Hur länge är era ston oroliga?

Narcissa

Trådstartare
Jag har nu skiljt på sto och föl. Delade på dem igår inför natten och de står i olika stall. Föl står tillsammans med sin bästa kompis och mamma inne i stallet tillsammans med andra. Mamman är ganska stressad men har lugnat sig lite sen hon kom ut i hagen och fick springa av sig.
Föl gnäggar lite men verkar lugn. Dock står föl inne idag för vågar inte släppa ut om de spränger staketen. De kan inte se varandra men höra kan de. Hur länge har det tagit innan era sto och föl har släppt varandra? Jag har alltså skiljt direkt.
 
Våra ston har varit oroliga i ca 10 minuter vardera. Men sedan har vi bara halvsärat dem innan ca 10 månaders ålder så mödrarna har själva börjat vänja av.
 
För oss brukar de ta 10min-1dygn ungefär. Skiljer av när fölen är ca 8-10månader och lämnar fölen kvar i flocken och flyttar på mammorna. Är en stressad situation för båda parter; minst sagt för fölen och får dem då vara kvar med flocken blir de tryggare :) har inte varit med om att något föl eller mamma sprängt trådar.
 
Detta är ju skitjobbigt. En stirrig mamma och ett föl som är helvild. Ska jag låta fölet stå i Box inatt eller ska han ut på lösdriften? Oroar mig att han ska spränga snörena i staketen.
 
Det bästa brukar vara att fölet får vara kvar i den miljö som dom är vana vid och man flyttar stoet. Det framgår inte riktigt vem av dom i det här fallet som flyttat och vem ev är kvar i det gamla.
För stoets del brukar det lugna ner sig när mjölkproduktionen slutar och det inte längre spänner i juvret. För fölet är det helt beroende på vad det är vant vid från början. Kvar i den gamla miljön och flocken behöver det inte ens reagera på att mamma är borta. I ny miljö kan det ta lång tid, tänk vilken häst som helst som flyttar till helt nya rutiner.
 
Det bästa brukar vara att fölet får vara kvar i den miljö som dom är vana vid och man flyttar stoet. Det framgår inte riktigt vem av dom i det här fallet som flyttat och vem ev är kvar i det gamla.
För stoets del brukar det lugna ner sig när mjölkproduktionen slutar och det inte längre spänner i juvret. För fölet är det helt beroende på vad det är vant vid från början. Kvar i den gamla miljön och flocken behöver det inte ens reagera på att mamma är borta. I ny miljö kan det ta lång tid, tänk vilken häst som helst som flyttar till helt nya rutiner.

Föl står kvar i samma bix som han och mamma stod i. Han har även gått i den flock som går på driften så inget är okänt för honom. Mamma häst har flyttat in i stallet till den Box hon hade innan dräktigheten.
Jag tror ändå jag gör så att föl får stå inne inatt och ut i hage imorgon så kanske mamma häst inte gapar så mycket.
 
Jag lät fölet gå över till polarnas hage för att underlätta in- och utsläpp. Mina skriker fortfarande lite efter varandra när de ser varandra i stallet eller i hagen. Mest är det mamman som stissar upp sig, är dock osäker på om hon skriker specifikt efter ungen eller om hon mest är upprörd i största allmänhet. Det har gått cirka en vecka sen jag särade helt på mina nu. De har gått ut som vanligt sen dag 1.
 
Jag upplever att det är lindrigare för alla parter att skilja dem åt gradvis, dvs att man låter dem gå tillsammans dagtid och är åtskilda nattetid ett par månader innan man skiljer dem åt helt. Kanske för att de sakta får vänja sig vid att inte vara tillsammans hela tiden.

Men nu har du redan satt igång med avvänjningen, och de kommer att acceptera situationen.

Hur lång tid det tar innan det har lugnat sig är mycket individuellt. Jag har ett sto som fortfarande gnäggar oroligt om hennes snart tvååriga dotter tas ut ur stallet t ex, och ändå var dottern iväg hemifrån i flera månader i somras. Hos andra är det över på några dagar. Har under alla år som uppfödare aldrig varit med om att det har gått på nån timme som några skriver här.
Upplever också att mammorna har svårare än fölen att släppa taget, speciellt om fölet har kompisar att bilda ett litet gäng med.
 
Inga, samtliga har gått i flock med andra föl och fölston där stona ett efter ett har plockats ut ur flockarna och de har varit helt ok med det. Skilda stall, ibland helt skilda gårdar, aldrig i närheten av varandra.
 
Jag körde iväg min unge idag. Väldigt odramatiskt, ut ur hagen, in i släpet, iväg till nytt ställe och kompis. Lite spännande men inget hysteriskt skrikande från någon av dom. Nu har jag ju visserligen hållit på en hel del med både mamman och ungen för sig och de har sovit i olika boxar ett tag så finns ju risk för att dom blir upprörda när dom inser att den andra är borta länge. Men tror inte att det blir några problem eftersom de inte kan höra varandra. Inte optimalt att köra iväg ungen i stället för mamman men det blev bäst så pga att ungen då får jämngammal kompis och roligare hage och hon verkar som sagt ta det hela med ro.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 426
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 786
Senast: Twihard
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp