hur KUNDE detta inträffa???:(

Sv: hur KUNDE detta inträffa???:(

Himla tråkigt. De som var inblandade måste må väldigt dåligt. Men från den ljusa sidan så lider ju ingen häst av att bli avlivad, hästen ifråga dog ju tydligen frisk (något som är få förunnat).

Tråkigt men tyvärr inte helt unikt då detta har hänt på flertalet andra platser i landet. Mer än så vill jag inte säga.

Det är så fucking jävla klantigt, ursäkta, men det är det verkligen. Spelar ingen roll om det är värnpliktiga som inte ser skillnad eller vad det nu kan vara, det finns inga ursäkter, det SKA bara inte få hända, simple as that!

Jag håller nog med dig faktiskt. Alltså, jag kan förstå att det kan vara lätt hänt att man förväxlar två hästar om de är väldigt lika varandra och man inte känner dem så väl. Dock är det bara en ännu större anledning till att inte låta en sådan person (ny, oinsatt, orutinerad etc.) ta hand om och ha ansvar över en hästs avlivning!

det är helt sinnessjukt.. :/ sånt här får INTE hända :cry: ngn som vet va som händer med han som tog fel häst?

det är helt sinnessjukt.. :/ sånt här får INTE hända :cry: ngn som vet va som händer med han som tog fel häst?

Förhoppningsvis ingenting, att begå misstag är männskligt!
tråkigt nog fanns det ingen huvudansvarig (för en stallchef lr dylikt måste dom ju ha) som kollade upp att det var rätt häst som avlivades på morgonen!
tycker inte att man kan skylla på dom värnpliktiga!
den person som ställde hästen i fel box har nog redan sitt samvete över sig!

Det är så fucking jävla klantigt, ursäkta, men det är det verkligen. Spelar ingen roll om det är värnpliktiga som inte ser skillnad eller vad det nu kan vara, det finns inga ursäkter, det SKA bara inte få hända, simple as that!

håller med till 100.... det är ju sjukt:eek::eek::eek: och så hemskt:cry:

ja men hur kan man ge en sån uppgigt till en värnpliktig då? :/

bra fråga, det frågar dom sig nog med!
gick en gymnasieutbildning med inriktning häst för några år sedan, en av hästarna skulle in och operera ett ben med patella upphakning, dom skickar med en elev.
när hästen kommer tillbaka hade dom opererat fel ben!:smirk: så går det när man skickar undersåtar och inte ledningen ser till att saker blir rätt från början!

det var givetvis ingen värnpliktig som var ansvarig för att slakta hästen. Och han som var ansvarig mår dåligt! människor kan fela!

Himla tråkigt. De som var inblandade måste må väldigt dåligt. Men från den ljusa sidan så lider ju ingen häst av att bli avlivad, hästen ifråga dog ju tydligen frisk (något som är få förunnat).
:bow: det kan jag hålla med om, det är ljuspunkten i det hela.. skillnad vore om de hade skickat ut fel häst med en värnpliktig som knappt suttit på en häst tidigare och som sen rider runt på den skadade stackaren i 40 min.. det hade varit värre..

Jag hoppas verkligen att den som orsakat detta dör en tragisk död.(Sorry, jag är mer hästälskare än människoälskare)
Förstår inte hur det överhuvudtaget är möjligt att sådant händer!

bra fråga, det frågar dom sig nog med!
gick en gymnasieutbildning med inriktning häst för några år sedan, en av hästarna skulle in och operera ett ben med patella upphakning, dom skickar med en elev.
när hästen kommer tillbaka hade dom opererat fel ben!:smirk: så går det när man skickar undersåtar och inte ledningen ser till att saker blir rätt från början!

Men herregud! hade dom inte bättre koll än så på kliniken?! Jösses jag saknar ord... :eek:

Jag hoppas verkligen att den som orsakat detta dör en tragisk död.(Sorry, jag är mer hästälskare än människoälskare)
Dog den felaktigt slaktade hästen "en tragisk död" , på vilket sätt mer tragisk än den halta?
PL

Ursäkta, men nu har det fan gått för långt!

Det finns massor av saker som inte borde få hända. Som händer ändå. Den mänskliga faktorn.

Och ska den som är utan skuld kasta första stenen kanske.. Som sagt så är det MYCKET som inte 'borde fått hända' som inte beror på något annat än mänskliga misstag.

Och det är knappast så att NÅGON på minsta vis MEDVETET gjort ett endaste dugg. Och för att någon gjort ett MISSTAG, som för övrigt är fullt begripligt under de omständigheter som nämnts, ska den personen då 'dö en tragisk död'.

Det som hände 'drabbade' ffa livgardet, som förlorade en bra, frisk häst. Men HÄSTEN i fråga den drabbades inte av något lidande. Den fick ett kortare liv än den kunde ha fått - ja. Men den LED inte.

Ska vi börja applicera det där så - skjut mig i benet eller nåt då? Jag har klantat mig mer än en gång, gjort misstag, som inneburit skada och lidande för mina djur... Inte medvetet, utan av misstag, men det var likaväl mitt fel.

Liknande trådar

Hemmet Har ni någon/några saker som ni så gott som omedvetet hamstrar? Såg en Instagram story från Lisen B-F igår där hon i sin kryddlåda i...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
11 144
Senast: sthu
·
Hästmänniskan För att inte hijacka andra trådar, här är en tråd där vi kan diskutera våra tankar kring ryttarens vikt som komponent i ridningen. :)...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 593
Senast: Badger
·
Samhälle Läste ett par ledarsidor nyss om just Irene Svenonius (Moderat, som dessutom sitter i partistyrelsen med uppgift att ta fram partiets...
2
Svar
38
· Visningar
1 670
Senast: mamman
·
Samhälle Detta måste vara ett brott mot barnkonventionen :eek::confused::rage...
Svar
14
· Visningar
986
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka