Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

J

johnny

mitt första inlägg så jag måste säga HEJ till er alla!:bow:

Man har hört många säga att de var så klumpiga och hade svårt men undrar lite hur svårt har ni haft det? har det gått att ta sej upp från sittande/liggande på golvet/marken? har det varit svårt att komma upp från soffor och sängen? hoppas någon ville dela med sej av erfarenheter (och kanske någon kul historia)
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Som en flodhäst.
Problemet är ju mest viktförskjutningen framåt.
I alla fall om man som jag inte blev så stor.
Den kan ge alla möjliga underliga effekter.
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Heter du Johnny och är gravid :cool: :D :p ??!!

Nåja, skämt åsido, jag har inte känt mig speciellt klumpig, har väl haft "normalstor"mage också. Magen tar ju i här och där och man har ju tyngdpunkten på ett annat ställe än annars men förutom det så hade jag inga problem att ta mig upp från golv etc.
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

alla möjliga underliga effekter ?

något du vill dela med dej av?
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Ja balansen får ju vissa problem i det läget.
Vilket gör att man kan trilla runt och hamna både här och där.
En gång så hamnade jag i en kollegas knä.
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Äsch Johnny har en gravid donna.
Och vet inte riktigt hur bökigt det kommer att bli.
Han reasearchar i ämnet.
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Jag kunde ha svårt att ta mig ur sittande ställning om det jag satt i var för mjukt eller lågt (mjuk soffa, om jag satt på marken o.s.v...).
Dels p.g.a allmän otymplighet. Dels p.g.a foglossningen.

Jag hade svårt att ta på mig skor och strumpor på slutet då magen var i vägen framåt :D

Den allt större kroppen slet en del på knän och höfter, vilket gjorde att det kunde göra ont att ta sig upp för trappor.
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Jo att böja sig fram är rent fasansfullt.
Magen stänger av blodet i kroppen och klämmer ihop alla inälvor.
Så man vill INTE rota i skåp och lådor i låg höjd.
Och inte ser man var man sätter fötterna heller, så man vill ha golvet rent från prylar.
Snubbelrisken med den förskjutna tyngdpunkten är rent farlig.
Knyta sina skor kan man inte, man kommer inte dit.
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Jag har på grund av foglossningar svårt att ta mig upp från hukande/sittande ställning, måste rulla runt på sidan för att komma ur sängen. ´Kan inte sära på benen utan måste hålla dem ihop, sparkar jag något åt sidan så hugger det till ordentligt och gör ONT. Svårt att ta på strumpor och skor. JÄTTEJOBBIGT att ta av/på byxor etc. som gör att man behöver stå på ett ben *AJ*!

Har jag promenerat lugnt i mer än 30min. har jag sammandragningar i flera timmar samt foglossningar som smärtar mer än vanligt.

Så summa sumarum JAG HATAR ATT VARA GRAVID, men jag älskar resultatet :love: !!!!

ps. detta är min 2a grav. och jag har tre månader kvar....
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Jag håller med till punkt och pricka där. Samt lägger till att det är jobbigare på kvällen för mig, då är magen mycket mer spänd och "ivägen" än på dagen. På morgonen knyter jag lätt skorna, på kvällen är det stört omöjligt. Magen kryper också uppåt utefter dagen så jag får skav av bh osv, oavsett storlek. Går helst utan bh, vilket inte är så snyggt kanske med tanke på storleken på brösten just nu.
Har bf på måndag!
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Jag tyckte att magen var rejält ivägen, men jag hade inga problem att ta mig upp från soffor, sängar och golv. Inga problem att ta mig upp på hästen heller - däremot var det småsvårt att komma av..... Knyta skosnören och kratsa hästens hovar var väl det svåraste, men jag gjorde det ända fram till förlossningen. Upplevde mig som rätt rörlig hela tiden under graviditeten - red som sagt länge, och promenerade hunden åtminstone någon timma varje dag under hela graviditeten. Men efter förlossningen kändes allt så otroligt LÄTT, så antagligen var jag rätt klumpig på slutet ändå....
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Jag ramlade hela tiden och när jag väl låg på marken så kom jag knappt upp. Hade även svårt för att komma upp om jag satt på huk. har en film när jag sitter på huk på en gräsmatta och inte kan resa mig medans grannarna och min sambo står brevid och skrattar åt mig...:D blev tvungen att sätta händerna i marken och skjuta ifrån.
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Jag var tvungen att gå iväg en stund och testa hur rörlig jag var :D
efter att ha passerat 40 fulla veckor. Jag kan inte ta mig upp på vanligt vis från liggande på golvet, eller i soffa eller säng utan får krångla lite. Magmusklerna är liksom borta, eller ja, utspända över en basketboll.

Men min filosofi är att om det inte funkar på vanligt vis, får man helt enkelt hitta alternativa lösningar. Starka armar och ben är bra att ta till då, sen snor man över på sidan och trycker sig upp. Plocka upp saker från golvet funkar också, om man använder "betande ankan"-stilen. Isär med benen, fötterna utåtvinklade nästan i andra position (om jag nu minns baletten rätt), lätt böjda knän och rumpan ut. Då funkar det att böja sig hela vägen till marken utan att magen kläms ihop. Fast det förutsätter att man inte har foglossningar.
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

jag gick upp från 49 till 90...så jag blev stor men lika rörlig som innan.
två dagar innan förlossningen gick jag och en kompis en långpromenad på 3 timmar.när denblivande fadern som är läkare fick höra det blev han skitorolig,dagen innan förlossningen städade jag garaget och körde flera vändor till tippen.
på förlossningsdagens morgon vaknade jag och trodde att jag var förstoppad trots att jag avhjälpte det gick inte magvärken över utan kom och gick så jag åkte och köpte lax till extrapris för att grava och ha frysen.Mitt under gravarbetet gjorde det så ont i magen att det slog mig att det kanske är dags att föda barn och att det är det som gör som gör så inihelvte ont.Ringde maken som fixade köket och sedan åkte vi till BB öppet 6 cm.....

// Åsa
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

mitt första inlägg så jag måste säga HEJ till er alla!:bow:

Man har hört många säga att de var så klumpiga och hade svårt men undrar lite hur svårt har ni haft det? har det gått att ta sej upp från sittande/liggande på golvet/marken? har det varit svårt att komma upp från soffor och sängen? hoppas någon ville dela med sej av erfarenheter (och kanske någon kul historia)

Jag är i v 16, dvs sista veckan i månad 3. Jag har mer än halva graviditeten kvar.

Jag kan resa mig från en stol, jag tänker inte lägga mig på marken om jag inte måste, typ, polisen kommer med dragna vapen!

Jag kan inte vända mig om i sängen, jag kan inte sätta mig i soffan från liggande utan måste halvt rulla ur soffan och sen sätta mig upp.
Jag kan inte dammsuga och kratsa hovarna + ta på benskydden på hästen tar nog 10ggr längre tid nu.

Jag backar helst ned för trappor.

Jag är sjukskriven 50%.

Detta är nog straffet för jag inte mått illa ett dugg :mad:
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Jag är i v 16, dvs sista veckan i månad 3. Jag har mer än halva graviditeten kvar.

Jag kan resa mig från en stol, jag tänker inte lägga mig på marken om jag inte måste, typ, polisen kommer med dragna vapen!

Jag kan inte vända mig om i sängen, jag kan inte sätta mig i soffan från liggande utan måste halvt rulla ur soffan och sen sätta mig upp.
Jag kan inte dammsuga och kratsa hovarna + ta på benskydden på hästen tar nog 10ggr längre tid nu.

Jag backar helst ned för trappor.

Jag är sjukskriven 50%.

Detta är nog straffet för jag inte mått illa ett dugg :mad:

Aj! Det där lät inget kul. Foglossning eller?
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

Aj! Det där lät inget kul. Foglossning eller?

Jepp :mad: Läkaren trodde det var vanlig ryggvärk eftersom det inte syns på mig att jag är gravid, och utförde ett test.

Jag la mig på britsen och så tröck hon ner mina höfter :eek: Jag fick rulla av britsen och kunde knappt sitta på stolen efteråt :mad:
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

JO! Jag heter johnny och bara ser lite gravid ut...... så "Inte ung" har helt rätt! gravid donna hemma och man måste reasearcha i ämnet lite.

Så det kan alltså vara väldigt olika, eller hur? är det någon som har en teori om varför det är så olika? tränad/otränad, lång/kort, smal/tjock, gener, vighet, kroppskänedom.... vad spelar roll?
ni med flera barn! har det varit olika varje gång?

kan man säga att ca 50% får på sig skorna sista veckan men bara få kan knyta dem?
hur är det att t:ex plocka upp saker från golvet när man står ut på gården eller så man inte får stöd. är det svårt för de flästa?

Isis: det skulle vara kul att få se den filmen! du kom ändå alltid upp med egen kraft?

Stackars Pmm !!! det där låter inte kul! det kan väl gå över innan födseln, eller? Hoppas bara inte några poliser kommer med dragna vapen (eller andra bovar)!
 
Sv: Hur klumpiga har ni varit i slutet av graviditeten

*Delvis knapplån*

En hel del tycks, logiskt nog, ha svårt att knyta skorna och dylikt. Hur löser man sådana problem då? Okej om man har någon i närheten som kan fixa sådana bestyr men om man är själv då? Tofflor mitt i vintern? :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 418
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 226
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp