Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur lång tid kan man förvänta sig det tar innan en häst som tidigare fått för lite protein (ngt revbenig och bukig) börjar ta sig?
Nu är foderstaten anpassad och har bra energi/proteinkvot.
Pratar vi veckor eller månader?
Mitt fullblod som jag köpte 1 maj, var väldigt mager då. Han la på sig under sommarbetet juni-aug. I början av sept började han magra av igen Sen stallade vi in honom och nu (mitten av november) börjar han äntligen se lite rundare ut. Revbenen börjar försvinna. Men han är långtifrån idealisk. vill gärna ha honom lite rundare Men jag har hört att man inte ska gå för snabbt fram heller.
Man brukar räkna 2-3 veckor för hästen att ställa om sig efter ett foderbyte bara, så ha tålamod. Sen beror det på hästens skick, och hur mycket proteiner som saknats.
Min häst var inte mager men rejält bukig och totalt omusklad. Överlinje kunde man inte ens se med fantasi och ryggen stack upp något. Hästen har aldrig varit i topp-skick.
Nu, 1½ ÅR senare kan man med fantasi börja ana en överlinje. Bukig är han fortfarandes (krävs även muskler för att få bort det). Han har gått två rejäla betes-perioder under denna tid samt haft ordentligt uträknad foderstat vinterhalvåret.
Men på den här har det verkligen tagit länge. Mest kanske för att han aldrig varit i något fint skick?
Foder & Strö
Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.