Hur låg form skall en westernhäst gå ?

Sv: Hur låg form skall en westernhäst gå ?

Åh! Tack så jättemycket! :o :bow: Jo, för det mesta är hon väldigt nöjd med att få jobba eftersom hon har väldigt mycket skalle så ska man bör inte hålla på och tjata samma sak för många gånger...:D

*S* Oj vad jag känner igen den beskrivningen av häst :D Vet inte om det är en typisk stogrej det där...

Jag håller med föregående skrivare om att det ser ut som om drivningen fattas. Hästen går bakom lodplanet för att komma undan bettet. Om min häst gör så brukar jag hålla om med benen och släppa lite på tygeln men sedan krama på tygeln lite igen för att få hästen att komma i bra position. Så fort han är det, lättar jag på tygeln igen som belöning, men har alltid ett litet "håll om" med benen. Brukar inte "bumpa" med skänklarna, utan ett mer eller mindre "håll om" istället. Annars ser det trevligt ut!:rofl:

Sto och quartergrej misstänker jag... ;) Hon har mycket kosseblod i sig och de ska ju använda skallen mycket...:angel: :D

tja, jag får nog fortsätta hävda att det är en stogrej bara.. Annars försvinner ju halva ursäkten eftersom min tant är så långt från quarter man kan komma :angel:

Ja, det där med hjälptyglar, graman - halsförlängare - liknande har jag alltid vägrat rida med.. Det finns ett talessätt som jag lever benhårt efter "Kan du inte rida din häst korrekt utan sporrar, spön eller hjälptyglar ska du inte rida alls"

Vi har ett liknade talessätt i mitt stall! Det sägs ju ofta att man måste ''kunna'' rida för att använda gumminsod m.m. Då brukar vi säga

''Om man kan rida, behöver man inte använda sånt!''

Eftersom alla hjälptyglar (utom martingal) är ju till för att hästen ska jobba rätt!
Så man kanske ska tänka lite vad man sätter på hästen. Det kan ju inte vara spec sjönt och ha något som trycker på nacken...! :angel:

Kramiz ^^

Senast ändrad av en moderator:

ja..martingal är egentligen den enda hjälptygeln jag kan acceptera..sådär iaf, borde ju inte behövas den heller:P
Men om man känner sig säkrare med den så är det kanske bättre än att sitta och spänna sig.. kanske..

Martingal är ingen hjälptygel utan mer än säkerhetstygel som man lämpligtvis använder på hästar som drar upp huvudet väldigt högt...t.ex. vid hoppning eller när man rider unga hästar i början tills dom accepterat bettets inverkan (många slår upp huvudet i början). Martingalen har ingen inverkan på hästens form eller så utan hjälper endast ryttaren att få fortsatt kontakt med hästens mun...:cool:

Tyvärr kallas den hjälptygel ändå...

Men ja, den har inte så mkt mer inverkan än att den ska förhindra hästen från att rycka upp huvet så att kontakten bryts.

Jo, jag tänker lite i samma banor.. Trilla av kan man ju göra om hästen blir rädd och skuttar åt sidan innan man har balansen..
Jo, det är nog inga problem, när man sitter där och "dagdrömmer sig bort;) ...man lär sig till slut att det kan drabba även den bästa;)
Men man ska ju inte behöva slåss med sin häst så till den milda grad att den säger "ne nu f*n matte ryker du" >.<
och utrustningen gör verkligen skillnad med i chansen att sitta kvar/ha en nöjd och glad häst, likaså attityden ^^ Behöver jag säga att jag tycker markarbete är Superviktigt?
Inte alls, du har sååå rätt så:bow:
Jag har trillat av *fundera* nio gånger, då kastade jag mig av de sista två :D hellre det än hamna under en häst..
4x räknade jag, hehe, på snart 8 år...och skäms att erkänna, att det var 3x pga dåligt spänd sadel:o och dagdrömmeri

Är det?
Isf har jag ett sådant här med:D
Man får alltid ha "reservplan" gärna ett par om man vill träna nåt speciellt...ty damen lär sig på 1a, kan det på 2a och gör det galant på 3e...
Och har man inget annat planerat det passet...ja, då är det bara till o hoppa av o gå hem:rofl:

Martingalen har ingen inverkan på hästens form eller så utan hjälper endast ryttaren att få fortsatt kontakt med hästens mun...:cool:

Jag vet, just därför som det är den enda hjälptygeln jag till viss del accepterar :P

Är det?
Isf har jag ett sådant här med:D
Man får alltid ha "reservplan" gärna ett par om man vill träna nåt speciellt...ty damen lär sig på 1a, kan det på 2a och gör det galant på 3e...
Och har man inget annat planerat det passet...ja, då är det bara till o hoppa av o gå hem:rofl:

Yeapp, visst är dom underbara? :D sätter en verkligen i klistret om man inte har en reservplan.. jag brukar köra "träning" två dagar i veckan och kondition/muskler resten :D med minst en vilodag för damen...

Jag vet, just därför som det är den enda hjälptygeln jag till viss del accepterar :P

Vi använde Thiedermann på tanten i börja för att hon bara sprang och körde upp skallen hele tiden eftersom det blev jobbigt för henne.
Så istället för att sitta och bråka satte vi på den och kunde koncentrera oss på annat och hon slutade tjafsa emot handen...:D

Äsch, det bjuder jag på nuförtiden...att göra bort sig...vad kan hända?
Och så har jag som tur är inte haft många åskådare till spektaklet:D

Mmm, det där m träning och hur mkt, har jag funderat på hit o dit...
Förra året (som var hennes 1a "riktiga" ridår) tog vi 3dgr o 4e vila...
1 kondition, 1 form och en skrittdag...1x/v även körning..
Funkade rätt bra, men ibland kändes hon "lite trött"....så iår har jag ändrat på det till varannan dag och hon är mkt piggare på´t...
Naturligtvis tar vi såna 3dagars om vi varit på träning, för då behöver hon "mjukas upp" dagen innan o skrittas av dagen efter...
Träningarna är ju betydligt "hårdare" än de vi har hemma:angel:
Det som jag funderat på är, om det blir för lite träning?
För o bygga muskler/senor menar jag, kondition har hon dock...:confused:
En liten fundering fr lilla mig igen..:D

tjadu... >.< man får ju bygga upp dom successivt.. lägga till lite mer galopp kanske, lite mer bomträning, lite mer ut i skogen och mysa på långrundor.. Babysteps så man inte rider ut dom totalt..

D e ju faktiskt bara din häst och du som kan hitta en vettig takt ^^ och eftersom hon är sto så lär hon nog säga till när hon tycker d blir för mkt.. Gudarna ska veta att min tant minsann gnäller så hela nejden hör när hon tycker att vi ska ta det lungt :D

har inga riktiga skrittdagar, "lediga" dagen består mest bara av mys och lekar, man kan lika gärna träna skallen när kroppen ska vila ^^ brukar känna av henne så gott det går, från dag till dag, hur hon känns.. Vissa dagar är hon superpigg och då blir det lätt mkt trav och galoppjobb, andra dagar är hon lite trött och då blir det skallen som får jobba med mkt skritt övningar och "böja/ställa" flytta bogar, skänkelvikningar och sånt småpill.. Det e ju inte bara kroppen man rider utan skallen med :d och ibland får man anpassa sig lite efter dagens humör för å undvika några härdsmältor på både häst och ryttare D

Ja, så är det....
Man får ta dan som den kommer och ha planerat den i förväg med reserplan "in case of"....

Våra skritturer brukar ligga på en 1-1,5tim, där hon i stort sett går på lång tygel och har en massa hjärngympa under färden....
Vi går bla över en hårt trafikerad 25;a....
Att bara stå där vid sidan av en stund, räkna bilar;) o känna lastbilarnas vindrag, DET är en adrenalinkick för henne...
Får hon inte såna ibland, så hittar hon på dom själv....så det är lika bra och ge det i förebyggande:D
Annars jobbar vi inte så mkt på bana (hon tycker det är lite tråkigt om jag inte byggt en trailbana då förstås), utan det mesta händer i skogen, där är det ju perfekt o hålla på...man sticker bara i en stund bland träden, snirklar hit o dit, upp på vägen och tar en galopp osv...

Alltså...när Gudrun kom var man förtvivlad...med Per ännu mer...men nu när det knappt är nån skog kvar är det ju perfekt....o tänkt va många kullar som blottat sig, som man kan ha en galopp uppför:bump:

^^ Vad är det dom gamla rävarna brukar säga "Allt i närheten av en häst är också träning"? :) och en tungt trafikerad väg är då tusan träning.. "Mitt" stall ligger bredvid E22:an men jag har inte vågat rida över ens infarten/utfarten med min tant än.. det räcker med at hon står å kikar på trafiken som värsta polisen :D Du skulle sett henne när saltbilarna var igång i vintras :rofl: Hängde över staketet och skulle titta >.<

Ang. stormarna, inget ont som inte har något gott med sig...

:eek: ...Där går nog gränsen för vad jag gör iaf....E22:eek:
Men rida under E4 är en upplevelse...du vet tunnlar..ekoekoeko:eek:
Över var rätt intressant oxå för den delen...när man står mitt på bron o det kommer världens lastbil där nere:eek:
Matte!!!! Den kommer på oss:eek:

Nä, 17, nu har vi nog hamnat lite vid sidan av tråden:angel:
Hur gick detta till?
Tog formen slut, el?

Formen tar väl alltid slut förr eller senare? >.< Tror vi lyckats avhandla vad vi tycker iaf, och det verkar inte vara någon annan som är intresserad av att slänga ut sina idéer och teorier..

Vi kan ju alltid diskutera knepen för att bibehålla formen vid passering av större vägar :angel: Jag vet att jag då tusan inte lyckas behålla min tants form när det dundrar en lastbil förbi...

Liknande trådar

W
Dressyr Hej alla dressyr ryttare! Har ett eng. fullblod på 16år som tidigare gått löp. Har länge varit en riktigt stel häst men efter att jag...
Svar
9
· Visningar
1 634
Senast: Cut3Leo
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Träning Det börjar gå framåt med min "lilla" femåring :D, hon går som hon ska i skritt och trav åtminstone (orkar inte riktigt i galoppen ännu)...
Svar
7
· Visningar
2 686
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?