För att återknyta till ursprungsfrågan.
Jag har, ju äldre jag blivit, konstaterat att det mesta i ens personlighet verkar vara genetiskt betingat.
Det är för det första väldigt svårt att "ändra sig själv". Tro mig, jag har försökt. Lika svårt verkar det vara att genom uppfostran av barn "få dem som man vill att de skall vara".
Det verkar snarare vara så att vi alla är som vi är, i ganska stor utsträckning.
Vad gäller materiella ting, så har jag varit mer intresserad av det förr. Inte för att ha särskilda märken som var "rätt", utan för att jag var en sucker för viss kvalitet eller att jag bara tyckte något var särskilt snyggt.
Jag har dock ändrat mig, lite grand och tycker numera att "kvalitet" är en viss stam på hästen eller att tränaren vi anlitar har ett särskilt fokus eller liknande. Det är lite djupare än bara "saker".
Men jag har vänner i samma ålder som fortfarande är svaga för just de rätta märkena på kläderna, eller den rätta resan eller konserten osv. Det märks inte minst på sociala medier hur många kämpar för att passa in i mallen.
Det kan jag tycka är tråkigt och intetsägande, men kanske är det jag själv som är tråkig och intetsägande, som inte bjuder på bilder på alla rätt saker själv?
Bara lite tankar...