Hur lägger ni upp ett träningspass?

V

Vida

Hejsvejs!
Jag har precis läst boken "Rida Islandshäst" (Reynir A), och nu har jag lite funderingar...igen.:angel:

Om jag fattat rätt så verkar han Reynir väldigt mån om att man ska rida fram hästen på lång tygel först. Alltså inte bara i skritt utan även i trav och galopp för att få hästen ordentligt lösgjord och uppvärmd innan man börjar korta tygeln. Gör ni också så i början av ett ridpass eller hur lägger ni upp det hela? Beskriv gärna alla övningar som ni gör under ett träningspass, från det att ni sitter upp tills ni hoppar av.
Jag är också nyfiken på hur en vanlig vecka (eller under längre tid) kan se ut, vad ni gör för olika övningar med er häst. Alltså hur ni lägger upp det hela.
Det kommer bli jättespännande läsning för en "gröngöling" som mig..så jag hoppas på många svar! :)

Sv: Hur lägger ni upp ett träningspass?

Hej! :)

först och främst skrittar jag fram honom. sen värmer jag alltid upp i en lägre form. Först i skritt sen trav, ev tölt och sist galopp. Sen pausar jag lite och kortar upp honom, gör samlade övningar och sidoförflyttning och halt och lite sånt smått. Sen gör jag samma sak i trav och galopp och när han känns bra och lyssnar på mig och går som önskat så börjar själva passet ;)

alla pass är olika, man tränar på det som behövs eller början på något nytt, hoppar tillbaka till gammla övningar osv.

sen i slutet av passet så låter jag honom länga sig, frammåt, neråt och böjjer. oftast serpentiner och tillslut skrittar av i skogen ;)

sen är det skillnad på alla hästar. alla är dom olika. en del behöver en lång uppvärmning en del lite mindre + övningar utöver vad som behövs.

Beror lite på vad jag tänkt göra och annat....

Min dotter (7år) rider också min häst, så om hon är med får hon alltid rida först, vilket blir rätt bra uppvärmning enligt Reynir (också läst den, den är bra!), dvs skritt, trav och galopp på halvlång tygel, lite volter och ev. lite tölt i det tempo som hästen går bäst i...

Värmer jag upp hästen själv börjar jag på lång tygel i skritt, gör lite halter och ryggningar för sätet utan att ta så mycket i tygeln, rider så småningom korta bitar i trav, avsaktningar och igångsättningar för sätet, börjar långsamt samla upp tyglarna och samla ihop hästen.

Rider jag på ovalbana brukar jag sedan börja rida mer samlad form i skritten för att förbereda för tölten, t.ex. genom öppna och sluta, och jobbar sedan huvudsakligen med tölt i olika tempon, övergångar skritt-tölt-galopp och mycket tempoväxlingar. Avslutar med trav i längre form och sedan skritt.

Rider jag i paddocken brukar jag efter uppvärmningen jobba med galopp på volt, mycket fattningar och enkla byten via något steg i skritt. Sedan tölt i långsamt tempo på böjda spår, blandat med lite snabbare tempo på rakt spår. Sedan trav på samma sätt som tölten - böjda spår och ev. lite tempväxlingar. Länger tygeln mot slutet av traven, därefter avskrittning.

Rider jag ut blir tempot och formen friare - jag bestämmer gångart och riktning, och hästen får lov att springa i "sitt" tempo (oftast rätt fort) - jag tycker det känns viktigt för framåtbjudningen och arbetsviljan med den typen av uteritter. Lägger då och då in lite klättring, och ibland någon dressyrövning på grusväg, men det är som sagt inte fokus på dressyr när jag rider ut.

Hejsvejs!

Jag är också nyfiken på hur en vanlig vecka (eller under längre tid) kan se ut, vad ni gör för olika övningar med er häst. Alltså hur ni lägger upp det hela.
:)

Svarar bara på detta för att det inte ska bli så långt,vi gör ju olika olika gånger(men visst är boken bra!).

Nu har vi dag kommit igång med
mån markträna
tis rida på volten
ons uteritt
tors vila
fre markträna
lör rida på volten
sön uteritt

marktränar har jag senaste gångerna börjat skritta fram lös i båda varv, sen trava fram lös i båda varv o efter det arbetat med tömmar eller lina o då arbetat med lite böjda spår. Sen travat igen o sen skrittat ner.
Idag på volten gjorde vi lite trail, red serpentiner runt koner, genom bomgata. Han fick stå still i mitten medan jag sprang runt honom(såg detta på en tävling en gång). På slutet gjorde vi halt i slutet på bomgatan och ryggade tillbaka, o han gick rakt bak utan något ben på fel sida av bommen - jättekul!
Andra gånger tränar vi på tex tempoväxlingar,gångartsväxlingar och alltid mycket böjda spår.
Uteritterna går i skogen och eller en längre slinga med mycket upp o nerförsbackar. Då brukar jag skritta o galoppera först på längre tyglar innan vi börjar med samlad ridning, kanske hade jag reynir i bakhuvudet(länge sen jag läste den).

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 199
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka