Hur låg form skall en westernhäst gå ?

Sv: Hur låg form skall en westernhäst gå ?

hehe, joo... *vill rida utan träns* vete tusan hur jag ska få hästen att bära sig utan att såga i munnen... *whistle* x) Nä, det får gå som det vill, tror nog att jag kan utvecklas med hästen lite..

*S* När jag skulle lära av mitt sto att hänga i bettet tog jag lättaste vägen... jag tog bort bettet och red i grimma :D Funkar finfint, fast man bör hålla till på inhägnat område i början och försöka undvika allt för många gnälliga människor ^^ Det kan bli ett attans holabalo i början... :rofl: :rofl:

hehe...tänkte prova den där travaren imorron..x) Såg en tråd om att rida med halsring..smarta jag fick inspiration..XD Fast har så klart på tränset, dels ingen ridbana, dels känner hästen mig knappt... heheh..>__> men prova går ju, bara att ta tyglarna om det inte funkar..x)

Grimma har jag ridit i..då en oinriden (upsutten) unghäst, utan sadel..XD Han var fin..*drömmer* men det var svårt att hålla honom från gräset..

eller varför inte köra häst och barnvagn i grimma? :D Liten shettishingst, provisorisk sele av grimskaft, barnvagn och grimma... ja, jag har hittat på mycket skit och folk skriker säkert när det läser det, men det var underbart:P Hästen älskade det, började gnägga och komma springandes längs stängslet till hagen när han såg mig, trots att han inte gjorde det med någon annan och jag bara känt honom nån vecka.. han ville ut och röra sig :P
Hm..tappade tråden igen..x)

Tja, a free spirit brukar hästar gilla har jag upptäckt ^^

Så länge man inte slår sig eller hästen skadar sig så säger jag inte något om tokigheter.. Våra unghästar fick som föl knalla med oss överallt, in i sadelkammaren, vagnslidret osv bara för att bygga förtroende å grejer ^^ Jag har kört in en shettis i grimma.. :angel: gick som tur väl var alldeles utmärkt.. fast i dag vette tusan om jag skulle göra om det.. Jag har slagit mig lite för mkt för att vara "galen" med nån annan pålle än min tant :D

Jag har nog inte slagit mig tillräckligt..x) Fast man ska ju ta det säkert.. till exempel så förhörde jag mig om att shettisen skulle nog vara inkörd för några år sen..XD
Nej men alvarligt... lite säkerhet får man ju lämna plats åt. :P

Säkerhet är löjligt viktigt.. det lär man sig.. Jag lärde mig det som 14 åring när jag "vände" på min nacke iumed ett fall från en häst.. Jag ska vara glad att jag sitter upp och fortfarande kan rida för jag hade lika gärna kunnat knäcka nacken.. Får dras med min nervskada så länge jag lever å det önskar jag inte någon.. Så Säkerheten framför allt!

usch, låter hemskt ju.. :s *vill trolla bort skador* Jo, säkerhet är viktigt.. samtidigt kan man inte förutse allt heller..menmen..

Jaha, och här ser man vad ni sysslat med i natt:angel:
Jag sov och nu gör ni det va?
Hehe...

Eftersom ni nu ändå är rätt OT här, så har även jag "nybörjaren" funderat...skratta inte:mad:
Jag har då börjat på äldre dar(mkt) att rida...och det dröjde inte länge förrän "de som kan rida" talade om för mig att när du har trillat av 100gr,är du en bra ryttare...
Men då får jag nog bära mig jä... dåligt åt, för o hinna med det innan jag kolar:D , el hur?
Så till min tanke....kan det inte va så, att ju mindre man trillar av...destå bättre ryttare/hästmänniska är man:idea:
Då har man iaf "rätt" utrystning och sätt till sin häst, när den inte velat kasta av en:angel:
En liten tanke fr lilla mig...

Vår quartertant vill helst gå riktigt lågt med skallen och om man då tar ett samlande tygeltag så blir resultatet detta....;) (syrran rider här)

IMG_1118-1.jpg

Släpper man sedan lite på tyglarna så blir det så här...:D (jag)

IMG_1137-1.jpg

Här har hon sänkt huvudet för mycket och jag tar ett lyftande tygeltag (eller vad det nu heter)...:angel:

IMG_1134.jpg

Hej
Läser med intresse denna tråd och funderar och funderar, återkommer när jag är färdig :))

Kan man få ge en liten kommentar angående bilderna så ser det ut som att det inte finns någon drivning på bilden med förhållning. ( syrran )
Kan vara svårt att se på ett foto men det känns så när jag ser det.

Jaha, och här ser man vad ni sysslat med i natt:angel:
Jag sov och nu gör ni det va?
Hehe...

Eftersom ni nu ändå är rätt OT här, så har även jag "nybörjaren" funderat...skratta inte:mad:
Jag har då börjat på äldre dar(mkt) att rida...och det dröjde inte länge förrän "de som kan rida" talade om för mig att när du har trillat av 100gr,är du en bra ryttare...
Men då får jag nog bära mig jä... dåligt åt, för o hinna med det innan jag kolar:D , el hur?
Så till min tanke....kan det inte va så, att ju mindre man trillar av...destå bättre ryttare/hästmänniska är man:idea:
Då har man iaf "rätt" utrystning och sätt till sin häst, när den inte velat kasta av en:angel:
En liten tanke fr lilla mig...

Jo, jag tänker lite i samma banor.. Trilla av kan man ju göra om hästen blir rädd och skuttar åt sidan innan man har balansen..

Men man ska ju inte behöva slåss med sin häst så till den milda grad att den säger "ne nu f*n matte ryker du" >.<
och utrustningen gör verkligen skillnad med i chansen att sitta kvar/ha en nöjd och glad häst, likaså attityden ^^ Behöver jag säga att jag tycker markarbete är Superviktigt?

Jag har trillat av *fundera* nio gånger, då kastade jag mig av de sista två :D hellre det än hamna under en häst

Fundera på! Ju fler som kommer med härliga teorier desto gladare blir i alla fall jag :bump: :bump:

Fram för fler tänkare inom hästsporten!

Tycker f.ö. Väldigt mkt om din häst har jag upptäckt ^^ H*n ser alltid så avslappnad och nöjd ut

usch, låter hemskt ju.. :s *vill trolla bort skador* Jo, säkerhet är viktigt.. samtidigt kan man inte förutse allt heller..menmen..

Nej :D skador är på sitt sätt väldigt viktigt, man lär sig ödmjukhet på riktigt :rofl: :rofl: man kan verkligen behöva en näsbränna ibland

Man kan förebygga mkt mer än man tror faktiskt..

Hej igen! :)

Jo, visst är det så att man inte ska kräva mer samling än vad hästen är musklad och förberedd för! Då blir det problem, men det gäller ju även krävande moment inom w-ridningen. Vad gäller det här med vinklar och styrka så var det nån tanke jag fick, men som ngn annan i tråden sa borde det väl vara så att ledernas vinklar bak kan ta mer belastning och verka mer fjädrande? Raka ben framtill blir ju väldigt stumt... *funderar vidare*

Jag tycker det ser väldigt trevligt ut, men tycker precis som du att huvudet är väl lågt på översta och nedersta bilden.

Tycker f.ö. Väldigt mkt om din häst har jag upptäckt ^^ H*n ser alltid så avslappnad och nöjd ut

Åh! Tack så jättemycket! :o :bow: Jo, för det mesta är hon väldigt nöjd med att få jobba eftersom hon har väldigt mycket skalle så ska man bör inte hålla på och tjata samma sak för många gånger...:D

Hej
Läser med intresse denna tråd och funderar och funderar, återkommer när jag är färdig :))

Kan man få ge en liten kommentar angående bilderna så ser det ut som att det inte finns någon drivning på bilden med förhållning. ( syrran )
Kan vara svårt att se på ett foto men det känns så när jag ser det.

Det är möjligt att benen är mitt i en "bump" och hon precis har släppt taget med benen om hästen...:idea:

Hej igen! :)

Jo, visst är det så att man inte ska kräva mer samling än vad hästen är musklad och förberedd för! Då blir det problem, men det gäller ju även krävande moment inom w-ridningen. Vad gäller det här med vinklar och styrka så var det nån tanke jag fick, men som ngn annan i tråden sa borde det väl vara så att ledernas vinklar bak kan ta mer belastning och verka mer fjädrande? Raka ben framtill blir ju väldigt stumt... *funderar vidare*

Mjo, så långt är det ju vettigt.. men som jag skrev tidigare, högre upp i tråden, så handlar ju vinklar om rörlighet och förflyttning, det måste ju finnas en anledning tillatt hästen är i grund tyngre fram på raka ben än bak på böjda? Ett avstamp/påskjut kväver ju böjda leder som tex hoppning, eller viktförflyttningen i tex. en slidestop - men då är det ju kortare stunder av belastning bak och rörelser en häst i frihet kan utföra själv.

Liknande trådar

W
Dressyr Hej alla dressyr ryttare! Har ett eng. fullblod på 16år som tidigare gått löp. Har länge varit en riktigt stel häst men efter att jag...
Svar
9
· Visningar
1 634
Senast: Cut3Leo
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Träning Det börjar gå framåt med min "lilla" femåring :D, hon går som hon ska i skritt och trav åtminstone (orkar inte riktigt i galoppen ännu)...
Svar
7
· Visningar
2 686
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?