Hur lägga upp träningsprogram?

Sv: Hur lägga upp träningsprogram?

Om du vill tävla lydnad så kan jag tipsa om Nina Svartbergs bok Med Sikte På Tian, där finns jättebra förklarat hur man kan tänka både kring helheten och hur man lär in momenten.

Det är jätteroligt att träna lydnad, läs på och gå gärna en kurs, så kan du se sen om du är sugen på att tävla.

Tävlingslydnadsträning är verkligen jättebra för att få en lyhörd hund och för samarbetet med hunden.

Något som är bra att träna in både för vardags- och tävlingslydnad är grundpositionerna, sitt, ligg och stå. Dvs om du ger kommando ska det åtlydas direkt och hunden ska inte röra sig förrän du ger klartecken. Öka störningarna allteftersom.

Fotposition (vid din sida och ögonkontakt) när du står stilla är också en bra början och grund till nästan alla moment.

Tack för tipset, ska kolla upp den där boken oxå. =)

Jag har en 8mån schäferkille och vi kör lite som så, detta är på ett ungefär, mycket hänger på hunden, lite hänsyn tar jag till hans ålder, så vi kör inte stenhårda pass.

Mån/tis skogspromenader med lite lydnad eller spår eller uppletande
Med mig på jobbet på onsdagar, städar på ett äldreboende, sen sover han!
En kursdag på Bruks, lydnad (torsdagar)
Vilodag på fredagar, då gör vi ingenting.
Spårgruppen på lördagar
Skogspromenad/lättare vandring på söndagar, ingen direkt träning då, mest lufsa i skogen.

Ska lägga om det lite här framöver, då vi ska vara med lite i tjänstehundsgruppen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 604
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 802
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 000
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 085
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka