Hur länge är hingstar fertila?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lyckobubblor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 017
L

lyckobubblor

Finns det som på människor någon ålder då hingstar har sin formtopp i fertilitet och när blir fertiliteten försämrad, någon speciell ålder?

Kvällsdiskusson i soffan som urartade, hoppas på svar! ;)

(hästvård eller hästhantering? osäkerhet!)

Sv: Hur länge är hingstar fertila?

Puttar eftersom jag gärna också vill veta detta :angel:
Är det skillnad mellan ponnys och stora hästar vad gäller ålder/fertilitet?

Visst avtar fertiliteten hos äldre hingstar, men nån generell ålder finns inte. Det finns hingstar som vid 25 års ålder har samma fertilitet som när den var ung o det finns hingstar som vid 25 års ålder är sterila mer eller mindre.

tycker o tänker som arabia
har träffat på hingstar som lämnat avkommor vid 27 års ålder, men sen så betyder det ju inte att alla gör det, antar att det är som hos männskliga karlar, alla kan itne lika länge...bara köra på så märks det väl? :rofl:

Det varierar väldigt mycket...
Det finns nån gammal New Forest-hingst som är några år över 30 och fortfarande fertil.
Andra hingstar tappar i fruktsamhet redan runt 20-årsåldern. Och en del är sterila redan när de är unghästar.

Men finns det, som för människor, fertilitetstest eller ska man bara prova och dra slutsatser efter resultat?;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 825
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Solstig
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 569
Senast: Derivata
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 928
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka