Hur länge 'ska' man amma?

domino

Trådstartare
Såg lite av ett program på 5:an idag och blev illamående faktiskt. Det handlade om extraordinära föräldrar.. Det var en mamma som ammade sina barn, inget konstigt med det, men den äldste var 7 år!! :eek::crazy: Tror den yngre var 5 år..

Varför vill man göra det?? Hur länge tycker ni är ok att amma och hur gamla var era barn när ni slutade amma?

Själv är jag ganska säker på att jag inte vill amma längre än tills barnet är 6 månader och börjar äta annat.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Min personliga gräns går just nu vid ca 5 år, men det är ju möjligt att det ändrats om jag fortfarande ammat när jag började närma mig den gränsen.

Hur länge andra ammar rör mig inte i ryggen.

Det är väldigt opraktiskt att gå direkt från helamning till ingen amning alls, dessutom är det inte alla barn som äter något alls när de passerar sexmånadersstrecket.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag skulle heller aldrig ha ammat mina barn längre än 6 månader och för mig går den absoluta gränsen vid ett år efter det har jag svårt att tycka det är okej.

Min första ammades i tre månader och den andra i fyra månader.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag tycker att man "ska" amma så länge barnet vill om det är möjligt.
Fast vissa barn verkar vilja längre än andra.
Jag tröttnade efter 2 år med andra barnet. Han hade nog gärna fortsatt länge till. Men han har inte blivit arg eller ledsen nån gång för att han inte fått nåt.
Första barnet ville bara i 11 månader, så det var bara att sluta då.

Jag tycker inte att det är äckligt att amma något barn. Fast jag kan tycka att det märkligt att det finns barn som vill dia i skolåldern, men det är nog rätt sällsynt.
Som mamma skulle jag inte orka det.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Man ammar så länge man vill. Jag trodde vi skulle göra det i 6 månader men det blev i 10 sen ville sonen inte mer.
Skulle kunnat amma han ett tag till men han vägrade...
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Nu har jag ju inga egna barn själv ännu (bara en som är på väg).

Men jag tycker att det är märkligt att amma längre än barnet behöver. Barnet är ju vid sex månaders ålder mogen att börja kombinera mjölken med annan föda.

För att citera Maria Montessori (Barnasinnet):

"Kroppen utvecklas gradvis och vid sex månaders ålder kan ett barn klara sig utan modersmjölken eller åtminstone kombinera den med annan föda. Om vi kommer ihåg att barnet tidigare varit helt beroende av modersmöjlk, eftersom det inte kunnat smälta något annat, förstår vi betydelsen av den självständighet den nu uppnått."

För jag är fullständigt övertygad om att om det var meningen att barnet skulle äta modersmjölk tills den var ex 7 år så skulle den inte få ex tänder innan dess. Nu är barnets utveckling konstruerad så att det är meningen att barnet ska börja med annan föda vid 6 månaders ålder.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Det är väl inget att bli illamående över.
Vilket trams.

Att du sedan inte vill göra så själv är väl en annan sak?
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Precis min tanke..

Man behöver ju inte titta heller, om man känner sig obekvämt..
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

jag har tänkt mej att amma i minst ett år. gärna mycket längre. finns andra saker som gör mej mer illamående än någon som ammar sitt barn. 7 år är väl dock lite att ta i tycker jag.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Jag hade gärna ammat i upp till 1 år.

Amma är så mycket mer än mat.

4 månader för enbart mat, sen delamma för magens skull under hela perioden bebisen lär sig äta mer och mer mat. Då hade man sluppit blanda katrinplommon i all gröt och ge päron till efterrätt för de inte ska bli stopp :( Vet ju själv hur det känns när magen inte är helt 100% och tänk då i en liten bebismage :(


Dessutom var utvecklinssprången Rasmus tog medans jag amma och delammade så himla mkt enklare än nu för oss båda. Nu har han svårt att få ro och somna, och snart kommer han i separationsfasen och hur ska det gå när jag inte kan lägga honom vid bröstet!


Jag kunde helamma till Rasmus blev 3 månader och sen delamma till 5 månader och nu vägrar han bröstet. De ska va gröt :(


En bebis är okey att amma, men inte ett barn. Jag tror att när man ammar banr i 5-7 års åldern så gör man det faktiskt bara för sin egen skull som mamma.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

jag tror att min personliga gräns går vid 1-1,5 år. Jag har en tvååring nu som jag ammade till hon var 1 år, då var det ganska lagom att dra ner för oss båda, det bara gled ut i sanden och var helt odramatiskt. Jag har svårt att se vitsen med att amma ett större barn, det finns så många andra sätt att ge trygghet och kommunicera med ett större barn.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Vi har precis börjat med smakportioner till vår 4-månaders. Men såvitt han inte själv börjar rata bröstet räknar jag med att fortsätta delamma tills han är kring året i alla fall. Eventuellt längre; det beror på hur det känns då.

Amningen är himla praktisk och enkel tycker jag. MYCKET mer enkelt, bekvämt och trevligt än jag trodde! :)

MEN; jovisst hajar jag till om jag skulle se någon amma ett så stort barn som flera år gammalt. Jag vet inte riktigt var min personliga gräns går, men lååångt före 7 år i alla fall. :crazy:
Hur andra väljer är dock upp till dem. Det stör mig inte (även om jag som sagt hajar till).
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Mina barn, snart 4 och snart tre år gamla slutade amma i juli förra året. De såg programmet med mig och sade: "titta mamma, dom tuttar!" De kommer själva ihåg att de ammat och vill gärna klappa mina bröst och säga "slut mjölk". Vi brukar prata om amningen och de minns det som något positivt och mysigt för dem, det känns varmt i hjärtat.

Jag hade gärna ammat längre, men jag var tvungen att börja ta en medicin som inte gick ihop med amning. Delamningen, sedan de börjat äta mat fullt ut, har enbart varit positiv för oss alla.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Såg bara jättelite av programmet och gissade att det skulle bli en tråd om det. Tror att jag skulle ha svårt att amma en 5-eller 7-åring, MEN tycker att det var intressant det kvinnan sa: att det är OK att kvinnor visar brösten i tidningar, etc, (och opererar in silikon, min kommentar) men att göra något så naturligt som att amma är inte OK. Även om det nu nte gäller spädbarn.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Och folk kan tycka att det är ÄCKLIGT att se någon amma på stan (tänker inte på folk här utan i allmänhet) men att glo på tjejer som har så lite på sej att man skymtar naveln i urringningen och ser halva häcken under kjolen, DET har de inga problem med.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Undrar om det hänger ihop med västvärldens sexualisering av kvinnobröst? Om brösten kanske ses som en manlig ägodel som skall hållas dem tillgänglig vid alla tidpunkter? Om de då är upptagna av ett diande barn kanske det blir provocerande ur den aspekten?
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Haha det ska va män till att bli provocerade av en liten bebis. Men jo, så kan det säkert vara. Nu ammar jag inte offentligt eftersom jag bara kan ligga ner, men hade jag gjort det och någon vågat säga till mej hade de fått så de tålde.
 
Sv: Hur länge 'ska' man amma?

Vi brukar prata om amningen och de minns det som något positivt och mysigt för dem, det känns varmt i hjärtat.

Jag ammar fortfarande min två-åring. Jag tror att han kommer att avsluta amningen själv så småningom, och jag hoppas att han oxå ska ha samma fina minne av amningen. Jag tror/hoppas att det kan förebygga en överdrivet sexualiserad syn på bröst, som tyvärr verkar vara vanlig i vårt samhälle idag.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 109
Senast: Liran
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 936
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 764
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 716
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp