Hur lång tid innan märkbart resultat? (Allergivaccin)

JosseMandy

Trådstartare
Hur lång tid tog det innan ni märkte något resultat alls? Något måste man väl kunna märka innan 6 månader?

Idag skulle min hund ha fått maxdosen för första gången, men vi ska vänta med att öka dosen till nästa gång istället då hon har haft det rätt jobbigt med vaccinet. Vid de lägsta doserna märkte vi ingen skillnad men sedan har klådan ökat ganska rejält, så det känns snarare som att det blir värre av vaccinet än bättre, men samtidigt kanske man måste ge full dos ett antal vaccinationer för att man efter det ska kunna avgöra om det hjälper eller inte? Vår veterinär sa att det kunde bli värre i början av vaccineringen så det är jag medveten om men när är det tänkt att det ska vända? Vi är inne på 13:e veckan nu.

Sv: Hur lång tid innan märkbart resultat? (Allergivaccin)

Håller tummarna för att din hund ska tillhöra de som blir hjälpta av hyposensibiliseringen.
Resultaten är väldigt varierande. Vissa tycker sig se resultat redan efter några (3-4) månader, andra ser aldrig någon förbättring.

Det tog ett tag. Precis som din blev min tik värre i början med sprutorna och vi fick ge kortison just då. Sen efter nästan 2 år hade det full effekt och ytterligare ett par år efter det slutade jag med sprutorna. Så nu är hon 9 år och sprut- och allergifri.

För oss kliade det lite extra efter sprutorna typ ett halvår, nu har vi precis gått ett år. Svårt att avgöra om de har hjälpt något ännu då han får kortison fortfarande. Vi räknar med att veta säkert först till sommaren.

Hur länge har ni kört utan sprutor?
Enligt Susanne på Djurakuten kan man inte sluta med sprutorna :confused:

Vår vovve är 3 år nu, skulle gärna slippa ge dem livet ut..

Är det någon särskild anledning till att ni kan veta säkert först till sommaren? Hur är planen vad gäller kortisonbehandlingen?

Vi använder kortisonspray då M har en leverskada men vi har kortisontabletter för de tillfällen då klådan är som värst och sprayet inte räcker. Hoppas dock på att inte behöva använda dem något mer.

Låter ju jättebra, precis som Skuggi trodde jag att man var tvungen att ge dem livet ut. :)

Märkte ni någon förbättring innan det gått två år och kom det gradvis under lång tid eller ungefär hur märkte ni att det gav resultat? Hur kunde ni veta att det gav full effekt efter två år, är det något som gäller generellt eller var det bara för din hund?

Jag har vaccinerat i 2,5 år nu och har slutat då det inte har gjort någon skillnad tyvärr.
Det som hjälper för min hund är att inte följa med till stallet ( är allergisk mot ett kvalster som bla finns i hö och halm)och att hon badas regelbundet i ett specialschampoo. Kortison tål hon inte längre. Så för alla hjälper det inte.

Tack, jag hoppas också på det. :)

Nu är det ju ungefär halva tiden kvar innan vi ska göra en utvärdering av hyposensibiliseringen, så jag kan väl inte förvänta mig att kunna se något resultat än, men eftersom vi nästan är uppe i maxdos så börjar jag fundera lite extra på när man bör kunna se minsta förbättring.

Senast ändrad:

Vilken tur att det åtminstone hjälper att inte följa med till stallet och att duschas regelbundet.

Vilket schampo använder du? Vi använder allermyl men tycker inte att den har gjort varken från eller till de senaste duscharna, kanske spär vi ut den för mycket trots att vi inte är i närheten av att använda den 20 gånger som den enligt veterinärkliniken skulle räcka till.

Fick din hund mer klåda eller liknande av vaccinationerna eller var det "bara" att den inte hjälpte?

Jag förstår att man vill se resultat.
Det är just det som gör det så svårt att veta om hunden verkligen blivit bättre.
Ägaren vill gärna tro det, så det är inte säkert att de som sett tidiga resultat verkligen har hundar som blivit bättre. Eller om ägaren tolkar det så.

Dessvärre är det väldigt många som inte svarar alls på denna behandling, som Apollo erfor.
Då får man försöka hitta lindring på andra sätt.

Är det någon särskild anledning till att ni kan veta säkert först till sommaren? Hur är planen vad gäller kortisonbehandlingen?

Vi använder kortisonspray då M har en leverskada men vi har kortisontabletter för de tillfällen då klådan är som värst och sprayet inte räcker. Hoppas dock på att inte behöva använda dem något mer.

För att han normalt sett är bättre under vintern då vi kan frysa filtar osv regelbundet, till sommaren kommer det gräspollen, som han är allergisk mot, och då först lär vi kunna avgöra om han är bättre än denna sommar.
Kortisonet ska vi prova med att sluta i december, funkar det inte då så gör vi ett till försök till våren. Vet anser att vi annars kan räkna med att han kan stå kvar på den här dosen under en lång tid framöver. Med regelbundna kontroller förståss.

Det är sant. Vet du hur utvärderingen av behandlingen går till? Hur avgör man om det verkligen har hjälpt eller inte?

I min hunds fall vill vi helst inte ge kortisontabletter p.g.a. leverskada och vi har därför försökt med "snälla" alternativ som bl.a. klådstillande gel och kortisonspray. Dock har inte kortisonsprayet alltid hjälpt så vi har Medrol hemma att ge vid behov. Nu ska ju Medrol vara snällare än t.ex. Prednisolon (som vår hund mådde väldigt dåligt av) så det kanske skulle fungera men man hoppas ju på att vi ska slippa pröva.

Vår hund som är allergisk mot kvalster blir bättre av regelbundna bad, nästan oavsett schampo, vi har använt PROB och DOUXO Lindra.

Okej, då förstår jag. På vilket sätt hjälper det att frysa filtarna? Min hund är allergisk mot kvalster och ambrosiapollen så det kanske kan vara något som jag också borde göra i vinter.

Edit: Såg att det var kvalster också, då ska jag också testa att frysa filtarna i vinter!

Håller tummarna för att ni kan sluta med kortisonet. Skönt iallafall att dosen kan fungera även under lång tid!

Senast ändrad:

På den allergiska tik jag hade, så märktes ingen effekt alls tyvärr - vi provade i 1,5 år innan jag gav upp hyposensibiliseringen.

Min hund började med sprutor redan när hon var runt året, slutade helt för kanske 2 år sen. Nu är hon som sagt nio. Det blev till slut så att jag nästan glömde bort sprutorna och då såg jag att hon faktiskt inte verkade behöva dem. Men man ska också tillägga att vi har bytt miljö och idag bor hon i en betydligt renare tillvaro.

Jag vet inte om det är lika över allt, men de jag vet som provat har själva (ägarna) fått avgöra om det gett resultat.
Samtliga har låtit det gå minst 2 år. Endast en ansåg att hunden blivit bättre, men ej helt bra.
På senare år har jag inte träffat så många som vaccinerat. Oftast har hundarna blivit bättre/bra av bättre näringsintag, så de flesta har avvaktat med denna behandling.

Vet dock en som ska börja nu, så det ska bli spännande att följa. Den hunden har dock inga stora problem längre, men veterinären tyckte ändå man skulle börja vaccinera.

Vad vill ni åt genom att frysa filtar? Jag är själv kvalsterallergiker och när jag precis fått diagnosen som barn frös vi in mina sänkläder, men efter ett par år sa läkarna att man kommit fram till att det inte hjälper.

Kvalstrena går i dvala i frysen, de dör tyvärr inte. Dock finns det ju inga pollen på vintern, så det är kanske därför vissa hundar är bättre då?

Senast ändrad:

Precis som du säger hjälper det inte att frysa filtarna. Bättre att plocka bort filtarna helt om man har en kvalsterllergiker. Samt alla mattor och extra kuddar och sådant med stoppning i. Helst ska man inte ha något alls med stoppning men det är sällan förenligt med realiteten.
Dammsug ofta och med öppna fönster och försök att göra det när hunden inte är hemma :)

Får den torrfoder ska det förvaras i sin påse tätt försluten (sådana där stora clips brukar fungera bra).
Och bada hunden ofta för att få bort pollen/kvalster som man sitta i pälsen.

Ang. Hyposensen kan det ta upp till 1 år innan hunden svarar. Ofta behöver man ändra på doseringen samt intervallen man ger sprutorna beroende på om hunden kliar sig innan eller efter nästa spruta m.m Man måste inte komma upp till 1 ml, vissa hundar mår alldeles ypperligt på en lägre dos. Det gäller bara att komma fram till vilken den perfekta dosen och det perfekta intervallet är för just din egna hund då det är väldigt individuellt.
Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
644
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka