T
tirnanog
Sv: Hur låg form skall en westernhäst gå ?
förresten, får man lov???? här är den annars ALAZZI!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte tusan e du en gammal tant!
"Kvinnor är som årgångsviner, dom blir bara bättre med tiden"
*S* Jag går oxå vilse i dator/fotodjungeln.. men jag har ingen bra ursäkt
...är du sann??? Jag hoppas verkligen jag träffar dig den 14:e och gärna din mor också...
Ja tack...kl 13 (lite off från tråden, ber om ursäkt för det )
Oops, var inte meningen att få igång dig så...men det är så skönt att höra att det finns klokt folk också...Nu ska jag iväg och jobba treåringen
Lätt, då skriver jag ner det Sorry för o.t vännerna ^^
Hrm, jag har en fundering lite så här i förbi farten ang. att dumpa/gå på bogarna. En häst belastar ju sig naturligt med mer tyngd på bogarna, har för mig att procenten ligger på 60-70 fram.. Vilket betyder att hästens framben är gjorda för att bära upp och bakkärran för påskjut.. Hur påverkar vi egentligen hästen när vi verkligen rider den "supersamlat" för då belastar den ju sig tvärt om... att vi behöver skjuta bak vikten är ju på sätt och vis givet eftersom vi lägger till i snitt 10% extra vikt fram.. Men rider vi hästen samlat så vi förskjuter kanske 30% av vikten bakåt så belastar vi ju faktiskt hästen där den inte är gjord för att belastas.. Eller?
och sen kommer vi till det där med hög samling där hästen bär huvudet högt - som inom klassisk ridning på högre nivå.. Dom har ju en form av ryggskada som westernhästar inte får - Kissing Spine. Det har ni hört om tror jag.. Min teori, som även en av södra sveriges mest anlitade Eq-Terapeuter håller med om, är att när en häst samlas för högt innan ryggen/magmuskulaturen är redo så betyder ju det att den svankar vilket resulterar i kortare ryggmuskler som blir starka vilket i sig resulterar i att musklerna drar ihop ryggraden och med lite belastning där trycks ju ryggkotorna ihop ännu mera.. Vilket KAN vara en anledning till kissing spine..
Och sen, en häst som är riden med väldigt mkt bärighet bak har tydligen lättare för att få patella och kotledsinflammationer bak.. Kan det handla om en form av bak/fram snedbelastning? Att vi rider våra pållar FÖR samlade? FÖR lätta fram och för tunga bak när dom naturligt går tyngre fram än bak?
Samtidigt så belastar vi ju fram mer under ridning, och oftast snett så en högre samling bak borde ju balansera upp det stöket vi ställer till varje gång vi sitter upp.. Vilket borde innebära att för att hästen ska kunna gå så naturligt som möjligt borde vi inte sträva efter mer viktförflyttning bak än 10-15%.. En häst i frihet belastar sig ju bara bak vid väldigt snabba vändningar och/eller sidokast, hårda stop eller stegringar/hopp liknande.. Det är ju bara korta stunder en häst i frihet förflyttar sin vikt bakåt, inte ens när de "showar" och visar upp sig samlar de sig på bakbenen på det sätt vi försöker få dom att göra under ryttare...
Och jo, jag rider min häst samlat.. >.< Bara lite tankar så här..
Nån som har nån intressant teori?
hur kan man som ryttare känna sig nöjd och duktig genom att använda massa "tjaffs" är ju en fråga man vill ha svar på.
hur kan man som ryttare känna sig nöjd och duktig genom att använda massa "tjaffs" är ju en fråga man vill ha svar på.