Hur kommer man upp på banan igen?

monster1

Trådstartare
En gång för länge sen, lagade jag mat och ordnade men, sen kom en deppresion/utmattningshistoria och nu är mitt liv en enda härva.

Jag köper hem mat men den står och ruttnar i kylen, disken växter till stora berg, kattmat, kattsand och dammråttor bildar drivor på golvet tillsammans med kläder, reklamblad och ibland post som inte är tillräckligt intressant för att läsas. I hela köket står returförpackningar och annat som inte sköljer ur sig, sorterar sig och tar sig till återvinningstationen. Bilen får ingen service, jag kommer inte till tandläkaren osv.

Visst jag gör ryck och styr upp allting så går det några dagar eller en vecka och sen är det likadant igen. Tjoff säger det så finns det en miljon saker som jag borde göra som aldrig blir av.
Hur gör man när man inte lyckas administrera sitt liv?

Jag tycker jättemycket om att laga mat och baka tillexempel men nu blir det aldrig av för att jag har så stökigt i köket att det inte känns värt eller så köper jag hem saker men kommer mig aldrig för att tillaga dem. Jag gillar att odla men lyckas liksom missa hela växtsäsongen eftersom jag är så oorganiserad, dessutom tenderar jag att glömma att vattna växterna.

Jag är "frisk" har gått alla mina gånger hos terapeuten (som jag gnällde om min totala oordning för i mer än ett år) jobbar heltid osv.

Jag menar, hur länge ska det här fortgå, hur kommer man tillbaka upp på banan igen? Jag skäms för att jag inte kan ta hand om mig själv, jag är ju trots allt vuxen och jobbar med något där jag har hyggligt stort ansvar, administrerar husdjuren dugligt (det händer att jag missar vaccinationer och liknande, men då får jag ju ta det) men när det kommer till mitt privatliv så blir det kaos.

Hjälp, vad gör man, vart vänder man sig :P?
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Listor kan vara till en bra hjälp. Välj ett område om dagen som du ska fixa.

Men annars så kan nog psyk hjälpa till med bra samtalskontakt och terapi i rätt form.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Listor hjälper för mej när jag kommer in i perioder där jag inte sköter mej själv så bra. Dessutom så ser man, efterhand som man gjort saker, hur mycket som blir avprickat från listan. Och det i sig gör att man fortsätter med nästa sak på listan.

Men om man gör listor får man också ha lite självdiciplin. Sakerna blir inte gjorda av sig själv.

Och ibland skriver jag även upp att jag måste dusha eller laga middag för att få det gjort :)
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Listor, som flera skrivit. Hade jag inte skrivit listor hade aldrig klarat mig - ända sedan tonåren.

För mig hjälper det också att ta en fläck i taget. Koncentrera mig på att hålla köksbordet rensat. Eller diskbänken fri.

Jag begriper precis vad du menar. Jag har också väldigt begränsad ork. När jag sedan orkar göra ett ryck blir jag paff över hur enkelt det var att få så genomgripande förändringar.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Min spontana tanke är att det har blivit lite bakvänt med rehabiliteringen efter utmattningen ifall jobbet fungerar men inte privatlivet. I min värld ska privatlivet fungera innan man ger sig på att jobba när man har drabbats av utmattningsdepression (att alla inte håller med, det är jag mycket väl medveten om).

Jag tror som lil-sis att det nog behövs mer hjälp, du är inte "frisk" om du inte kan sköta det vanliga i privatlivet.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Som lil-sis skriver så kan listor vara ett toppenhjälpmedel. Jag är själv vansinnigt oorganiserad hemma och mitt hem blir gärna ett enda stort kaos på nolltid. Jag har löst det som så att jag gjorde en ordentlig storstädning, tog tag i all disk, tvätt, återvinningsmaterial, dammsugning etc och sedan införde jag ett städschema för mig själv så jag utför lite städ och plock varje dag istället för att allt ska komplett krascha till ett berg som man liksom inte orkar ta tag i.
Jag diskar lite varje dag - förut var köket helt under belägring av disken och det gick veckor innan jag orkade fixa det. Det är lättare att bara diska några glas, bestick och en tallrik eller två varje dag istället och det tar så mycket mindre tid och ork.
Jag har två fasta dagar i veckan som jag dammsuger och likaså sköter jag tvätten på två fasta dagar.

Jag satte mig ner och funderade igenom vilka dagar som funkade bra för mig att ta lite mer städning, typ dammsuga, diska OCH byta sängkläder och resten av dagarna kanske jag bara har diskning och blomvattning. Det funkar utmärkt för mig och kanske kan vara värt att prova? :)
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Jag är "frisk" har gått alla mina gånger hos terapeuten (som jag gnällde om min totala oordning för i mer än ett år) jobbar heltid osv.

Jag menar, hur länge ska det här fortgå, hur kommer man tillbaka upp på banan igen? Jag skäms för att jag inte kan ta hand om mig själv, jag är ju trots allt vuxen och jobbar med något där jag har hyggligt stort ansvar, administrerar husdjuren dugligt (det händer att jag missar vaccinationer och liknande, men då får jag ju ta det) men när det kommer till mitt privatliv så blir det kaos.

Var nöjd med det du klarar av istället för att för att skämmas för det du inte orkar med! Det tar tid att komma igen efter en sån här sak, vi pratar år innan man är tillbaka helt (om man nu ens kommer dit). Ibland förändras man helt.

Låt dammsugaren stå framme där den är lätt-tilllgänglig. När du irriterar dig över knastret under fötterna, stampa på on-knappen och dra ett par tag. Du måste inte dammsuga hela bostaden för det, men du har iaf gjort något vilket är bättre än inget.
Ta för vana att plocka retur i en papperskasse och ta med en kasse ut en gång om dagen. (Till slut är berget borta, det VÄXER iaf inte.)
Köp hem mat som är lätt att laga, halvfabrikat duger fint. Bättre än att råvaror står och ruttnar.

Prioritera, vad är viktigt och bråttom att ta itu med? Tandläkaren, bilservice eller djurvaccination? En sak i taget. När du gjort en sak kommer det troligen att kännas ganska bra, att faktiskt åstadkomma något och få en sak mindre som väger på samvetet.

Håller med övriga, du kan och bör inte räkna dig själv som "frisk" ännu, för det är du inte. Även om det mest akuta är över (psykologbesöken) så krävs det fortfarande tid och återhämtning innan du kan räkna dig som friskt. Ett år är ingenting, måste jag tyvärr säga.
Det bästa du kan göra är att acceptera att du har begränsningar just nu, anpassa dig efter dem så du kan leva utan att må dåligt över det du inte klarar (just nu) och försök hitta lite ro i sinnet där du är - just nu.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

*kl*
Jag ska förtydliga lite det är ca 3 år sedan värsta perioden. Jag startade behandling för två år sedan och gick då i terapi i ca ett år (vilket är förhållandevis långtid inom allmänsjukvården). Så det är ca ett år sedan jag slutade min terapi och jag har medicinerat i ca 1,5 år nu.

Så det är klart för mig att jag inte är frisk, men i allmänläkeriets och samhällets syn så är jag frisk. Däremot tycker jag ju själv att jag inte jobbar på alla cylindrar så att säga utan så fort det dyker upp motgångar så stannar hela maskineriet och saker börjar bygga på hög.

Det där med listor försöker jag med (både privat och på jobbet) dessvärre byggs de bara på och minskar sällan ned. Räkningarna måste ju betalas varje månad, disk kommer det nu varje dag, tvätten tycks blivit smutsig redan innan jag hunnit med att få in den i skåpet osv. Listorna blir längre och längre och längre...

Varje gång det är diskat tänker jag att nu ska jag hålla det här rent, men det går inte. Jag har ingen självdisciplin den är borta för länge sedan.

Returförpackningar måste ju sköljas ur, ställas på tork, stoppas i en påse och bäras iväg med alla andra returförpackningar till en återvinningsgård en halv km bort :P, det blir liksom aldrig av. Jag kan ha 3 stora papperkassar bara med pappersförpackningar i mitt pyttelilla kök.

Blä!
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Kan du ta hjälp av någon i din omgivning på något sätt? Då menar jag inte att de ska komma hem och städa hos dig utan mer att de kan vara stöttande i vardagen och nån du kan diskutera och prata med om de små vardagssysslorna, som kan stötta dig i att de blir gjorda på ett sätt som passar dig. Annars om du har råd så ta städning av något företag nån eller ett par gånger i månaden om du känner att det skulle underlätta din vardag att få hjälp med grovgörat så kanske det är lättare att hålla ordning på resten.

Om du inte redan har det så sätt de räkningar du kan på autogiro så har du en sak mindre på listan. Kanske kan du testa att ha specifika dagar att göra saker på, t.ex. på torsdagar ska jag gå med tomförpackningarna. Då har du en uppgift den dagen och när du gjort det så tillåt dig att känna dig stolt och glad över att du föresatte dig en sak och genomförde den. Så kanske du kan börja bygga därifrån och har inte allt på en lång lista som känns övermäktig.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Det är 11år sedan för mig och jag påverkas fortfarande och är stresskänslig. Har perioder då jag inte orkar något och närminnet är kasst.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Listorna blir längre och längre och längre...

Gör inte långa listor. Gör listan på morgonen (alt kvällen för nästa dag). Ta en eller två saker som skall göras (ett bestämt antal varje dag). Räkna med allt som är utöver det som är nödvändiga måsten (dvs sådant fungerar utan större bekymmer). Öka på med någon extra till listaktivitet i veckan/månaden.

Stanna vid en nivå där det fungerar lätt. Bestäm dig för att det ÄR bara de X antal saker per dag som skall göras. Beröm och fokusera på det du faktiskt gör. Sluta ödsla tid på det du borde göra, det tar bara kraft till ingen nytta.
Långa listor är döden för orken, och tillför inget om man är "kass".

Detta rådet fick jag. Tyckte de hjälpte mig, borde nog försöka skaka rätt på dessa tankar igen....
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Kan du inte få ett boendestöd som hjälper dig?

Annars - korta listor!
Och verkligen gör en sak i taget, stäng kanske av mobilen så att du inte blir störd av den på något vis.

Rikta in dig på EN sak (plocka disk/kläder/sopor) och gör just det, inte "diskklädersoporkläderdisk"...då förblir det ogjort.
Försök vara observant på om du faktiskt lämnar uppgiften och påbörjar något annat ("ajfasen, nu står jag och plockar disk när det var skräpet jag skulle ta..." typ) och så släpper du det och återgår till skräpet.

Sortera disken (glas, bestick, kastruller) och ställ undan all disk utom just den "kategorin" du håller på med - så att det bara är den du ser, då känns det oftast inte övermäktigt :)
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Om du ändå jobbar heltid- kan d u inte anlita ett typ hemfrids företag som städar åt dig och gör grovjobbet ett par timmar i veckan?
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Bara för att ge lite perspektiv så känner jag igen mig själv väldigt mycket i din beskrivning och jag är med all säkerhet inte deprimerad.
Dina problem KAN vara relaterade till att du fortfarande är sjuk trots lång behandling, eller så är det helt enkelt så att du har tappat dina rutiner och då kan det ibland vara jättesvårt att komma igång igen.

Mitt tips är att på något sätt försöka få till en storstädning. Be någon om hjälp kanske? Röj iordning i hemmet och försök sen skapa rutiner för att hålla ordningen.
Det är så mycket lättare att börja då, istället för att hela tiden försöka städa undan lite där det hela tiden kommer mer..

Listor är väldigt bra. Planera i kalendern. Hitta rutiner som du klarar att följa, och som ligger på en lagom nivå.
Finns det hjälpmedel?
Kan du ändra något för att det ska bli lättare?
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Jag håller med Ridtravare där, om du har råd - köp hjälp!

Och om du har möjlighet att få en inledande insats av familj eller vänner - försök att rensa ut i lägenheten så att du har så lite onödigt som möjligt. När jag bodde ensam hade jag väldigt lite husgeråd uppe i lägenheten, bara ett par omgångar tallrikar och bestick och så få kastruller och pannor som möjligt. Då kunde det inte bli de där diskbergen, för det fanns bara grejer så att det räckte till en liten kulle.

Samma sak med kläder. Ner med allt du inte använder regelbundet till förrådet. Och om det är så att du inte fixar att sortera tvätten - organisera efter det. Det är helt OK att ha en korg för lakan/handdukar och en för kläder och sen bara ställa in dem i en garderob efter tvätt. Lite svårare att hitta kanske, men de kommer in bakom en dörr och är ur vägen.

Själv har jag ätit på papperstallrikar under perioder när livet känts övermäktigt. Det känns väldigt befriande. I övrigt har prioriteringen varit 1) Betala räkningar 2) Se till att inget i lägenheten blir direkt äckligt (soppåsar, matrester) 3) Se till att det finns rena kläder till jobbet.

Resten har fått lösa sig efter hand.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Post-it-listor är grejen för mig. Max tre punkter per dag. Och inte stora punkter alla dagar, utan en stor och två små. Och när jag mår som sämst så är duscha en av punkterna, för det blir en Aktivitet med stort A och allt när kropp och själ är trött.

Dagens lista för mig:
1. Skriv protokoll från möte.
2. Äta middag med kompis.
Mer ryms utanför min arbetstid idag.

Morgondagens lista för mig:
1. Gå igenom källarförrådet och släng grejer.
2. Packa två kartonger i källarförrådet inför flytten.
3. Diska.
Om listan blir klar, så kan jag välja att göra en till lista. Men aldrig mer än tre punkter på listan.


Ett sätt att inte tappa viktiga saker är att skriva en stor bruttolista som ligger i en låda nånstans. En som innehåller allt man ska göra, engångsgrejer och flergångsgrejor. Gärna nedbrutet på en sån nivå att det känns överkomligt att göra. ("Städa badrummet" kan vara för stort och jobbigt, medan tre punkter med 1 "skura badrumsgolv" 2 "skura toaletten och gör rent badrumsskåpen" och 3 "gör rent kaklet i duschen" kan vara helt hanterbart.)
Tup så här:
- rensa takrännorna på framsidan
- rensa takrännorna på baksidan
- klipp gräsmattan
- kör iväg återvinning
- kör kylskåpet till tippen
- köp present åt Z före festen som är datum si och så
- betala räkningar
- lägg ut skrivbordet på blocket
- gallra ur kläder och ge bort
- storkok mat för att ha matlådor i frysen
- ansa och vattna balkongväxterna
- anmäla sig till kurs X
- skura toaletten och gör rent badrumsskåpen
- skura badrumsgolvet
- gör rent kaklet i duschen
- ringa person Y
- se över budgeten
- handla nya lakan

När du så ska skriva dagens post-it-lista så tar du fram bruttolistan, kollar vad det är på den listan som är viktigast att få gjort och tar med det. Men fortfarande är det max tre saker som får komma in på dagens lista. Så har du redan duscha och diska på dagslistan så är det endast en sak till som får komma in från bruttolistan.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Man kan bli frisk och återgå i heltidsarbete men riktigt som förut blir man inte. Fortfarande har man en nedsatt förmåga att hantera stress och det tar längre tid att återhämta sig. Så var snäll mot dig själv - du är inte dålig, du gör ditt allra bästa.

Jag känner igen mig i din beskrivning även om jag kanske har det lite lindrigare i vardagen än du. Svårt att hinna och orka mer än det allra nödvändigaste hemma. Ingen energi till att ta itu med städning och tvätt. Här är några saker som har hjälpt mig.

- dra ned på belastningen. Om orken inte räcker både till husdjur, aktiviteter och heltidsjobb så kanske det hårda faktum är att något måste bort. Jag valde bort hästen. Har fortsatt att välja bort, även sådant som är roligt, för att jag inte orkar med så mycket mer än mitt jobb. Du måste klara jobb och att hantera din vardag och hälsa, blir det något över kan du ha djur och aktiviteter.
- ta hjälp. Att ha städhjälp några timmar i månaden kan vara det som gör att du orkar hålla ordning emellan.
- dela upp jobbet i mindre bitar. Om jag tänker att jag ska putsa mina elva fönster blir jag matt. Men om jag tänker att jag ska putsa ett fönster kan det kännas hanterbart. Ibland behöver jag dela upp det i ännu mindre delar. Putsa utsidan av ett fönster. Då är åtminstone det gjort och så kan jag ta insidan en annan dag.
- listor måste vara realistiska för att vara till hjälp. Annars blir de bara en påminnelse över allt du inte orkar med.
- Bestäm dig för att avsätta en viss tid varje dag, det behöver inte vara lång tid. Du blir förvånad när du upptäcker hur mycket man hinner på en kvart! En kvart kan du orka, du behöver inte orka mer. Ställ timer och jobba ordentligt den där kvarten. Överkurs: ta en kvart morgon och kväll.
- Om du har några riktigt nära vänner eller släktingar som du kan släppa in i misären be om hjälp att komma och städa. Det kanske finns några bukefalister som kan hjälpa dig annars. Vi är ju några här som vet hur det känns. Det är inte alls lika tråkigt och slitsamt att städa hos andra som hos sig själv. Att våga släppa in utan att hålla masken kan vara väldigt utvecklande för vänskapen. Kanske de vågar be dig om hjälp en annan gång.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Returförpackningar måste ju sköljas ur, ställas på tork, stoppas i en påse och bäras iväg med alla andra returförpackningar till en återvinningsgård en halv km bort :P, det blir liksom aldrig av. Jag kan ha 3 stora papperkassar bara med pappersförpackningar i mitt pyttelilla kök.

Blä!

Men du måste faktiskt inte samla retur!
Orkar du inte - släng pappersförpackningarna under en tid. Tills du orkar igen. Släng konservburkar och annat.

Det kommer en tid när du orkar igen, släpp detta tills dess.

Har man begränsad ork måste man prioritera. Du har fått massor av bra råd i tråden.

Sänk dina krav på dig själv. Betrakta detta som ett praktiskt problem.
Har du bara 20 liter bensin i tanken måste du tänka över ditt resande.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Svea och tanten har skrivit ungefär vad jag tänkte på :)
Dra ner det nödvändiga till minimum, och något som är guld värt är att köpa städning, det har underlättat mitt liv massor! Dels att slippa pressen att det måste göras, att irritera sig på smutsen men inte har ork att göra det. Att kunna släppa det är väldigt skönt! Med rut avdraget blir det inte så fasligt dyrt, och att komma hem till ett nystädat hem och kunna slänga sig i soffan med en lättnadens suck är guld värt!
Har ett par uppsättningar kläder som får cirkulera mellan användning och tvättmaskin så blir det inte massa tvätt att ta hand om, stoppa undan resten. Samma med lakan, har du torktumlare så tvätta, tumla och bädda igen med samma lakansset så är det ytterligare några moment mindre att bry sig om. Skit i sopsorteringen ett tag, världen kommer inte gå under för det även om man kan tro det när man hör vissa.
Lika viktigt som att planera de saker som ska göras en dag, lika viktigt är det att du lägger in vila och avkoppling i det, så du hushåller med krafterna istället för att stressas över det som inte är gjort.
 
Sv: Hur kommer man upp på banan igen?

Låter som att du behöver hjälp att strukturera och få bra balans i vardagen, så att du varken gör för mycket eller för lite. Mitt tips är att du vänder dig till en arbetsterapeut, lättast är nog att gå via vårdcentralen.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 319
Senast: Mirre
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 142
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp