Hur lägger ni upp era hästas vila

P

Puzz99

Hej ja nu har jag tränat min 6 åring. Han har inte varit så snabb i utväklingen så vi har fått ta det lugnt..
Men detta året har vi kommit långt med Hoppning och Dressyr.
Första tiden jag tränar hoppning på han och första tiden med clear rounder. i Dressyr och hopp.
Har tränat en till två gång i veckan hopp eller dressyr annars mycket ute och rider i skogen.

Han har bara gjort framsteg inga problem jag är jätte nöjd med han..

Men nu kommer jag till min fundering.. Min plan är vila en månad i desember. Min hopplärare tycker det låter bra!!
Min dressyr lärare tycker inte det! Hon ser att han behöver lite mer träning med sin styrka.. Hon är rädd att han tappar det.
Jag ser täcken från min polle att han vill vara i fred.. som ex lägger mulen på min axel när jag klär på han sadel och träns och att han ptotesterar när jag skall lassta. Men går på efter en enveten malin. Inget beteende han haft förr.

Vad tycker ni??

Sv: Hur lägger ni upp era hästas vila

På en så ung häst hade jag inte sett en mänads vila som ett problem. På en månad hinner dom inte tappa speciellt mycket. Sen är det ju upp till dig att avgöra om din häst börjar tappa arbetslusten och behöver vilan, inte din tränare! Hästen ska ju utvecklas och hålla i många år framöver:)

Vila! Unghästar behöver det för att smälta in allt och återhämta sig.
Min 6 åring ska vila 6 veckor i vinter. Hon vilade även 6 veckor i somras och tappade iprincip inget i kondition o styrka.

tycker inte att de tappar ngt. Bägge mina ska vila under december o bara joggas under januari.

En häst börjar i regel tappa efter en månad ungefär, så på den tiden tror jag inte att din häst kommer hinna tappa något nämnvärt i varken kondition eller styrka.

Speciellt på en unghäst är vila enormt viktigt så de kan komma ikapp, så en månad nu i december låter väl ypperligt! Hästen kommer garanterat uppskatta det, och kanske tillochmed komma ut mycket bättre efter vilan.

Jag ger alltid alla mina hästar, unga som gamla, minst några veckor under jul och några under sommaren. Givetvis kortare vilor därimellan också.

Jag anser att alla hästar behöver kortare viloperioder regelbundet men yngre hästar behöver det verkligen! Nu är din så pass gammal som 6 år men alla mognar olika snabbt. Jag har själv en fem- och en sexåring som tagit tid på sig och de kommer behöva sina vilopauser en lång tid framöver. Mitt sto (femåringen) har vilat från slutet på maj till augusti så för hennes del blir det ingen vintervila. Valacken har just vilat två veckor efter sin tävlingsdebut och ska nu ridas lite igen. Han tränas dock inte stenhårt just nu utan rids lite mera kravlöst och kommer sannolikt få fler veckors vila i vinter.

Det är bara du som känner din häst och kan tolka dennes signaler. Visar hästen att den behöver sin vila så tycker jag att det är dumt att ignorera honom/henne, det kan slå tillbaka på dig senare. En häst med någorlunda grundkondis tappar inget särskilt på en månad. Vilar hästen 4 veckor tar det inte mer än 4 veckor att vara tillbaka på samma ställe som innan vilan, ibland t.o.m. mindre eftersom unga hästar ofta inte ansträngs lika hårt och länge som en äldre. Om jag fick bestämma så skulle din häst få vila, rida kan du göra i 15 år framåt så ni hinner nog utvecklas tillsammans ändå. Skippar du vilan däremot kanske det får negativa konsekvenser.

Mvh JV

Tillägger att unghästar enligt mina erfarenheter brukar gå BÄTTRE efter en månads vila än vad de gjorde innan vilan. Poletten brukar ramla ner när de får smälta allt i lugn och ro. Att hästen skulle bli svagare under vilan har jag svårt att tro. Travhästar som tävlar brukar få vila 10-14 dagar efter en start och tränas inte alls lika ofta som våra ridhästar. Mitt under tävlingssäsong tränas de mkt lugnt/inte alls mellan loppen. Samma gäller ofta för distanshästar.

Mvh JV

Hästen behåller sin kondition och styrka i ca 6 veckor om man ställer av den. Så vilar hästen en månad så är det inga problem att sätta igång hästen sen, räcker med ca 2dagars igångsättning och sen kan man rida på som vanligt.

Jag har en häst som är 4år, han har fått vila ca 2-3 månader nu i sommar och sen blir det en månad i december. -ställer av honom när skona "ger upp" vilket dem kommer göra i början/mitten utav dec.

Jag har tänkt att han ska fortsätta vila 1månad på sommaren och 1 månad på vintern resten utav livet..

Min erfarenhet säger att unghästarna ofta går bättre efter en ordentlig vila! då har dem fått smälta allt dem lärt sig..

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 403
Senast: Emine
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 940
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama