Hur lång igångsättning?

anna__panna

Trådstartare
Har en häst som var fullt igång fram till september förra året, på grund av tidsbrist reds hon sedan sporadiskt fram till mitten av november då hon sparkade sig på benet. Ställdes då av helt och har mer eller mindre stått sedan dess.

Vill nu sätta igång henne igen. Skulle gärna vilja ha exempel på igångsättningsschema. Hon är i princip inte riden alls på två månader och hade som sagt redan tappat en del innan dess också så hur ska jag tänka?

Hur många veckor skritt och vilka tider, när lägga in trav och hur mycket osv. Rider endast i skogen men när kan man börja jobba försiktigt på bana? Hur tänker du kring igångsättning efter skada vs fullt frisk häst? Tacksam för tips!

Min hade vilat i 1 år när hon kom till mig. (Ingen skada och stora hagar)
Skritt första veckan
La in trav andra veckan
Tredje veckan började vi lägga in galopp.

Varvar lättare jobb på banan (korta pass) med skog.

Ökar krav allteftersom orken kommer tillbaks.

jag lärde mig ett schema för igångsättning av friska, oskadade hästar för många, MÅNGA år sedan som har funkat väl för mig.

V1: Skritt 30-40 min
v2: skritt 40-60 min
v3 Skritt 40-60 min, trav 5min
v 4 Skritt 40-60 min, trav 10 min
v 5 skritt 40-60min, trav 10 min, galopp 5 min (här kan man börja rida på bana)
v6 skritt 40-60 min, trav 10 min, galopp 10 min
v7 skritt 40-60 min, trav 15 min, galopp 10 min
v 8, skritt 40-60 min, trav 15 min, galopp 15min (introducera hoppning)
v9 rid som vanligt

Schemat är till för att långsamt bygga upp muskler och kropp på hästen, likväl som konditionen. Därför är det viktigt med skritten samt att man inte börjar trava/galoppera för tidigt. Att man som människa sitter på hästen skapar ju andra krav på kroppen än enbart konditionen.

Större delen av schemat bör, i alla fall innan v 7, ske ute. Även om jag vet att vädret just nu kanske mer lämpar sig för att rida på bana. Rider man på banan får man avstå från volter samt att inte dressyra för mkt. Sen behöver inte tiderna följas exakt, blir det 3 min trav en dag och 7 min nästa dag är det inte hela världen. Riktigt långa skrittpass ute är också väldigt bra (1,5h+), var som helst i schemat efter v2.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar