Hur kombinerar ni barn + häst?

Sv: Hur kombinerar ni barn + häst?

Jag undrar vad barnens pappor gör egentligen?

Är all fritid deras?

Det är nog tyvärr alltför vanligt :crazy:
När mina barn var små var det precis likadant för mig, jag fick pussla och kompromissa som en dåre för att öht hinna vara med hästen. Ta med dem till stallet, vara hos mormor en stund etc.
Barnens pappa då? Tja, han hade ju aldrig tid. Jobbet tog så mycket energi. Och så ville han ju ha lite fritid själv också :grin:
Jag skilde mig.
Och lever nu med en jämställd man, som gärna tar hand om mina barn medan jag är hos hästen, fast han jobbar heltid.
Barnens pappa är nu så illa tvungen att pussla med sitt liv varannan vecka, då han har barnen helt själv.
Summa: Jag fick mycket mer fritid när jag skilde mig, han mycket mindre.

Detta kanske inte var så upplyftande för TS :o men jag vill ändå varna dig och andra som tar på er alltför mycket av barnpassning från början...det blir väldigt lätt att man kommer in i en ond cirkel av självuppoffring och bitterhet.

Jag försöker göra något med hästen 4 dagar i veckan. Helst rida 3 dagar i veckan av de 4.
Sambon är hockeytränare och har 3 träningar i veckan och 2 matcher. Och jobbar 7.30-16.30 mån-fre.
Vår dotter är 2 månader.

Vi hjälper varandra. Han skippar 1-2 träningar så jag kan åka till stallet och vi 2 kan umgås. På helgerna rider jag när han inte har match.

Hektiskt, men det fungerar. Krisar det totalt så hjälper min mamma eller hans mamma oss med att vara barnvakt nån timme så jag kan åka o mocka osv.
Hästarna är viktiga för mig och hockeyn är sambons intresse och träffar massa kompisar då också.

Jag har tur som har helt underbara föräldrar som ställer upp mkt :love:. Min käre far följer ofta med ut till stallet på förmiddagarna och passar den minste (9mån) medans jag rider. Passar på när storebror (5år) är på dagis. Min sambo är ju inte såå glad för mitt tidskrävande och DYRA intresse men brukar vilja åka med ut till stallet och passa barnen där medans jag rider istället för att vara hemma med dom. Just nu känns det som jag har bra med tid för jag jobbar endast kväll,natt och helg...

*kl*

Just nu går jag arbetslös så nu är det inga problem alls. Barnen på dagis jag i stallet.

Men när jag skaffade häst så var min yngsta 8månader och ammade fortfarande. Inga problem alls jag ammade honom innan jag åkte till stallet och sedan fick han givetvis "riktigt" mat av pappan medans jag var borta.

Mina barns pappa jobbar skift så han var/är hemma fm varannan vecka och eftermiddagar varannan vecka. Så medans barnen var hemma så åkte jag dirket till stallet när sambon kom hem från sitt fm pass på vintern för att hinna rida innan det blev mörkt.

När jag arbetsprövade på halvtid så började jag själv halv sju de veckor min sambo jobba kväll så då hann jag till stallet och rida efter jobbet innan jag hämtade barnen. När sambon jobbade morgon började jag själv inte förräns nio men då fick jag eftermiddagarna i stallet.

Min sambo är jägare och älskar att vara ute och fiska så får vi helt enkelt planera in när vi ska hålla på med våra intressen. Nu går min häst på lösdrift så jag har inget behov av att åka en speciell tid. Men det blir en hel del pysslande och pusslande för att det ska gå ihop men eftersom båda behöver våra intressen så gör vi så gott vi kan.

kl

Min dotter är också 8 månader snart.
Nu är visserligen min häst skadad och ska vila året ut innan hon ska börja skrittas igen, men jag är mycket i stallet iallafall.
Räknar nog med att jag tillbringar ungefär 3 timmar om dagen i stallet, och förutom det så har jag även ridlektiner 2 ggr i veckan, plus att jag motionerar ridskolehästar vid behov och är med på hoppkurser.

Dottern är alltid hemma med pappan när jag är i stallet, och så har det varit sedan hon var 5 dagar gammal. Nu har vi ju sån tur att min sambo jobbar hemifrån med sitt nystartade företag, så vi har väldigt mycket tid tillsammans, och inga direkta tider att passa.

Jag har också en jätteduktig tjej som hjälper mig om det skulle krisa, och förmodligen kommer det bli mindre tid i stallet när jag själv börjar jobba.

Min sambo vet att min häst är lika mycket familjemedlem som någon annan, och att tiden jag lägger ner i stallet är viktig för både henne och mig. Har faktiskt aldrig haft något problem med en gnällig karl som klagar på stalltid, tackoclov. Men det var vi båda överens om innan vi skaffade barn också, att inte hästen skulle bli lidande.

Just nu rider jag inte alls, men det är för att det är bara 4 veckor sen förlossningen, och jag blev sydd med rätt många stygn, tänkte vänta till efterkontrollen. Om jag nu kan hålla mig, kanske börjar skritta lite lugnt före det...;)

Men i övrigt funkar det bra med hästarna än så länge, jag har dem hemma på lösdrift, utfodrar med hö 3 ggr/dag men behöver ju inte hålla några tider på minuten så...

På morgonen efter frukost lägger jag lillen i vagnen och går ut. Han brukar sova bra då, så jag passar på och mocka, blanda kraftfoder till kvällen o.s.v.

På em brukar jag gå en längre runda med vagnen, slänger hö åt hästarna då också.

På kvällen efter vi ätit middag är sambon inne med sonen medan jag är ute någon timme. Rider ju inte men jag ryktar, stretchar och tricktränar lite för att hålla igång.

Min sambo har fotboll som sitt stora intresse, han har träning 2-3 ggr/vecka vintertid, på sommaren är en av gångerna match. Men han har sagt att han kan skippa 1-2 av träningarna vid behov och köra en joggingrunda istället.

Så jag räknar med att kunna rida åtminstone 3-4 ggr/vecka, sen bor farfar nära också och kommer att kunna ta sonen en stund dagtid bara han blir lite större. Nu är det ju lite knöligt eftersom jag helammar. Har funderat på att börja pumpa ur dock, just för att kunna vara borta längre stunder när jag kan börja rida.

Vi har ju varit helt på det klara med att båda måste få egentid, annars funkar det inte. Det måste ju finnas en orsak till att så många förhållanden spricker under barnets första år.:crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 166
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 928
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar