hur KUNDE detta inträffa???:(

Hur kan man avliva fel häst?

Läste att livgardet av misstag avlivat fel häst i förra veckan. Det kanske är en gammal nyhet (?) som redan diskuterats här på Bukefalos. För mig är den dock ny och mycket upprörande! Hur kan man avliva fel häst? Vems ansvar är det att rätt häst får rätt behandling (eller som i det här fallet avlivning). Skulle samma sak kunna hänte med vaccination, besiktning eller liknande? Är veterinären inte skyldig att kontrollera identiteten på hästen? Känner inte till mer än vad som stog i SVD i morse, och blir gärna uppdaterad.

Hoppas tråden ligger rätt. Om inte hoppas jag den flyttas. Tycker nog att infallsvinkeln passar på hästvård. Om det redan finns en tråd blir jag gärna upplyst om detta också.

Sv: hur KUNDE detta inträffa???:(

Två själar och samma tanke *ler*. Jag har gjort samma inlägg. Hoppas trådarna slås ihop av moderatorn. Satt just och undrade varför det inte fanns några trådar i ämnet :angel: .

nää usch va jobbigt!:cry:

Usch vad hemskt

Är det inte tal om att hästar som avlivas måste vara chipmärkta? Det hade ju varit en bra regel för att undvika sådant här.

haha ojdå ja jag funderade just på samma sak :rofl:
tycker det är extremklantigt! "hästarna var fuxar o de brukar se rätt lika ut":mad: de borde ju sett om hästen var sjuk eller inte:S

Vilken skräck! Såna saker får bara inte hända!!!! Trode också att kollen var hård nu med chip och pass...

Dessutom skulle ju h'ästen avlivas för att den haltade! Borde de inte lagt märke till att hästen i detta fall blivit "mirakulöst frisk". Borde det inte varit med någon ur stallpersonalen när avlivningen skedde??? De kan väll inte bara gå in i stallet och avliva en häst enbart beroende på vilken box den stog i?!

En annan sak jag funderade över: Varför står hästarnas ungefärliga inköpspris med i artikeln (i info rutan)??? På vilket sätt tillför det något? Är det för att icke hästkunniga ska få en uppfattning om förlusten??? Har svårt att förstå hur journalisten resonerade (hoppas att det var ett olyckligt sammanträffande....).

*KL*

Ang personalen, så hästarna sköts till stor del av värnpliktiga (om det inte är ändrat nu). Som inte behöver ha någon hästvana innan. Och JAG är inte säker på att jag i samma situation skulle se skillnad på två russ på ridskolan t ex. Speciellt inte om de hamnat i fel boxar. Jag tog fel häst flera ggr när jag var på ridäger som yngre, fanns två gulbruna, väldigt lika varandra. De som känt dem i flera år hade ju inga problem att se skillnad, men jag som känt dem några veckor hade problem att skilja dem åt i hagen. I boxen däremot kolalde jag ju inte ens, för varför skulle X stå i Y.s box. Någon som känt hästarna längre och nära hade säkerligen upptäckt det tidigare, men frågan är om de gjort det innan de t ex skulle gjort iordning hästen.. Jag är tveksam.

Sen, vi vet ju inte om hältan var kraftig redan i skritt, utan det kan ju vara så att hästen var okej i skritt men haltade svårt i trav till exempel. Eller att den var ohalt sålänge den hade 'boxvila', men blev halt igen om/när den rörde sig mer. Dvs att tycka att 'de borde ju sett att den inte haltade' bygger på ett antagande om att hästen var initialhalt i skritt. Vilken är just ett ANTAGANDE..

Jag kan förstå hur det gick till, två väldigt lika hästar som hamnar i fel box, antagligen en tung dag, man tänker inte som klarast när en häst ska avlivas, och så då ev en av de vpl som 'tog ut' hästen.

Däremot är jag ganska säker på att i framtiden så kommer det finnas någon 'högre ansvarig' som kollar noga innan en häst avlivas, och säkerligen både dubbelkoll och trippelkoll.

Det är en oerhört tragisk och onödig förväxling, men jag kan förstå hur den skedde och anser inte att någon av de inblandade ska lastas för det. Dessutom, hela fm gick utan att någon märkte det, dvs hästarna lär ha varit väldigt lika. Och som sagt, står de i fel box så kollar man ju heller inte lika noga som om de t ex skulle ha hämtats in från hagen för avlivning.

Ang inforutan om högvakten är det väl snarare för att ge en översiktsbild vad högvakten är, och iom att de är beroende av bidrag etc, så skulle jag tro att det är anledningen att inköpspriset är med, att det är inte billigt med hästar. De flesta icke hästmänniskor har ingen aning om vad en häst kostar och brukar blir ganska förvånade/chockade när de inser att en häst ju - citat från en expojkvän - kostar som en BIL :devil:

Sen helt OT - men vad KUL det var att se hur luftigt, fint stall med boxar de fått hästarna =)

Senast ändrad:

Också helt OT, men texten under bilden fick mig att skratta till lite.
"Hästen på bilden lever än." :smirk:

Min Killes syrra är där och gör värnplikten och berättade att det hade blivit ett väldans liv i stallet efter detta.
Man tycker ju att någon borde ha kollat så de tog rätt häst.

Sv: Hur kan man avliva fel häst?

Hej! Jaa, det är hårresande och mycket tragiskt! Tyvärr är det väl så att den mänskliga faktorn finns med så länge det finns människor. Även inom sjukvården sker misstag av allvarlig natur trots att man oftast har ett flertal säkerhetssystem för att minimera misstagen. Man kan t ex inte be en häst uppge sitt personnummer... Men ändå, det är jättebeklagligt! Detta gör de säkert inte om någon mer gång i alla fall. :(

kan tyvärr säga att jag var en av dem som var med å utbildade rappel när han fick som grundutbildning på strömsholm så för oss 10 som höll på me de unghästarna så känns de väldigt tragiskt! att en sådan jäkla inkomentent idiot till veterinär kan ta fel!

Det är väl inte veterinärens fel utan snarare den som tog hästen till veterinären eller den som skulle ha koll på det.

men kan man verkligen skylla på veterinären?:confused:
hur ska han kunna se skillnad på hästarna, om inte ens dom värnpliktiga kan det?

känner man inte hästarna och dom är lika varandra så är det lätt att ta fel, syrran fångade in en oinriden unghäst sist hon var med och skulle rida...:o
det är väl inte svårt att se skillnad på ett gäng haffisar!;)

Jag tycker inte att man kan klandra vet för det hära. Har dom ställt in fel häst i fel box och vet har blivit tillsagt att hästen i den boxen ska avlivas så är det inte dens fel. Men sen kan jag tycka att en "högre person" borde ha varit med och kollat att allting gick rätt till. Men det är en tragisk händelse och jag förstår att det känns tungt för dig.

Vem har sagt det ens var en veterinär inblandad? Vad säger att det inte var Lantbrukstjänst som var ute?

Och hur ska VETERINÄREN veta att den häst som tas ut åt honom är fel häst, om det nu var en veterinär inblandad?

Liknande trådar

Hemmet Har ni någon/några saker som ni så gott som omedvetet hamstrar? Såg en Instagram story från Lisen B-F igår där hon i sin kryddlåda i...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
11 144
Senast: sthu
·
Hästmänniskan För att inte hijacka andra trådar, här är en tråd där vi kan diskutera våra tankar kring ryttarens vikt som komponent i ridningen. :)...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 593
Senast: Badger
·
Samhälle Läste ett par ledarsidor nyss om just Irene Svenonius (Moderat, som dessutom sitter i partistyrelsen med uppgift att ta fram partiets...
2
Svar
38
· Visningar
1 670
Senast: mamman
·
Samhälle Detta måste vara ett brott mot barnkonventionen :eek::confused::rage...
Svar
14
· Visningar
986
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka