Hur låg form skall en westernhäst gå ?

Sv: Hur låg form skall en westernhäst gå ?

Hjälpmedel ska ju vara just hjälpmedel - en hjälp för ryttaren att göra det hela mer lättförståeligt för hästen... inte ett sätt att gömma eller skjuta upp problemen.

Ligger nog mycket i detta, men OM man låter hästen bygga upp rätt styrka och sätta muskler ser jag ingen direkt anledning till snedbelastning/förslitningar. För visst stärks väl även senor/ligament/kotor osv av långskridande långsamt uppbyggande träning, det handlar väl inte bara om att ryggmuskulaturen/bakdelsmuskulaturen ska vara i fin form utan HELA hästen måste stärkas.

Det är antagligen extremt svårt att veta precis när just den individuella hästen har stärkts tillräckligt för att inte ta någon som helst skada av att gå i en hög form. Antagligen ligger problemet däri och även det faktum att många inte har tillräckligt med tålamod att vänta ut en sådan långsam process av uppbyggnad. De hästar som håller dom håller, de som inte gör det döms ut. Ja snacka om industri! :mad:

Jo, men det handlar ju om att systematiskt och ergonomiskt/anatomiskt/fysiologiskt Bygga Upp hästens styrka.. Det är det jag menar att folk glömmer bort och rider hästarna på ett sätt som de inte är "starka" nog för..

Massa tjafs...då antar jag att du menar spö och hjälptyglar tex.? Som dressyrryttare skall spöt användas för att förstärka skänkel. man petar bakom skänkeln. I western har man ju inte spö men väl så långa tyglar som ofta används som drivning. Hjälptyglar är ett sätt att lära/hjälpa hästar att gå på ett bättre sätt. Färdig dressyrhäst får ju inte ha varken spö eller hjälptyglar (se tävlingar).

Jag är tidigare dressyrryttare ;) eller rättare sakt, jag rider western och dressyr SAMTIDIGT (ooh hemska tanke!!)
min ena häst är "förstörd" av dålig ridning när han var liten, vilket har gjort att ALLA använt hjälptyglar sporrar etc på honom, medans min andra är riktigt bra riden; ingen har suttit och hackat med sporrar ELLER hjälptyglar, tror hon aldrig ens fått lukta på en graman.
Trots att jag haft min första häst flera år så är han fortfarande något "döv", medans den andra är som en "fiolsträng"...
med mkt mkt träning med min första, mkt rida ut etc etc för att få igång hans livsvilja (när vi köpte honom HÄNGDE öronen rakt ut åt sidorna som typ en kanin!!) många har sakt "sätt på sporrar, använd graman, använd spö, du kommer ingenstans annars" ett fåtal gånger har jag haft sporrar på programridning tex.
och nu när jag börjat med western har han äntligen FÖRSTÅTT en hel del! jag kämpade tex 4år med skänkelvikningar, öppna och sluta i skritt för privattränare etc, men aldrig lyckats.. men efter 3st privatlektioner i western så gör han det utan att knorra.. :eek: :eek: :eek:
min mamma som lesnade att rida pga min häst, hon såg ut såhär :eek: efter lektionerna, dels är våra westernlektioner ½priset av en "vanlig" privat, dubbelt så lång (lågintensiv. man får skritta runt på långa tyglar ibland å hinna tänka ett tag innan man sätter igång igen) min häst går FRAMÅT så jag slipper gasa, sitter snarare och bromsar nu (:eek: ) Han blir inte halt ( vilket han kunde bli av en vanlig dressyrlektion på 20min, pga belastningen) han trampar på som satan med bakbenen, han jobbar ordentligt med ryggen (knäppte av tidigare) jag får inte ont av att rida (!!!!)

btw så förstår jag inte att en graman kan hjälpa till att vägleda hästen ner, först blir det tryck i munnen = gör hästen okänslig, man DRAR ner huvudet = den spjärnar emot etc etc.
en korrekt riden häst går "ner av sigsjälv" fast jag förstår om man inte har pengar att skicka hästen till en ordentlig inridare utan vill göra allting själv som det blir fel ibland och då måste man ta till hjälptyglar :smirk:

jag har lärt mig av veterinärer att har hästen "vilat" och ska sättas igång ska man skritta MINST 6veckor innan trav, men HUR MÅNGA GÖR DET .. EGENTLIGEN? hoppnissarna börjar ju hoppa redan efter en månad typ.. :crazy:

>.<

Det handlar nog inte egentligen om att folk är korkade - hoppas jag - utan snarare dåligt utbildade/tränade/pålästa..

man tycker ju att folk borde börja fundera när hästen blir halt gång på gång på gång och dom får låsningar än här än där..

Lånar knapp!

Nu har jag läst genom hela tråden och måste kommentera lite...

TIll att börja med finns det bra och dålig ridning i alla dicipliner, men att ta upp skräckexempel för inte diskussionen framåt, för rötägg finns det överallt. Vad gäller graman eller andra hjälptyglar är det inget som jag förespråkar eller vill använda eftersom jag anser att de bara botar symptom snarare än går till botten med problemet.

Vad gäller hästar på bogarna är det enligt mig inget att eftersträva oavsett ridstil och jag är övertygad om att en häst som fördelar sin vikt mer bakåt under ridning håller bättre och inte är mer skadad än andra. Däremot är det en miss att tro att enbart huvudets position är ett kvitto på hästens grad av samling, då även en samlad häst kan gå i en låg form. Men givetvis gäller det att hästen är tillräckligt musklad och förberedd för den uppgift eller den form som begärs.

Biet, det är väl ganska exakt vad vi skrivit med? ^^

Klart det finns rötägg överallt..

Lätt, då skriver jag ner det :D Sorry för o.t vännerna ^^

Hrm, jag har en fundering lite så här i förbi farten ang. att dumpa/gå på bogarna. En häst belastar ju sig naturligt med mer tyngd på bogarna, har för mig att procenten ligger på 60-70 fram.. Vilket betyder att hästens framben är gjorda för att bära upp och bakkärran för påskjut.. Hur påverkar vi egentligen hästen när vi verkligen rider den "supersamlat" för då belastar den ju sig tvärt om... att vi behöver skjuta bak vikten är ju på sätt och vis givet eftersom vi lägger till i snitt 10% extra vikt fram.. Men rider vi hästen samlat så vi förskjuter kanske 30% av vikten bakåt så belastar vi ju faktiskt hästen där den inte är gjord för att belastas.. Eller?

Men hästen har ju mer muskelmassa bak än fram... eller iaf bättre förutsättningar till detta. Dessutom är bakbenen annorlunda vinklade än frambenen.

och sen kommer vi till det där med hög samling där hästen bär huvudet högt - som inom klassisk ridning på högre nivå.. Dom har ju en form av ryggskada som westernhästar inte får - Kissing Spine. Det har ni hört om tror jag.. Min teori, som även en av södra sveriges mest anlitade Eq-Terapeuter håller med om, är att när en häst samlas för högt innan ryggen/magmuskulaturen är redo så betyder ju det att den svankar vilket resulterar i kortare ryggmuskler som blir starka vilket i sig resulterar i att musklerna drar ihop ryggraden och med lite belastning där trycks ju ryggkotorna ihop ännu mera.. Vilket KAN vara en anledning till kissing spine..

Men det är ju just det som är haken... En häst som är rätt musklad och förberedd får inte de problemen!

Och sen, en häst som är riden med väldigt mkt bärighet bak har tydligen lättare för att få patella och kotledsinflammationer bak.. Kan det handla om en form av bak/fram snedbelastning? Att vi rider våra pållar FÖR samlade? FÖR lätta fram och för tunga bak när dom naturligt går tyngre fram än bak?

Men vi måste beakta att när vi sitter på så förändras förutsättningarna, det är inte längre naturligt. Och vilka skador uppkommer på hästar som bär för mycket fram? Kotledsinfalmmation fram???

Bara undrar och spekulerar vidare...

Hästar som bär sig för mkt fram får i första hand låsningar i bogen ^^ precis som en häst som tvingas bära sig för mkt bak kan få problem med bakknäna och hasorna innan andra probem uppstår.. Det är ju de små problemen som föregår de stora ^^ Givetvis får dom kotledsinflammationer fram, det verkar som om så fort en människa pillar på en häst så är det något som går snett ;)

Som jag skrev så rider jag givetvis min häst samlat.. det min frågeställning eg. vill få fram är hur vi bör tänka vid träning av häst..

Givetvis så har hästen en större muskelmassa bak i grund - om den är korrekt tränad så blir den ännu starkare. Men innan vi börjar träna den så är den ju starkare fram..

Vinklar fram och bak är ju anpassade efter fram - tyngd, bak - påskjut och kortare bärande. En led som är naturligt rak är starkare i sin "paus"position än en böjd led. Hade hästen naturligt haft motorn fram och bärigheten bak borde ju frambenens leder vara vinklade och bakbenens raka om man ska se rent logiskt på det.. eller? Det måste ju finnas en viktrelaterad anledning till att lederna fram är raka i sin grund position.. Iumed att lederna bak är vinklade så gör ju det det lättare för hästen att sätta under sig vid behov alt. sträcka ut benen bak. En rörlighet som i sig är baserad på att bogarna är balanserade och att frambenen tar större del av vikten.. Eller?

Iumed att vi dels lägger till vikt fram, dels kräver saker av hästen den eg. inte är byggd för att utföra så pass intensivt som vi har dom till, måste vi ju förändra muskelbyggnaden genom systematisk träning. En häst i full frihet som människan inte pillar på har ju varesig en triangelformad rumpa, kissing spine eller en hjärtformad rumpa på det sätt en "tränad" häst har.. Den är ju dels senigare, dels jämnare uppbyggd.. Vi belastar ju våra hästar onaturligt, och många gånger felaktigt genom viktförskjutning åt något håll.

*S* Det finns många puckon överallt Biet :D Det gäller bara att försöka undvika att hästpuckona får händerna på ens egen häst ;)

Som jag skrev tidigare så rider jag givetvis min häst samlad, och det här är bara allmän brainstorming.. Allt för att lära sig nya saker och nya sätt att se på de redan inlärda sakerna :D

Jag menar inte att du inte skulle rida din häst samlad, jag bara hänger på diskussionen eftersom jag tycker att den är intressant! :)
Att du rider bra är jag helt övertygad om, dessutom tycker jag att en reflekterande hållning och en vilja att vrida och vända på saker och ting tyder på att man inte är färdig i sin utveckling - och därmed kan och vill gå vidare i sin ridning! Det är när man inte längre ifrågasätter utan bara kör på som man alltid gjort som det är lätt att fastna i "sanningar" pga okunskap, slentrian osv...

Sorry O.T.!

Hur som helst; jag tycker det är intressant att denna diskussion kommer här på western eftersom jag, som gärna vill ha vikt på bakdelen och högre samling, tycker att westernhästar ofta går med lite för mycket vikt på bogarna... :angel: *hukar* :D

Hm, så du menar att vi genom att förflytta mer vikt bakåt - större bärighet - orsakar skador på hästen som den inte skulle få om den rids med vikten mer jämnt fördelad? Eller är det bara om hästen får bära mer än den är tränad att göra som det blir problem, vilket det naturligtvis blir.

Det här med vinklar och leder osv är jag för trött och för förkyld för att tänka klart om - återkommer om det! Annars blir det bara ännu mer svamligt!:p

Det jag reagerat på hos klassiskt ridna hästar är bristen på balans på lägre nivåer.. och avknäckta nackar och tappade bakdelar ^^ jag var ju med dressyrare en gång i tiden :D d kanske du inte vet?

haha, bra rider jag inte.. jag tänker alldeles för mkt >.<

Det jag Tror jag försöker få fram är dels en teori om för mkt belastning på muskler och leder som inte är redo för det, dels en undran om HUR onaturligt vi eg. tränar våra hästar i vardagen.. Men jo, jag försöker nog få fram att vi genom att rida våra hästar för tunga ant. bak eller fram provocerar fram skador den inte fått om det gått mer naturligt.. Egentligen borde vi väl bara förflytta ca 10-15% av vikten med ryttare bakåt för att få en så naturlig rörelse och bärighet som möjligt?

Jag försöker ju, precis som dom flesta andra, rida min häst så jämn och balanserad som möjligt.. Det är nyttigt för mig att få bolla konstiga idéer med folk, även om jag riskerar få en "knasboll" stämpel i pannan ;)

Alltså!!! Du har så intressanta funderingar o inlägg, att jag måste skaffa mig en ny svamp snart:rofl: ......jag bara suuuuger åt mig;)

Hrm, jag har en fundering lite så här i förbi farten ang. att dumpa/gå på bogarna. En häst belastar ju sig naturligt med mer tyngd på bogarna, har för mig att procenten ligger på 60-70 fram.. Vilket betyder att hästens framben är gjorda för att bära upp och bakkärran för påskjut..

Jag har tänkt på det med, men till viss del låtit mig övertygas av att vinklar är mer lämpade att bära upp extra vikt än stolpar.. eller snarare att eftersom bakbenen är mer vinklade i benkonstruktionen kommer mer belastning läggas på musklerna som är lättare och snabbare att få starka än själva benet, samt at vinkeln är mer stötdämpande när den tar emot vikten. Jämfört med frambenen där benen och lederna, men inte så mycket musklerna tar emot tyngden.. Eller något sådant.
Fast visst är det tänkvärt att ändra på det så mycket när hästen nu naturligt bär mer fram, extravikten kanske ska läggas bak men hela hästen kanske inte ska gå upprest. Var bara tvungen att svara på det..:crazy:
Har inte läst alla inlägg, min webläsare vägrar visa sista sidan..:(

Ang. att tänka för mycket..känner igen mig där XD

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tänkt på det med, men till viss del låtit mig övertygas av att vinklar är mer lämpade att bära upp extra vikt än stolpar.. eller snarare att eftersom bakbenen är mer vinklade i benkonstruktionen kommer mer belastning läggas på musklerna som är lättare och snabbare att få starka än själva benet, samt at vinkeln är mer stötdämpande när den tar emot vikten. Jämfört med frambenen där benen och lederna, men inte så mycket musklerna tar emot tyngden.. Eller något sådant.
Fast visst är det tänkvärt att ändra på det så mycket när hästen nu naturligt bär mer fram, extravikten kanske ska läggas bak men hela hästen kanske inte ska gå upprest. Var bara tvungen att svara på det..:crazy:
Har inte läst alla inlägg, min webläsare vägrar visa sista sidan..:(

Ang. att tänka för mycket..känner igen mig där XD

Hejsan och välkommen in i diskutionen! :D

Mjo, vinklar gör ju det hela lite mer flexibelt i rörelsen... men å andra sidan Måste det ju finnas en evolutionär anledning till att frambenen där mesta vikten naturligt hamnar är raka och inte vinklade.. eller? ^^

Hoppas du lyckas få webläsaren att funka så du kan läsa allt :D För det här blir bara mer och mer intressant - och Kanonkul att det finns nån annan där ute som funderat i liknande banor :D

Bra...det var meningen:D
Det är inte nyttigt o hetsa upp sig....:rofl:

Så här:Hjälptyglar, spön och kombinationsbett löser tydligen allt.. Det värsta är när folk tycker på att "oh, min häst är så hård i munnen att jag måste ha världen skarpaste bett för att få honom mjukare" *hrm* När ska folk fatta att det är Ryttaren som Gör Hästen och inte tvärt om? >.< (Hjälp, nu börjar jag bli arg igen..)

Jag tänker så mycket att jag inte vet vad jag ska tro.... håller helt enkelt på att bara ge upp (känns inte helt bra, men vad göra?) Liksom...skit i det förbenade huvudet, form och vad alla tycker.. nu köper jag f*nimej en billig nsv travare och rider ut i skogen i varierad terräng och har kul så får det bära eller brista... x)

Har också tyckt att det är konstigt att frambewnen är raka om baken nu ska ta all vikt.. och varför ser jag alltid en betande häst med spretande ben framför mig när jag tänker på vikt och bärighet? O_o

oh, och tack tack för välkomnandet! x)

Bra...det var meningen:D
Det är inte nyttigt o hetsa upp sig....:rofl:

Så här:Hjälptyglar, spön och kombinationsbett löser tydligen allt.. Det värsta är när folk tycker på att "oh, min häst är så hård i munnen att jag måste ha världen skarpaste bett för att få honom mjukare" *hrm* När ska folk fatta att det är Ryttaren som Gör Hästen och inte tvärt om? >.< (Hjälp, nu börjar jag bli arg igen..)

*Asg* Mjo, jag behöver nog gå en anger management kurs till å från :D

:rofl: :rofl:

Haha, till och från känner jag precis likadant! :D Men skam den som ger sig! Man kanske blir så bra en vacker dag att man faktiskt kan påverka folk i deras realtion till hästen och resten av hästmänniskorna.. man vet ju aldrig och hoppet är det sista som överger en :D

Liknande trådar

W
Dressyr Hej alla dressyr ryttare! Har ett eng. fullblod på 16år som tidigare gått löp. Har länge varit en riktigt stel häst men efter att jag...
Svar
9
· Visningar
1 634
Senast: Cut3Leo
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Träning Det börjar gå framåt med min "lilla" femåring :D, hon går som hon ska i skritt och trav åtminstone (orkar inte riktigt i galoppen ännu)...
Svar
7
· Visningar
2 686
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025