Hur låg form skall en westernhäst gå ?

Sv: Hur låg form skall en westernhäst gå ?

förresten, får man lov???? här är den annars ALAZZI!

photo_1635396.jpg

Tack!!

Ja, jag vet, jag är pinsamt okunnig om datorer men jag är ju en gammal tant:D

Och min man blir mest irriterad när jag frågar "dumma" frågor, Han har ju redan förklarat det 100 gggr redan men jag fattar fortfarande inte:o

Inte tusan e du en gammal tant! :D

"Kvinnor är som årgångsviner, dom blir bara bättre med tiden"

*S* Jag går oxå vilse i dator/fotodjungeln.. men jag har ingen bra ursäkt :D

Inte tusan e du en gammal tant! :D

"Kvinnor är som årgångsviner, dom blir bara bättre med tiden"

*S* Jag går oxå vilse i dator/fotodjungeln.. men jag har ingen bra ursäkt :D

:bow: ...är du sann??? Jag hoppas verkligen jag träffar dig den 14:e och gärna din mor också;)...

håller med Bew... min moster är ju ja...min moster och hon är nästintill datorexpert, man kan bara man vill oavsett ålder jag lovar! :)

Ja tack:D...kl 13 (lite off från tråden, ber om ursäkt för det;) )

Ja tack:D...kl 13 (lite off från tråden, ber om ursäkt för det;) )

Lätt, då skriver jag ner det :D Sorry för o.t vännerna ^^

Hrm, jag har en fundering lite så här i förbi farten ang. att dumpa/gå på bogarna. En häst belastar ju sig naturligt med mer tyngd på bogarna, har för mig att procenten ligger på 60-70 fram.. Vilket betyder att hästens framben är gjorda för att bära upp och bakkärran för påskjut.. Hur påverkar vi egentligen hästen när vi verkligen rider den "supersamlat" för då belastar den ju sig tvärt om... att vi behöver skjuta bak vikten är ju på sätt och vis givet eftersom vi lägger till i snitt 10% extra vikt fram.. Men rider vi hästen samlat så vi förskjuter kanske 30% av vikten bakåt så belastar vi ju faktiskt hästen där den inte är gjord för att belastas.. Eller?
och sen kommer vi till det där med hög samling där hästen bär huvudet högt - som inom klassisk ridning på högre nivå.. Dom har ju en form av ryggskada som westernhästar inte får - Kissing Spine. Det har ni hört om tror jag.. Min teori, som även en av södra sveriges mest anlitade Eq-Terapeuter håller med om, är att när en häst samlas för högt innan ryggen/magmuskulaturen är redo så betyder ju det att den svankar vilket resulterar i kortare ryggmuskler som blir starka vilket i sig resulterar i att musklerna drar ihop ryggraden och med lite belastning där trycks ju ryggkotorna ihop ännu mera.. Vilket KAN vara en anledning till kissing spine..

Och sen, en häst som är riden med väldigt mkt bärighet bak har tydligen lättare för att få patella och kotledsinflammationer bak.. Kan det handla om en form av bak/fram snedbelastning? Att vi rider våra pållar FÖR samlade? FÖR lätta fram och för tunga bak när dom naturligt går tyngre fram än bak?

Samtidigt så belastar vi ju fram mer under ridning, och oftast snett så en högre samling bak borde ju balansera upp det stöket vi ställer till varje gång vi sitter upp.. Vilket borde innebära att för att hästen ska kunna gå så naturligt som möjligt borde vi inte sträva efter mer viktförflyttning bak än 10-15%.. En häst i frihet belastar sig ju bara bak vid väldigt snabba vändningar och/eller sidokast, hårda stop eller stegringar/hopp liknande.. Det är ju bara korta stunder en häst i frihet förflyttar sin vikt bakåt, inte ens när de "showar" och visar upp sig samlar de sig på bakbenen på det sätt vi försöker få dom att göra under ryttare...

Och jo, jag rider min häst samlat.. >.< Bara lite tankar så här..

Nån som har nån intressant teori?

Som ursvensk (är egentligen kommer ur vallonsläktet...men men) säger jag att det ska vara "lagom" av allt:D

Tror inte du har helt fel här, nej...misstänker och tror att de flesta som rider dressyr missar den allsidiga träningen av hela hästen, då även den låga formen. När jag kommit ut och kikat på just dressyrträningar är det påfallande ofta man sågar och drar ihop hästen med målet att den ska gå i en hög form, ryggen är dock fortfarande sänkt och bakdelen bär i stort sett ingenting. Alltså, man rider inte fram hästen till att bära utan drar ihop den framifrån. Detta lärs ut av tränare/ryttare som själva tävlar i S:t George. Dock finns det två som jag respekterar och det är Kyra och Ulla...;)...

På en clinic (western) förra året (vårsidan) pågick en träning i andra halvan av ridhuset...klassiskt då. Den häststackaren älgade runt spänd som en fiolsträng, hårt ihopdragen, formligen studsade runt och inget gjordes för att den skulle varva ner och slappna av i jobbet. Jag var förstummad...inte bara jag, förresten:cool: ...den spänningen som den hästen lever i och påfallande många gör (frusna, måste ha täcken, överheta etc) skapar skador...

Jag är inte purung utan har sett en hel del genom åren och gör min bedömning på det. Patella tror jag inte har med överlastad bakdel att göra då många shettisar/islänningar t.ex. drabbas av det trots att dom inte arbetas alls(dotterns varmblodstravare visade detta långt innan inridning t.ex.) men kotleds- och knäledsinflammationer tyder ju på någon form av felbelastning. Jag tror att det bästa för hästen är lite av en balansering av allt. Den centrerade ridningen tror jag är på rätt spår lite, westernsadeln lägger ut viktbelastningen på en större yta, vi bör nog sträva efter att rida hästen med en jämvikt över hela hästen. När hästen är stark i detta kommer den att klara av både högre och lägre form i alla grenar men är inget man ska rida länge i...är min åsikt;)

tja, patellaupphakning är ju genetiskt och dessvärre något som drabbar många shettisar/travare/islänningar.. men där handlar det om sned avel och inte ridningen/körningen i sig..

*S* Jo, jag håller med dig.. Allsidig ridning är för mig en självklarhet, men ibland blir man lite förvirrad av alla idéer folk har runt en.. Som bara den där enkla sanningen att samling och bärighet inte kan bedömmas utifrån vad hästen gör med sina tre översta nackotor.. :cool: *sucka*

jag e ju visserligen "purung", men nog kan man se en hel del knepigheter som ens logiska tänkande börjar skrika och gorma över ändå...

Det som skrämmer mig är att genom åren, så gör man om samma misstag hela tiden...där av min kommentar att jag inte är "purung";) Jag vet inte hur många gånger jag har hört folk säga till de som har en häst som ligger fram på bogarna och hänger i handen eller svävar i det blå......"Rid på graman"??? Det är ett undergörande hjälpmedel, tydligen.

En hyresgäst fick den rekommendationen av en w-tränare, faktiskt (det finns skuggor i alla läger)...Hästen, arab, jobbade aldrig med bakdelen, hängde fram och låg hårt i handen. Jag fick äran att provrida hästkraken, fick hästen att bära sig korrekt korta stunder (ägaren trodde inte han kunde gå så) men min bedömning var att sadeln låg illa samt att hästen hade nåt allvarligare fel i ryggen...vilket sen visade sig stämma:crazy: ...Istället för att utforska varför hästen inte bar sig korrekt hängde man på en graman...Jag blir inte klok på sånt...:confused:

Tror det är så att många ser sina idoler rida hästen på tävling i dressyren = hög form, western =låg form...och så vill man rusa dit direkt... Att hästen inte alltid rids i den formen av idolen missar man på vägen. Alla förstår heller inte att hög form med bärighet inte är detsamma som "krök på nacken"...Låg form är inte detsamma som hasa runt i spåret med mulen i backen utan att lyfta benen...o.s.v.

Minns en träning för SL i norr där en av ryttarna stilla trodde sig jogga fram i spåret och som faktiskt tog så illa vid sig när SL beordrade henne att väcka hästen så att den började jobba att hon vägrade rida för SL igen...och ingen annan tränare heller som tyckte att hon skulle jobba hästen...Man vill ha enkla vägen och allt ska komma till en "gratis";)

Ja, det där med hjälptyglar, graman - halsförlängare - liknande har jag alltid vägrat rida med.. Det finns ett talessätt som jag lever benhårt efter "Kan du inte rida din häst korrekt utan sporrar, spön eller hjälptyglar ska du inte rida alls"

Att folk inte kan fatta att det inte är en maskin dom sitter på - eller för den delen en fragil barbiedocka - övergår mitt förstånd.. och det där att faktiskt Arbeta mot ett mål verkar folk glömma.. Pedagogik gentemot häst och anatomiskt/fysiologiskt kunnande är bortglömt i "hobbyryttar världen". Det irriterar mig ibland..

Hjälptyglar, spön och kombinationsbett löser tydligen allt.. Det värsta är när folk tycker på att "oh, min häst är så hård i munnen att jag måste ha världen skarpaste bett för att få honom mjukare" *hrm* När ska folk fatta att det är Ryttaren som Gör Hästen och inte tvärt om? >.< (Hjälp, nu börjar jag bli arg igen..)

Är det verkligen SÅ svårt att studera hur hästen rör sig i frihet och faktiskt lära sig något av det? Eller för den delen öppna nån av dom klassiska ridhandböckerna där det rent Tekniska i ridningen gås igenom minutsiöst? Det finns faktiskt många vettiga böcker och artiklar skrivna - baserat på hästens anatomi och arbete/träning.

Haha, jag känner igen det där :D många ryttare rider tydligen på St George nivå hemma och gud nåde den tränare som säger något negativt...

Oops, var inte meningen att få igång dig så;)...men det är så skönt att höra att det finns klokt folk också:D...Nu ska jag iväg och jobba treåringen:)

Oops, var inte meningen att få igång dig så;)...men det är så skönt att höra att det finns klokt folk också:D...Nu ska jag iväg och jobba treåringen:)

:rofl: :rofl: jag är.. en aning.... intensiv ibland tror jag :D

Pussa treåringen från mig! :D

hur kan man som ryttare känna sig nöjd och duktig genom att använda massa "tjaffs" är ju en fråga man vill ha svar på.

Lätt, då skriver jag ner det :D Sorry för o.t vännerna ^^

Hrm, jag har en fundering lite så här i förbi farten ang. att dumpa/gå på bogarna. En häst belastar ju sig naturligt med mer tyngd på bogarna, har för mig att procenten ligger på 60-70 fram.. Vilket betyder att hästens framben är gjorda för att bära upp och bakkärran för påskjut.. Hur påverkar vi egentligen hästen när vi verkligen rider den "supersamlat" för då belastar den ju sig tvärt om... att vi behöver skjuta bak vikten är ju på sätt och vis givet eftersom vi lägger till i snitt 10% extra vikt fram.. Men rider vi hästen samlat så vi förskjuter kanske 30% av vikten bakåt så belastar vi ju faktiskt hästen där den inte är gjord för att belastas.. Eller?
och sen kommer vi till det där med hög samling där hästen bär huvudet högt - som inom klassisk ridning på högre nivå.. Dom har ju en form av ryggskada som westernhästar inte får - Kissing Spine. Det har ni hört om tror jag.. Min teori, som även en av södra sveriges mest anlitade Eq-Terapeuter håller med om, är att när en häst samlas för högt innan ryggen/magmuskulaturen är redo så betyder ju det att den svankar vilket resulterar i kortare ryggmuskler som blir starka vilket i sig resulterar i att musklerna drar ihop ryggraden och med lite belastning där trycks ju ryggkotorna ihop ännu mera.. Vilket KAN vara en anledning till kissing spine..

Och sen, en häst som är riden med väldigt mkt bärighet bak har tydligen lättare för att få patella och kotledsinflammationer bak.. Kan det handla om en form av bak/fram snedbelastning? Att vi rider våra pållar FÖR samlade? FÖR lätta fram och för tunga bak när dom naturligt går tyngre fram än bak?

Samtidigt så belastar vi ju fram mer under ridning, och oftast snett så en högre samling bak borde ju balansera upp det stöket vi ställer till varje gång vi sitter upp.. Vilket borde innebära att för att hästen ska kunna gå så naturligt som möjligt borde vi inte sträva efter mer viktförflyttning bak än 10-15%.. En häst i frihet belastar sig ju bara bak vid väldigt snabba vändningar och/eller sidokast, hårda stop eller stegringar/hopp liknande.. Det är ju bara korta stunder en häst i frihet förflyttar sin vikt bakåt, inte ens när de "showar" och visar upp sig samlar de sig på bakbenen på det sätt vi försöker få dom att göra under ryttare...

Och jo, jag rider min häst samlat.. >.< Bara lite tankar så här..

Nån som har nån intressant teori?

Ligger nog mycket i detta, men OM man låter hästen bygga upp rätt styrka och sätta muskler ser jag ingen direkt anledning till snedbelastning/förslitningar. För visst stärks väl även senor/ligament/kotor osv av långskridande långsamt uppbyggande träning, det handlar väl inte bara om att ryggmuskulaturen/bakdelsmuskulaturen ska vara i fin form utan HELA hästen måste stärkas.

Det är antagligen extremt svårt att veta precis när just den individuella hästen har stärkts tillräckligt för att inte ta någon som helst skada av att gå i en hög form. Antagligen ligger problemet däri och även det faktum att många inte har tillräckligt med tålamod att vänta ut en sådan långsam process av uppbyggnad. De hästar som håller dom håller, de som inte gör det döms ut. Ja snacka om industri! :mad:

hur kan man som ryttare känna sig nöjd och duktig genom att använda massa "tjaffs" är ju en fråga man vill ha svar på.

Massa tjafs...då antar jag att du menar spö och hjälptyglar tex.? Som dressyrryttare skall spöt användas för att förstärka skänkel. man petar bakom skänkeln. I western har man ju inte spö men väl så långa tyglar som ofta används som drivning. Hjälptyglar är ett sätt att lära/hjälpa hästar att gå på ett bättre sätt. Färdig dressyrhäst får ju inte ha varken spö eller hjälptyglar (se tävlingar).

Som kommentar på annat skrivet här i tråden vill jag bara påpeka att genom att sätta sig på en häst har man lagt x antal kg extra på frambenen och då behövs en förflyttning av tyngdpunkten bakåt. Att folk lite här och där missbrukar div hjälpmedel betyder inte att tex dressyrsporten är kass...missbruk finns lika mycket inom western (eller var som helst)...hacka med sporrar i polebending/barrel race, stångbett och två händer när man rider till sin häst, tie downs för att hästen slår med huvudet...ja, listan är lång även här.

Alla hjälpmedel skall användas på riktigt sätt för att få en effekt, sitter man med graman i åratal används den inte på riktigt sätt, måste du alltid slå din häst för att få den framåt har man också missat en stor del. jag håller fullständigt med att många har inte en susning om vad de håller på med eller hur hjälpmedlet eg fungerar. Därmed inte sagt att hjälpmedel är dumt.

Och sedan finns ju som sagt okunnigt folk inom alla grenar! ;)

Liknande trådar

W
Dressyr Hej alla dressyr ryttare! Har ett eng. fullblod på 16år som tidigare gått löp. Har länge varit en riktigt stel häst men efter att jag...
Svar
9
· Visningar
1 634
Senast: Cut3Leo
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Träning Det börjar gå framåt med min "lilla" femåring :D, hon går som hon ska i skritt och trav åtminstone (orkar inte riktigt i galoppen ännu)...
Svar
7
· Visningar
2 686
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025