Hur lång tid innan medryttare?

Sv: Hur lång tid innan medryttare?

Men är det inte bättre att två männsikor delar på en häst som blir ordentligt skött än att två människor har varsin häst som båda två inte får hela sitt behov tillgodosett. Däremot förstår jag att du tycker att det känns besväligt, har man haft dåliga erfarenheter så sätter det sig, det är ju ändå våra älsklingar det handlar om.
Nu förstår jag inte vad du pratar om? :confused: Jag har haft egna hästar i över 20 år, var har jag skrivit att jag har dåliga erfarenheter eller att det är besvärligt? Vad är det som jag har dåliga erfarenheter av, att ha egen häst eller att ha medryttare? Om det är så besvärligt att ha häst förstår jag inte varför jag i dagsläget har tre egna och inte heller varför jag ev nån gång i framtiden kommer att skaffa medryttare igen. Är det besvärligt att ha medryttare har man inte sållat tillräckligt noggrannt. :grin:

Nu förstår jag inte vad du pratar om? :confused: Jag har haft egna hästar i över 20 år, var har jag skrivit att jag har dåliga erfarenheter eller att det är besvärligt? Vad är det som jag har dåliga erfarenheter av, att ha egen häst eller att ha medryttare? Om det är så besvärligt att ha häst förstår jag inte varför jag i dagsläget har tre egna och inte heller varför jag ev nån gång i framtiden kommer att skaffa medryttare igen. Är det besvärligt att ha medryttare har man inte sållat tillräckligt noggrannt. :grin:

sorry fattade det inte så, fattade som att du fördömde allt vad medryttare hette...

Nej, det jag tycker är fel när man köper häst är om man inte klarar att sköta den själv utan är beroende av att få en medryttare, inte att man absolut inte ska ha ngn! Jag har gallrat hårt när jag tagit in ngn men har istället varit i mina ögon väldigt schysst som tillåtit och även velat att de ska rida för instruktör, skjutsat till kurser och tillåtit tävlingar om de velat. Visst kan man missa iaf och det inte funkar, men då jag inte varit tvungen att låta andra rida pga tids- eller pengabrist så har jag kunnat låta det ta den tid det tar att hitta rätt person.

Jag kommer eventuellt att antingen leja eller fixa medryttare som är tävlingsintresserad att rida min 5-åring då jag själv inte är intresserad av det, men jag har tid att vänta till rätt person dyker upp. :)

ok. Ledsen för attacken. Missuppfattade dig.

Även om jag fortfarande tycker det är ok att skaffa häst även om man vet att man behöver en medryttare från dag 1. Agree to disagree. Fattade jag rätt nu?

Men vad gör du om du inte hittar ngn som du och hästen trivs med eller om den måste sluta?

Jag har som sagt ingen egen häst, inte ens i närheten. Så mina höga krav är ju ganska långt borta och har väl därför inga behov att ändra dem. Lägger istället ner min kraft och energi på att vara en medryttare att lita på i vått och torrt. Så hoppas jag väl kankse att universum vänder sig till mig en vacker dag (efter ca 25 år som dedikerad skötare, medyttare m.m.) och ger mig en medryttare som fyller allt detta, så jag köpa min egna häst. Men fram tills dess har jag 2-3 hästar jag får rida hur mkt jag vill, träna, tävla m.m. och min dröm... :)

KL

Okej, tack så mycket för alla svar :)
Det var så att jag funderade på att skaffa en häst ett tag förut, och pratade då lite med min ridlärare, och hon sa att man måste vänta ett år innan man skaffar medryttare till hästen.

Varför köper man häst om man inte har tid eller råd att hålla den själv??
Kan förstå att man har medryttare om det sker en förändring i ens liv som gör att man behöver hjälp, men att första frågan innan man ens köpt häst blir, när kan jag slippa allt jobb och slit. ska man ha häst då???

Kan förstå att man har medryttare om det sker en förändring i ens liv som gör att man behöver hjälp, men att första frågan innan man ens köpt häst blir, när kan jag slippa allt jobb och slit. ska man ha häst då???

Jag tycker detta är ett väldigt konstigt resonemang.
Livet ser olika ut för olika människor - varför kan man inte bara acceptera att man väljer olika? Skulle det vara något dåligt för hästen att man har en medryttare?

Jag skulle aldrig köpa en häst om jag inte hade RÅD, men nu är det tiden jag inte har. Alltså, jag har ju inte så lite tid så att jag inte skulle ta hand om min häst ifall medryttaren säger upp sig :confused:. Jag fattar inte varför man inte kan ha medryttare för att man har för lite tid.......

En i stallet skaffade medryttare i princip meddetsamma men hon kör och medryttaren rider, perfekt fördelning!
QUOTE]

Tack Kallebus! :laugh:

Det känns rätt för mig iallafall som skaffade medryttare efter bara 3 veckor...:rofl:

Stallisen Trine

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 637
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel