hur länge är era hästar ute på dagarna

J

jojjogalopp

Jag undrar hur mkt era hästar är ute om dagarn,Det verkar vara välldigt olika.
Mina går ut klockan 07 och tas klockan 13 för ridning sen tar jag ut dem i gen och tar on dem vid 11-halv 12 tiden.Men jag har fri till gång till torr hö i hagen :bow:

Sv: hur länge är era hästar ute på dagarna

Ute så mycket som möjligt: Utsläpp vid sex- sju, sedan in mitt på dagen för lunch, omvårdnad och ridning, ut igen och in vid nio- tio på kvällen. Tycker att det är självklart att hästarna ska slippa stå i stallet mer än nödvändigt.

Våra är ute mellan 8 och 16 nu när det är vinter. Tidig vår och sen höst är de ute mellan 8 och 17 och senvår & tidig höst mellan 8 och 22. De flesta hästar rids också på kvällen, så i princip står de i boxen mellan ca 21 och 8.

mina är ute dugnet runt eftresom dom dom går på lösdrift men är de riktigt dåligt väder så brukar dom få komma in å då är dom inne mellan 19.00 till 06-00 ungefär.

Nu på vintern är min ute från ca 8.00 - 19.00. Ibland lite längre. På sommaren är han ute dygnet runt.

På vintern går hästarna ute från ca 8 på morgonen till ca 8 på kvällen.
På sommaren går dem ute dygnet runt.

på vardagar 7.30-16.00 (om jag inte tar in henne för ridning innan)
på helger 9.00-16.00

Vintertid: 07:00 - 22:00 i normala fall, ca 15 h utevistelse per dag
Sommartid: Ute hela tiden i normala fall

Jag undrar hur mkt era hästar är ute om dagarn,Det verkar vara välldigt olika.
Mina går ut klockan 07 och tas klockan 13 för ridning sen tar jag ut dem i gen och tar on dem vid 11-halv 12 tiden.Men jag har fri till gång till torr hö i hagen :bow:

Oj då! Du måste vara en "nattuggla"! Som går ut och tar in dem tolv på natten menar jag :D

Vår pålle går ut vid 7 och kommer in vid 19 - 19.30 på vintern. Från maj/juni - sept/okt går de ute dygnet runt.

Mina hästar går ut ca 05.00 och kommer in ca 16.30 på vardagar nu under vintertid.
På helgen går de ut ca 7.00-8.00 och kommer in ca 16.30

Sommartid kommer de ut ca 05.00 och kommer in ca 18.00-19.30 på vardagar
På helgen går de ut ca 7.00-8.00 och kommer in ca 18.00-19.30

kl

Jag måste erkänna att jag är en av de hemska människor som tidigare bara haft mina hästar gå ute till lunch.

Jag vet att det är bäst för hästarna att vara ute så mycket som möjligt så jag jobbar på det :D

Nu försöker jag att låta mina hästar vara ute från 06.00 till 19.00 de som rids kommer in tidigare, (ca 16.00) de har fri tillgång till ensilage i hagen. (Men ibland tycker jag synd om dem och tar in dom tidigare, if vädrer är för dåligt. :angel: )

Egentligen vet jag faktiskt inte om hästarna inte har så stort behov av att vara inne när det finns fri tillgång på mat i hagen. Mina hästar står oftast vid balen och kommer inte längre frivlligt när det är dags att gå in utan oftast får jag gå och hämta dom.

Just nu går min häst på lösdrift med vindskydd, så ute dygnet runt.
De perioder jag har honom installad får han följa stallets rutiner, i huvudsak anpassade att stämma med ridskoleverksamheten. Då släpps hästarna ut i hage ca 9 påmorgonen. Insläpp ca 15.30. För privathästarna bir det väldigt många timmar i boxen tycker jag. Men ridskolehästarna rids ju fram till ca 21 och vilar bara mellan lektionerna. Så för dem tycker jag det är rätt ok.

ute mellan 8-14. är inackordering så kan tyvärr inte påverka, annars tkr jag att det är alldeles för lite!

Mina hästar är ute från kl.07.30 till kl.20.00.
Men det är för att jag har eget stall som dom kan gå ute så länge, dom får hö under dagen.

Svar till bellafjella ,ja jag är en natt uggla och vill ha dem ute så mkt som möjligt,:rofl:hadde jag till gång till vind skydd så har dem fått gått ute dygnet runt:bow:

Mellan maj och september (ungefär) går de ute dygnet runt (har vindskydd i hagen).

Annars är tiderna dessa:

* Vardagar: ut mellan ca 5 och 06.30, in mellan ca 20.00 och 22.00

* Helger: ut senast kl. 08.00, in mellan ca 20.00 och 22.00

Fri tillgång på hö ute, rids någon gång mellan 16-18 på vardagar, på helger blir det någon gång på fm eller em.

På vintern/vår/höst så går dom ute mellan 08.00 till ungefär 19.00-20.00. Skulle det vara riktigt kallt eller blåsigt så brukar dom få komma in tidigare och ibland gå ut lite senare.
På sommaren går de ute dugnet runt.

Våra är ute mellan 8 och 16 nu när det är vinter. Tidig vår och sen höst är de ute mellan 8 och 17 och senvår & tidig höst mellan 8 och 22. De flesta hästar rids också på kvällen, så i princip står de i boxen mellan ca 21 och 8.

:banana:

Stämmer exakt med vårat stall :rofl:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 716
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 947
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 929
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar