Hur lång går man

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 718
M

martina

Det är så här att min älskade St:Bernhards tik som är nyss fyllda 6 år börjat visa oroande ålderstecken.

För ca ett år sen kunde vet. konstatera att hon hade nedsänkt hörsel.
Detta har vi lärt oss leva med, gestikulerar jag inte så skriker jag :p
det har fúnkat bra trots allt. Vera och jag har en fin komunikation där en blick ibland kan räcka och vi förstår varandra.

För ca två månader sen började hon bli konstig mot folk som kom (det har börjat bli en del spring här senaste halvåret pga egen verksamhet), hon har alltid varit blyg men ändå glad.
Nu ställer hon sig på altanen och morrar. Hon som aldrig i hela sitt liv har skällt har även kunnat avge ett skall ellr två. :confused:

Hon har lite ssvårt att upptäcka saker och folk på avstånd.....
Igår tog det skruv tyckte jag när hon ställer sig o morrar på min pappa (vi bor på samma gård så hon är van att se honom dagligen.)

Frågan är......... kan det vara synen som är kass eller...
ögonen är klara och fina, men visst sånt kan man väll inte se.
Hon hälsar på vissa människor med stor glädje, medans hon var avaktande mot mig när jag kom hem igår sent på kvällen och vi möttes på gården under utebelysningens sken.

Jag blir så ledsen. Hon börjar bli gammal.... men hon är så frisk och levnadsglad..... när tar man beslutet om avlivning.

Sv: Hur lång går man

Att ta beslut om avlivning är aldrig lätt men man måste se förbi sina egna känslor och se till djuret i första hand.
Bara du som känner hunden vet hur mycket hon förändrats och därefter hur hon lider eller inte av det.Lider hon och det beror på ålder och inte en behandlingsbar sjukdom så kanske det är bäst att göra lidandet kort istället för att försöka få henne att "stå ut" med dövhet,blindhet och rädsla pga det hon inte ser,hör och känner igen.

Ett sorgligt svar fick du från mig,men jag lider med dig och önskar att din hund bara var tillfälligt dålig

Tröstkramar

usch vad jobbigt :(

Jag skulle nog åka till veterinär för en hälsokontroll och se så att det inte är något behandlingsbart (som lilje skrev).

Nu är inte jag någon hundexpert, men om tex din pappa ropar på henne vid namn så kanske ho kopplar lite lättare, att det faktiskt är någon hon känner. Sedan kanske du kan hålla henne lite borta från allt springande folk, så att hon vet att de som är hemma, de är hennes familj.

Ja inte är det lätt inte..
Hon är pigg och glad.... har rally på gårdsplanen när man kommer med hästarna. Hon tittar nyfiket på fölungarna och gillar att lukta på katt-kompisen. Så det är så svårt så svårt....
Jag har varit sida vid sida om mina bästa vänner innan när det stora beslutet har fattats, men där har det varit så tydligt, antingen ålder eller ohälsa.
Men med Vera är det svårare.... pigg som en mört men som sagt börjat bli underlig....
:cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 447
Senast: soom
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Detta är ju ingen jätteseriös tråd att det är ett problem, men ändå vore det ganska skönt om vi kunde synka ihop oss lite bättre:p...
2
Svar
20
· Visningar
7 830
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 246
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka