig inom maxdos, än att begränsa antalet dagar. Tar man för många tabletter så riskerar man leverskador, men med lägre dos minimerar man den risken.

(jag personligen har Alvedon/Panodil i min dagliga ledvärksmedicinering, 6 tabletter om dagen, sedan drygt 10 år och än så länge har levern klarat sig bra)

Jag har ätit Alvedon 665 2 st 3 gånger om dagen i 2 år men det är ju inte samma som vanlig alvedon.Frågade om det inte var farligt ätt äta sådana mängder i så lång tid men fick till svar av läkaren att alvedon var snäll mot levern .Men läste något nyss om man råkade ta några av misstag för mycket så strök levern med direkt .Men det är väl skillnad på värk och feber

Alvedon har biverkningar precis som alla andra mediciner men är man frisk i övrigt så är alvedon i normaldos inte farligt även om man tar det under längre tid. Att överdosera eller att kombinera med alkohol är däremot farligt på riktigt. Att kombinera med koffein är däremot inte farligt.

När jag hade njurbäckeninflammation var jag jättesjuk i över två veckor men har du lika ont och lika hög feber så ska du såklart kolla upp det enligt de instruktioner du har fått.

På fass.se står det att alvedon inte ska användas längre tid än tre dagar vid feber och fem dagar vid smärta men det är inte pga att alvedon är farligt att använda under längre tid utan för att orsaken då bör kollas upp.

Alvedon är ofta grundmedicinering och/eller kombination med andra mediciner vid långvariga smärtor. Alvedon har den fina egenskapen att den boostar t ex. diklofenak och morfinpreparat så att den smärtstillande effekten blir bättre. Själv har jag ätit alvedon i minst 10 år, full dos dagligen. Då åt jag även andra mediciner så leverprover togs regelbundet men de proverna var alltid väldigt bra.

Alvedon har biverkningar precis som alla andra mediciner men är man frisk i övrigt så är alvedon i normaldos inte farligt även om man tar det under längre tid. Att överdosera eller att kombinera med alkohol är däremot farligt på riktigt. Att kombinera med koffein är däremot inte farligt.

När jag hade njurbäckeninflammation var jag jättesjuk i över två veckor men har du lika ont och lika hög feber så ska du såklart kolla upp det enligt de instruktioner du har fått.

På fass.se står det att alvedon inte ska användas längre tid än tre dagar vid feber och fem dagar vid smärta men det är inte pga att alvedon är farligt att använda under längre tid utan för att orsaken då bör kollas upp.

Alvedon är ofta grundmedicinering och/eller kombination med andra mediciner vid långvariga smärtor. Alvedon har den fina egenskapen att den boostar t ex. diklofenak och morfinpreparat så att den smärtstillande effekten blir bättre. Själv har jag ätit alvedon i minst 10 år, full dos dagligen. Då åt jag även andra mediciner så leverprover togs regelbundet men de proverna var alltid väldigt bra.

Tack för jättebra svar :)
Mår riktigt bra nu efter sista dosen alvedon, återstår att se inatt och imorgon bitti, brukar vara värst då!

Har du provat att ha värmedyna mot där det gör ont? Det kan dämpa smärtan. Hoppas att det har vänt nu.

Äger dessvärre ingen :( hade herr pudel varit mer samarbetsvillig hade jag kunnat placera honom där.. :D

Gör inte konstant ont, utan mest när jag rör mig eller andas djupare. Hostar jag så hugger det till lite...
37.3 nu, svettas som en gris i sängen, inte tagit några värktabletter utan bara antibiotikan.

Äger dessvärre ingen :( hade herr pudel varit mer samarbetsvillig hade jag kunnat placera honom där.. :D

Gör inte konstant ont, utan mest när jag rör mig eller andas djupare. Hostar jag så hugger det till lite...
37.3 nu, svettas som en gris i sängen, inte tagit några värktabletter utan bara antibiotikan.

Så dumt :( Du får träna honom :p

Usch ja, jag minns eländet :( Lyfta barnen (som då var små) var helt vidrigt. Svettas du så kanske det är påväg att ge sig? Jag skulle vilja råda dig att ta alvedonen med de mellanrum som anges på förpackningen och inte vänta tills det gör jätteont. Tar man i tid så att koncentrationen hålls uppe så blir det aldrig lika illa.

Så dumt :( Du får träna honom :p

Usch ja, jag minns eländet :( Lyfta barnen (som då var små) var helt vidrigt. Svettas du så kanske det är påväg att ge sig? Jag skulle vilja råda dig att ta alvedonen med de mellanrum som anges på förpackningen och inte vänta tills det gör jätteont. Tar man i tid så att koncentrationen hålls uppe så blir det aldrig lika illa.

Har svettats i snart 5 dagar :o börjar bli ont om fräscha mjukiskläder här hemma nu..
Alvedonen tar jag inte för smärtan utan mest för febern, har legat med frossa några dagar i rad och bara skakat...

Ska avvakta lite mer under dagen och se!

Alvedon finns i två olika former. en långtidsverkande på 650 mg depå och sedan vanlig Alvedon 500mg. Vanlig Alvedon 500mg 2 st var sjätte timma vuxen. Max 8 per dygn.
Alvedon 650 mg depåverkande har jag kollat upp på lite olika sidor, Danderyds sjukhus och läkartidningen bl.a. Anvisningen jag fick av läkare på Danderyds sjukhus samt apoteket var 2 st på ex morgonen och 2 på kvällen. 12 timmar mellan doserna. Det står tyvärr väldigt olika på olika sidor om Paracetamol som är den verksamma substansen. Läkartidningen skriver dock att det finns många förgiftningsfall med långverkande Alvedon. Dessa människor som blir förgiftade tar säkert mycket mer än den rek dosen. Allvarligt är det. Annars kan man i stort sett äta Alvedon hur länge som helst enligt Danderyds sjukhus bara man håller sig till rekommenderade doser.

Att kombinera ibuprofen och paracetamol är även effektivare för smärtlindring och jag tror även för feber än var och en för sig.

Alvedon finns i två olika former. en långtidsverkande på 650 mg depå och sedan vanlig Alvedon 500mg. Vanlig Alvedon 500mg 2 st var sjätte timma vuxen. Max 8 per dygn.
Alvedon 650 mg depåverkande har jag kollat upp på lite olika sidor, Danderyds sjukhus och läkartidningen bl.a. Anvisningen jag fick av läkare på Danderyds sjukhus samt apoteket var 2 st på ex morgonen och 2 på kvällen. 12 timmar mellan doserna. Det står tyvärr väldigt olika på olika sidor om Paracetamol som är den verksamma substansen. Läkartidningen skriver dock att det finns många förgiftningsfall med långverkande Alvedon. Dessa människor som blir förgiftade tar säkert mycket mer än den rek dosen. Allvarligt är det. Annars kan man i stort sett äta Alvedon hur länge som helst enligt Danderyds sjukhus bara man håller sig till rekommenderade doser.

Det finns alvedon 500 mg och alvedon 665 mg med modifierad frisättning. Alvedon 500 mg får av vuxen tas max 2 tabletter var 4-6 timme och max 8 tabletter/dygn http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19581115000027 Alvedon 665 mg får av vuxen tas max 2 tabletter var 6-8 timme max 6 tabletter/dygn. http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20030307000193 Problemet med alvedon 665 mg är att folk tar dem som vanliga alvedon och får då i sig för stor mängd vilket leder till förgiftning. Vid långvarig användning är alvedon 665 mg bättre ur den aspekten att koncentrationen hålls uppe vilket leder till bättre smärtlindring.

Penicillin och alkohol är ingen fara däremot finns det andra antibiotika som inte bör kombineras med alkohol t.ex. metronidazol som finns i flagyl.

Antibiotika är ingen fara när det gäller alkohol. Det är en skröna
Var kommer den skrönan ifrån? Sambon påstår att det kommer av att man ville avskräcka folk att bli fulla och ligga runt och sprida könssjukdomar.
Jag är nyfiken :D

Det är en skröna med en gnutta sanning i. Sanningen är att antibiotika och alkohol oftast går bra ihop rent kemiskt i kroppen (det finns undantag) men har man en infektion i kroppen så ska man inte fresta på ännu mer vilket man gör om man dricker alkohol då. Kroppen har liksom fullt upp med infektionen och behöver inte få påfyllning av grejer att ta hand om. Har man en infektion så ska man ta det lite lugnt så att kroppen får en ärlig chans att läka i lugn och ro. Orsaken till skrönan som jag har hört och som jag ser som mycket trolig är att folk är mer rädda för att göra dumma kombinationer medicin-alkohol än vad de är för att kräva helt orimliga saker av sin kropp. Ändamålet helgar medlen helt enkelt. Låter folk bli att dricka alkohol när de tar antibiotika så spelar orsaken till att de undviker alkohol ingen roll sålänge de låter bli.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 717
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 511
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar