Hur lång tid innan märkbart resultat? (Allergivaccin)

Sv: Hur lång tid innan märkbart resultat? (Allergivaccin)

Jo, det stämmer.
Speciellt gällande elimineringsdieten.
Där finns det en hel del skrämmande rekommendationer.
Dessvärre inte sällan från veterinär.
Olyckligt då veterinärer inte känner till hur en frisk hund ska äta för att få i sig alla näringsämnen.

Har haft ett par besökare som gett elimineringsdiet baserad på potatis och kokt kyckling, utan andra tillskott och fett. Sedan har de inte fått hjälp att gå vidare och utveckla kosten så den täker hundens behov. De hundarna såg helt bedrövliga ut då de kom. (De var heller inte födoämnesallergiska, visade det sig snart.)

Kyckling som dessutom finns i nästan alla kommersiella foder och godisar...hemskt tråkigt att vissa har sådan okunskap.

De flesta använder sig ju dock av de färdiga allergifodrena, då har man ju inte samma problem. Förutom att det inte är lika bra i utredningssynpunkt som en hemlagad diet.

Aldrig hört någon som reagerat så snabbt på Atopica, så skönt! :) Vanligtvis tar det ju 2-4 veckor innan man kan se effekt, vilket många ägare tycker känns jobbigt och frustrerande då det är så dyrt.
Min egna tog det nästan hela 2 månader för innan klådan i princip försvann.

Ja, det var helt fantastiskt! Det ÄR dyrt. 1900:-/månad men jag hoppas att vi kan minska dosen framöver. Hunden har blivit lugnare sedan klådan försvann. Det känns så bra att ha hittat en medicin utan biverkningar och som hjälper perfekt.

Har du kunnat sänka givan något då? Jag kunde efter ca 3 månader sänka till varannan dag, vilket ju halverar kostnaden! Tyvärr gick det inte att ge mindre, försökte med var tredje dag men då kom klådan tillbaka.

Har du kunnat sänka givan något då? Jag kunde efter ca 3 månader sänka till varannan dag, vilket ju halverar kostnaden! Tyvärr gick det inte att ge mindre, försökte med var tredje dag men då kom klådan tillbaka.

Nej, inte än. Ska till veterinären snart och diskutera en sänkning. Tror att alternativet blir att hon får en 100mg tablett istället för som nu en 100 mg + en 50 mg. Men det skulle ju bli billigare om hon kan få samma dos som nu varannan dag. Återkommer efter veterinärbesöket :)

Man brukar faktiskt inte sänka dosen utan man låter det gå längre mellan givorna. Det har visat sig att man på så sätt får bäst effekt, vissa hundar har kunnat stå på endast en gång i veckan till slut! Så du kommer nog få fortsätta ge 150 mg men varannan dag istället :) tänk vad skönt för plånboken! återkom med rapport ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
644
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka