Hur lång tid från fel foderintag till kolikanfall - HJÄLP NU SNÄLLA

T

traff

Vår häst har ikväll fått i sig en halv burk mustang örtgodis och ett par extra mål med kraft. Hur lång tid tar det till man kan andas ut och det så att säga har gått bra. Är livrädd nu att han ska få kolik i natt.....

Sv: Hur lång tid från fel foderintag till kolikanfall - HJÄLP NU SNÄLLA

Nog skulle jag titta till hästen några gånger under natten. Fodret passerar magsäck och tunntarm på mellan 2,5 - 6,5 timmar. Resan genom grovtarmen tar längre tid, blindtarmen 15-20 timmar och colon 18-24 timmar totalt tar det ca 35-50 timmar för maten att passera genom...
//marti

När hästen av misstag fått i sig för mkt mat så att man blir "kolikrädd" så brukar jag göra hästen nervös, tex öva på något han tycker är läskigt, lastning, gå över preseningar eller liknande. Då brukar magen köra igång ordentligt.

Vad menar du med en halv burk? 100g eller 1kg? Ett par extra mål med mat? kilovis eller? Det är så mkt som spelar in om det är kolikrisk.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka