Sv: hur KUNDE detta inträffa???
*KL*
Ang personalen, så hästarna sköts till stor del av värnpliktiga (om det inte är ändrat nu). Som inte behöver ha någon hästvana innan. Och JAG är inte säker på att jag i samma situation skulle se skillnad på två russ på ridskolan t ex. Speciellt inte om de hamnat i fel boxar. Jag tog fel häst flera ggr när jag var på ridäger som yngre, fanns två gulbruna, väldigt lika varandra. De som känt dem i flera år hade ju inga problem att se skillnad, men jag som känt dem några veckor hade problem att skilja dem åt i hagen. I boxen däremot kolalde jag ju inte ens, för varför skulle X stå i Y.s box. Någon som känt hästarna längre och nära hade säkerligen upptäckt det tidigare, men frågan är om de gjort det innan de t ex skulle gjort iordning hästen.. Jag är tveksam.
Sen, vi vet ju inte om hältan var kraftig redan i skritt, utan det kan ju vara så att hästen var okej i skritt men haltade svårt i trav till exempel. Eller att den var ohalt sålänge den hade 'boxvila', men blev halt igen om/när den rörde sig mer. Dvs att tycka att 'de borde ju sett att den inte haltade' bygger på ett antagande om att hästen var initialhalt i skritt. Vilken är just ett ANTAGANDE..
Jag kan förstå hur det gick till, två väldigt lika hästar som hamnar i fel box, antagligen en tung dag, man tänker inte som klarast när en häst ska avlivas, och så då ev en av de vpl som 'tog ut' hästen.
Däremot är jag ganska säker på att i framtiden så kommer det finnas någon 'högre ansvarig' som kollar noga innan en häst avlivas, och säkerligen både dubbelkoll och trippelkoll.
Det är en oerhört tragisk och onödig förväxling, men jag kan förstå hur den skedde och anser inte att någon av de inblandade ska lastas för det. Dessutom, hela fm gick utan att någon märkte det, dvs hästarna lär ha varit väldigt lika. Och som sagt, står de i fel box så kollar man ju heller inte lika noga som om de t ex skulle ha hämtats in från hagen för avlivning.
Ang inforutan om högvakten är det väl snarare för att ge en översiktsbild vad högvakten är, och iom att de är beroende av bidrag etc, så skulle jag tro att det är anledningen att inköpspriset är med, att det är inte billigt med hästar. De flesta icke hästmänniskor har ingen aning om vad en häst kostar och brukar blir ganska förvånade/chockade när de inser att en häst ju - citat från en expojkvän - kostar som en BIL
Sen helt OT - men vad KUL det var att se hur luftigt, fint stall med boxar de fått hästarna =)