Hur långa skaklar?

Bismark

Trådstartare
Som rubriken säjer, jag behöver veta hur långa skaklar jag ska ha till min fjording då jag antagligen måste ha ny vagn till henne.

Hur gör jag för att mäta/kolla det?? Var ska jag mäta osv..

Sv: Hur långa skaklar?

Hej
Jag tror att man kan kolla i TR....min körlärare sa att det ska vara ca.50-60 cm från svängeln till has. Jag har ca. 60 cm och det känns helt ok..jag har en tidaholms rockard, det kan ju vara lite skillnad på vilken vagn man kör oxå?

Lycka till

Som rubriken säjer, jag behöver veta hur långa skaklar jag ska ha till min fjording då jag antagligen måste ha ny vagn till henne.

Hur gör jag för att mäta/kolla det?? Var ska jag mäta osv..

Jag gissar att det skiljer sig lite mellan häst och häst också. En shettis tex. har ju väsentligt kortare ben än en hög "vanlig" häst - och då borde ju avståndet kunna minskas jämfört med den hästen med längre ben. Sedan skiljer det ju lite hur mycket hästen kliver under sig också och hur långt bak den kommer när den så att säger sträcker ut.

Min gissning är att man inte skall se bara till centimetrar... tyvärr.

Jag är inte det minsta haj på det här med körning!
Men jag var och hämtade en sulky/rockard till min stora häst förra helgen! Det blir helrenovering på den.
Jag mätta skacklarna och mina är 2,55 meter långa.
Min häst drar 155 cm i täcken, dem säger att det ska va minst 50 cm mellan svängeln och hästens ben. Nu vet jag ju inte hur långa kliv hon tar. Men jag tog 155+50 cm det blir ju 2,05 meter och då har ju nästan en halvmeter tillgodo. Så det hoppas jag passar!
Är inte inkörd än, så passar den inte så får jag sälja den! Men det borde den! :D

Mät från "däckelläget" till hasspetsen när hästen står i dragläge (lite svårt kanske men det är ju ungefärligt). Lägg sedan till 50-60 cm så blir ekipaget inte för långt men ändå så att hästen akn sträcka ut bakbenen ordentligt. Sen om man kan justera skaklarna på vagnen är det jättebra, för då kan man se hur det ser ut i rörelse, och ev göra ändringar. Jag har ca 160 cm skaklar till min C-ponny. Men det är ju individuellt hur lång kropp hästen har osv. Lycka till! :)

Det är väldigt långt, men helt ok under tiden du kör in hästen, bra med lite sparkavstånd. Kolla bara att skaklarna inte hamnar under hasläget, då är det lätt att benet kommer över skakeln.

jag har 2 meters skaklar till stor häst. Man kan ha lite mindre på vissa vagnar, men det är mest om man tävlar man vill ha så korta skaklar som möjligt.

Mät hästen från mitt på bogen till rumpans slut och lägg till 50 cm så har du bra längd. Ca!

haha, jo, jag har kört något ekipage där pisken hade behövt vara 3 meter för att nå fram :) Inte bra.
Men på unga hästar är det skönt med lite sparkavstånd-eller att man har de nära så man når att drämma till dem lite när de gör så:devil:

Jag har en häst med VÄLDIGT stora kliv så då tyckte jag att det var bättre med lite mer längd, min kille har mätt lite på det så det blir nog ca 70-80 cm mellan häst och svängel! Men vet inte riktigt...längre är det i alla fall inte.

*knapplån*

Tack för hjälpen alla!

Nu ska jag hem och mäta pållan och så ska vi se hur illa den rockarden jag har är. Dvs om det är lönt att börja bygga om den eller det bara är att sälja och köpa en ny.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
1 776
Senast: godishanna
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
4 984
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
437
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp