Lätt, då skriver jag ner det
Sorry för o.t vännerna ^^
Hrm, jag har en fundering lite så här i förbi farten ang. att dumpa/gå på bogarna. En häst belastar ju sig naturligt med mer tyngd på bogarna, har för mig att procenten ligger på 60-70 fram.. Vilket betyder att hästens framben är gjorda för att bära upp och bakkärran för påskjut.. Hur påverkar vi egentligen hästen när vi verkligen rider den "supersamlat" för då belastar den ju sig tvärt om... att vi behöver skjuta bak vikten är ju på sätt och vis givet eftersom vi lägger till i snitt 10% extra vikt fram.. Men rider vi hästen samlat så vi förskjuter kanske 30% av vikten bakåt så belastar vi ju faktiskt hästen där den inte är gjord för att belastas.. Eller?
Men hästen har ju mer muskelmassa bak än fram... eller iaf bättre förutsättningar till detta. Dessutom är bakbenen annorlunda vinklade än frambenen.
och sen kommer vi till det där med hög samling där hästen bär huvudet högt - som inom klassisk ridning på högre nivå.. Dom har ju en form av ryggskada som westernhästar inte får - Kissing Spine. Det har ni hört om tror jag.. Min teori, som även en av södra sveriges mest anlitade Eq-Terapeuter håller med om, är
att när en häst samlas för högt innan ryggen/magmuskulaturen är redo så betyder ju det att den svankar vilket resulterar i kortare ryggmuskler som blir starka vilket i sig resulterar i att musklerna drar ihop ryggraden och med lite belastning där trycks ju ryggkotorna ihop ännu mera.. Vilket KAN vara en anledning till kissing spine..
Men det är ju just det som är haken... En häst som är rätt musklad och förberedd får inte de problemen!
Och sen, en häst som är riden med väldigt mkt bärighet bak har tydligen lättare för att få patella och kotledsinflammationer bak.. Kan det handla om en form av bak/fram snedbelastning? Att vi rider våra pållar FÖR samlade? FÖR lätta fram och för tunga bak när dom naturligt går tyngre fram än bak?
Men vi måste beakta att när vi sitter på så förändras förutsättningarna, det är inte längre naturligt. Och vilka skador uppkommer på hästar som bär för mycket fram? Kotledsinfalmmation fram???
Bara undrar och spekulerar vidare...