Hur lång tid ger ni det?

Flyttar in i varje stall med förhoppningen att det ska bli bra. Men hur lång tid tycker ni är "inkörsperiod" dvs man lär känna människor, hästar och rutiner?

Dvs när har man lärt känna rutinerna tillräckligt för att "få" ha synpunkter?
Jag tror det beror på vad man har problem med. Saker som inte går att ändra är det lika bra att inte ta upp alls. Där kan man ju själv missat. Jag har gjort det riktigt rejält en gång och var då tvungen att flytta. Det var en enkel grej - man fick inte vara i stallet efter 21 och det fungerade inte med mina arbetstider. Stallägaren hade glömt att berätta det och jag hade ingen tanke på en sådan begränsning men kunde ju ha frågat. Det var inte förhandlingsbart heller.

Saker som går att ändra kan man ta upp ganska tidigt tycker jag men mer som öppna frågor än kritik eller förslag på förändringar. Men att ligga lågt ett tag tror jag man har mycket att vinna på i många lägen. En del som verkar märkligt kan ju vara ovant men inte fel. Så givetvis 'får' man ta uppsaker direkt men att välja att avvakta lite kan vara bättre på sikt.
 
Ett par månader brukar det ta för mig. Jag är själv en sån trygghetsnarkoman när det gäller stall, jag vet vad jag har men vet inte vad jag flyttar till. För flyttade jag mer lättvindigt, de senaste gångerna har det dock varit en ångestladdad procedur. Vissa stall har jag stått i upp till fyra år, det senaste lämnade jag efter bara ett halvår pga ny bostadsort. Mitt problem, i de stallen jag endast stått korta perioder i, är att det som utlovades från början helt plötsligt inte gällde/fanns. Då blir jag inte långvarig (förutom i ett stall där jag märkligt nog stod ut i tre år, men det var visserligen pga stallkamraterna... alla har flyttat nu).
 
Men det känns som att problemet här är något som rör hästen?
Den får stryk i hagen och sina täcken söndertrasade. Finns två hagar jag får flytta den till om jag vill, en med ytterligare en täckesmarodör och en med fel kön på flocken. Har gett förslag på att bygga egen hage och haklapp på hästarna i nuvarande flock, det får jag inte/går inte.

Jag har häst för att träna och tävla på en högre nivå än "lunka runt" och skulle behöva klippa eftersom han blir genomsvettig av en framridning, men vill inte klippa en häst som dagligen kommer in med blödande bitsår och trasiga täcken, känns som att det blir en väldigt kall vinter om det regnar in direkt på korthåriga kroppen. Det är illa nog nu med lång lurvpäls. Kan jag inte träna behöver jag inte ha hästen dyrt inackorderad med ridhus utan kan lika gärna ha den hos en släkting. Men det är verkligen ett drömstall på alla andra plan än detta. Hur de nya hästarna skulle visa sig vara i hagen kunde ju varken jag eller stallägaren förutspå, det är ju inte direkt många som ringer upp och presenterar sin häst som en täckesätande odåga när man vill in i nytt stall.
 
Den får stryk i hagen och sina täcken söndertrasade. Finns två hagar jag får flytta den till om jag vill, en med ytterligare en täckesmarodör och en med fel kön på flocken. Har gett förslag på att bygga egen hage och haklapp på hästarna i nuvarande flock, det får jag inte/går inte.

Jag har häst för att träna och tävla på en högre nivå än "lunka runt" och skulle behöva klippa eftersom han blir genomsvettig av en framridning, men vill inte klippa en häst som dagligen kommer in med blödande bitsår och trasiga täcken, känns som att det blir en väldigt kall vinter om det regnar in direkt på korthåriga kroppen. Det är illa nog nu med lång lurvpäls. Kan jag inte träna behöver jag inte ha hästen dyrt inackorderad med ridhus utan kan lika gärna ha den hos en släkting. Men det är verkligen ett drömstall på alla andra plan än detta. Hur de nya hästarna skulle visa sig vara i hagen kunde ju varken jag eller stallägaren förutspå, det är ju inte direkt många som ringer upp och presenterar sin häst som en täckesätande odåga när man vill in i nytt stall.

Låter inte alls kul att den får stryk och blödande sår! :(
Förstörda täcken däremot borde ju gå att lösa, så jag skulle nog testa att byta hage till den andra "täckesmarodören" om den verkar snällare i övrigt.

Saker som vi gjort vid liknande tilfällen (valacker som leker och biter sönder täcken) är t.ex.:
- Anitbite på täcken (kolla att det inte är dopingklassad bara)
- Dubbla täcken, ett tunnare som dom "får" bita i över det "riktiga" vintertäcket
- Köpa extra slitstarka täcken (HW rambo är min favorit, gärna en äldre modell)
- Grimma på i hagen, vissa biter då sönder grimman i stället för täcket, mycket billigare..
 
Låter inte alls kul att den får stryk och blödande sår! :(
Förstörda täcken däremot borde ju gå att lösa, så jag skulle nog testa att byta hage till den andra "täckesmarodören" om den verkar snällare i övrigt.

Saker som vi gjort vid liknande tilfällen (valacker som leker och biter sönder täcken) är t.ex.:
- Anitbite på täcken (kolla att det inte är dopingklassad bara)
- Dubbla täcken, ett tunnare som dom "får" bita i över det "riktiga" vintertäcket
- Köpa extra slitstarka täcken (HW rambo är min favorit, gärna en äldre modell)
- Grimma på i hagen, vissa biter då sönder grimman i stället för täcket, mycket billigare..
De har gått ihop tidigare och jag vet om att nr 2 varit skyldig till x antal revor. Antibit har jag provat, utan större framsteg, har beställt en ännu mer effektiv variant (hoppas jag) som borde komma under veckan. Tänkte jobba med linersystem men hästen blöder ju UNDER täcket ibland utan att det gått hål på själva täcket och vet flera som fått sina undertäcken trasiga trots att de haft täcke över... Det finns en gräns för hur många täcken jag har råd att riskera :( Har köpt ett 1000D-täcke från horseware som jag hoppas ska hålla efter daglig påfyllning av extrastarka antibitmedlet. Hästarna får inte ha grimma på sig i hagen, hade de haft det hade jag lätt köpt haklappar åt alla inblandade så hade kanske problemet varit löst till viss del i alla fall.

Känner personer som fått sina Rambo söndriga också, så det är inget täcke jag känner mig ha råd att köpa och hoppas på det bästa... Hade jag haft högre inkomst så möjligen men hur mycket ska JAG behöva säkra upp för att andra hästar inte kan sköta sig? Har haft vanliga täcken i alla år och visst händer det att de får nån liten reva här och där, men i stora drag kan ett vanligt täcke/hw amigo räcka flera säsonger med mindre lagningar. Jag tycker att vanligt rangbråk borde ha lagt sig nu, så det här lär ju hålla i sig känns det som...
 
Jag flyttade efter en månad på ett ställe. Hästen talade om det efter en vecka och jag lyssnade och tog bort henne därifrån.
 
De har gått ihop tidigare och jag vet om att nr 2 varit skyldig till x antal revor. Antibit har jag provat, utan större framsteg, har beställt en ännu mer effektiv variant (hoppas jag) som borde komma under veckan. Tänkte jobba med linersystem men hästen blöder ju UNDER täcket ibland utan att det gått hål på själva täcket och vet flera som fått sina undertäcken trasiga trots att de haft täcke över... Det finns en gräns för hur många täcken jag har råd att riskera :( Har köpt ett 1000D-täcke från horseware som jag hoppas ska hålla efter daglig påfyllning av extrastarka antibitmedlet. Hästarna får inte ha grimma på sig i hagen, hade de haft det hade jag lätt köpt haklappar åt alla inblandade så hade kanske problemet varit löst till viss del i alla fall.

Känner personer som fått sina Rambo söndriga också, så det är inget täcke jag känner mig ha råd att köpa och hoppas på det bästa... Hade jag haft högre inkomst så möjligen men hur mycket ska JAG behöva säkra upp för att andra hästar inte kan sköta sig? Har haft vanliga täcken i alla år och visst händer det att de får nån liten reva här och där, men i stora drag kan ett vanligt täcke/hw amigo räcka flera säsonger med mindre lagningar. Jag tycker att vanligt rangbråk borde ha lagt sig nu, så det här lär ju hålla i sig känns det som...

Vad är det för antibitmedel som du ska beställa? Undrar jag, som har en ponny som är stora valackens leksak....han har gott om päls o brukar inte ha täcke men ibland vill man hålla honom ren inför träningar osv o då är det inge kul när täcket förvandlas till trasor :(
 
Vad är det för antibitmedel som du ska beställa? Undrar jag, som har en ponny som är stora valackens leksak....han har gott om päls o brukar inte ha täcke men ibland vill man hålla honom ren inför träningar osv o då är det inge kul när täcket förvandlas till trasor :(
jag har köpt antibitmedel man sprejar på grisar för att förhindra att de slåss eller tuggar av svansarna på varandra. Ringde lokala lantbrukbutiken och frågade om de hade sådant eller kunde ta hem. Det höll sig helt igår, får se hurdet ser ut när jag kommer till stallet idag. Det står på att det ska fyllas på dagligen i början så jag köpte två förpackningar, den ena gick åt till grund-sprejningen och den andra tänkte jag använda för påfyllning. De jag googlade fram kostade 80kr/st de lantbutiken tog hem betalade jag 40 kr för och vet ännu inte effektiviteten. Har inte vågat smaka på medlet själv heller, men tänker att sådant som används på slaktgrisars hud borde vara rätt safe även för hästar att råka få i sig.
 
jag har köpt antibitmedel man sprejar på grisar för att förhindra att de slåss eller tuggar av svansarna på varandra. Ringde lokala lantbrukbutiken och frågade om de hade sådant eller kunde ta hem. Det höll sig helt igår, får se hurdet ser ut när jag kommer till stallet idag. Det står på att det ska fyllas på dagligen i början så jag köpte två förpackningar, den ena gick åt till grund-sprejningen och den andra tänkte jag använda för påfyllning. De jag googlade fram kostade 80kr/st de lantbutiken tog hem betalade jag 40 kr för och vet ännu inte effektiviteten. Har inte vågat smaka på medlet själv heller, men tänker att sådant som används på slaktgrisars hud borde vara rätt safe även för hästar att råka få i sig.

Rapportera gärna hur det går i fortsättningen :)
 
@Cherarriduracell nu när du trots tidigare inlägg att du inte ville "outa" vad det gällde har gjort det och det handlar om att det verkar väldigt rörigt i hagen så förstår man betydligt bättre .

Jag rekommenderar alla att kolla innan ev flytt om det finns plan /alternativ B om upplägget mot all förmodan gällande stallets hagprinciper inte skulle funka . Finns det inte skulle jag tveka att tacka ja .

I ditt fall som du ju nu berättat om så absolut tycker jag du har anledning att inte gilla läget och jag tycker nog även att din hyresvärd borde vara mer mån om att vilja lösa situationen men om det inte går så då hade jag letat ny stallplats i ditt fall .
 
Stallet vi flyttar ifrån imorgon kände vi nog rätt snabbt att detta inte kommer funka. Ägarna va problemet medan stallkompisarna var kanon. Vi gav det 4 månader men.både häst och vi började vantrivas riktigt ordentligt. Så min magkänsla var rätt, önskar bara att jag hade lyssnat på den.
 
Hej!

Har inte läst så många andra inlägg. För mig har "smekmånaden" varit bara nån månad till nästan ett år. Det beror helt på vad som händer i stallet, vilka som står där, vilka som flyttar etc. För min egen del har jag tvingats inse att varken jag eller hästen riktigt hanterar kollektiv. Jag vill ha kontroll och hon vill ha samma person som fixar jämt.

/Lavinia
 
Flyttar in i varje stall med förhoppningen att det ska bli bra. Men hur lång tid tycker ni är "inkörsperiod" dvs man lär känna människor, hästar och rutiner?

Dvs när har man lärt känna rutinerna tillräckligt för att "få" ha synpunkter?

Jag flyttade från ett stall efter bara en månad, vantrivdes något fruktansvärt efter ett par veckor så det räcker nog för att känna av stämning och lära sig rutiner. Stallet var supertrevligt som byggnad och ägaren likaså, det var de andra som stod där och rutinerna som inte framgick från början som gjorde att jag inte trivdes. Hästen slutade dessutom äta efter tre veckor.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 037
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 818
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp