Hur lång tid att vänja hundar vid mindre motion ?

kossankaj

Trådstartare
I somnar kommer jag vara bortrest veckor i rad. Och mina hundar kommer få spendera den tiden ned enbart rastning rundor och trädgårdshäng. Hur lång tid kan det ta att trappa ner på deras motion så de vänjer sig vid ett lite lugnare liv utan att flippa ut helt, min stora hund kommer bli jobbig efter några dagar ändå, men jag ska försöka vänja så hon inte blir extremt jobbig. I nuläget går vi runt en mil de flesta dagar. Och de går alltid lösa, när jag är borta kommer de bara gå i koppel. De får lite hjärngympa i form av godis leksakssök, samt agility då och då. Men det är främst fysisk motion de är vana vid. Någon som har förslag på nedtrappning? Funkar det ens? Eller ska man köra fullständigt Slut på dom dagen innan så de håller sig lugna två dagar iaf;)

I somnar kommer jag vara bortrest veckor i rad. Och mina hundar kommer få spendera den tiden ned enbart rastning rundor och trädgårdshäng. Hur lång tid kan det ta att trappa ner på deras motion så de vänjer sig vid ett lite lugnare liv utan att flippa ut helt, min stora hund kommer bli jobbig efter några dagar ändå, men jag ska försöka vänja så hon inte blir extremt jobbig. I nuläget går vi runt en mil de flesta dagar. Och de går alltid lösa, när jag är borta kommer de bara gå i koppel. De får lite hjärngympa i form av godis leksakssök, samt agility då och då. Men det är främst fysisk motion de är vana vid. Någon som har förslag på nedtrappning? Funkar det ens? Eller ska man köra fullständigt Slut på dom dagen innan så de håller sig lugna två dagar iaf;)

De flesta hundar tror jag anpassar sig och accepterar läget.
Måhända att de kanske blir liite dryga om de verkligen är träningsnarkomaner.

Jag personligen hade motionerat som vanligt fram tills dess med de hundar jag har iaf. Skulle inte se det som positivt att redan nu börja dra ner motioneringen m tanke på förlorad kondition. Skulle känna att det skulle vara rätt lönlöst, antingen blir det rastlösa monster eller så accepterar de isf en period av lugnare tillvaro.

Kan inte hundvakten ens ta ut på cykeltur eller liknande? På många är det ju ett rätt effektivt sätt att få bort den värsta överskottsenergin på om de vanliga längre promenaderna inte finns så kanske man kan komplementera med nåt.
Eller kasta boll? Simma? Korta spår?
(eller andra sätt hundarna kan rasa av sig snabbt på men som går relativt fort i vardagen?)

Nej de kommer tyvärr bara få vanliga rastningar, hundvakten är inte så hundvan och törs inte cykla med hund eller släpps dom lösa. Boll kastar de visserligen i trädgården . Och som tur är kan de ju spring lite där, men det kommer bli en chock för hundarna att gå från detta livet och sedan leva med bara små rundor. Egentligen känner jag att hundarna får faktiskt klara det , de har det så bra annars. Är främst för hundvaktens skull jag försöker göra det så smidigt som möjligt med så lugna hundar som går. :down:
De flesta hundar tror jag anpassar sig och accepterar läget.
Måhända att de kanske blir liite dryga om de verkligen är träningsnarkomaner.

Jag personligen hade motionerat som vanligt fram tills dess med de hundar jag har iaf. Skulle inte se det som positivt att redan nu börja dra ner motioneringen m tanke på förlorad kondition. Skulle känna att det skulle vara rätt lönlöst, antingen blir det rastlösa monster eller så accepterar de isf en period av lugnare tillvaro.

Kan inte hundvakten ens ta ut på cykeltur eller liknande? På många är det ju ett rätt effektivt sätt att få bort den värsta överskottsenergin på om de vanliga längre promenaderna inte finns så kanske man kan komplementera med nåt.
Eller kasta boll? Simma? Korta spår?
(eller andra sätt hundarna kan rasa av sig snabbt på men som går relativt fort i vardagen?)

Nej de kommer tyvärr bara få vanliga rastningar, hundvakten är inte så hundvan och törs inte cykla med hund eller släpps dom lösa.

och det finns ingen möjlighet att introducera dem tillsammans innan du åker?

Spånar bara..men hade nog försökt göra så jag om jag skulle ha hundvakt så att man ser att det fungerar innan å att de
kanske kan få tips på hur de kan motionera hundarna mer om de skulle få hjärnspöken och det är för mig ett sätt att få så lugna hundar som möjligt om det är svårt att veta i förväg hur de kommer bli av mindre motion än de är vana vid.

Det kommer säkert gå bra utan nedtrappning.

Mina hundar får väl räknas till den högre skalan när det gäller aktivitetsbehov. Men när vi åker iväg och exempelvis mina föräldrar passar dem så gillar de bara läget. Allt är lugn och ro, tills vi kommer hem igen, då är hundarna fulla av förväntan.

Skönt att dina hundar tar det så bra :) mina små kommer nog också gilla läget direkt , är orolig för den stora som blir rätt svår efter bara några dagar utan vanlig motion :/ börjar göra utfall, dra extremt i kopplet , bli gnällig , poppa upp som ett popcorn så fort någon rör sig. En hund som är lugn annars, som bara sover inne och är lydig och lyhörd ute . Blir ett monster istället när motionen försvinner :/

Kan man köpa en halti som säkerhet , trots att hunden aldrig haft något hjälpmedel på de tio år vi haft ihop? :/ hon har alltid gått lös med mig och sele med koppel eller vanligt halsband när koppel behövts .

Min pinscherkille har snällt fått vänja sig ganska snabbt vid sådana förändringar. Han är iofs 12 år så han har blivit lugnare överlag. Förr cyklade vi till jobbet, han var med ute och red osv. Och under tiden som föräldraledig gick vi först 1-2 mil om dagen (skrikig unge som sov bäst i vagn...) till nu, efter två år, får han 2-3 km om dagen. (Svårare när avkomman inte vill åka vagn längre. Passar ju på när maken är hemma men det blir definitivt mindre nu.)
Nu är han iofs lös på gården mycket och verkar trivas bra med det.
Vi hade väl "tur" med att han blivit äldre. För fem år sedan hade han nog inte varit lika tillfreds.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar