Hur klipper man stubbman?

cceeli

Trådstartare
Hej!
Jag är skötare på en fjording och ägaren till hästen har sagt att jag gärna får klippa manen och vi funderar på om vi ska stubba honom. Han går mycket ute och älskar att rulla sig så skulle vara lite skönare med en kortare man.
Problemet är bara att jag har aldrig klippt en stubbman förut. Hur är bästa sättet att klippa för att få det bra, utan klipp maskin för någon sådan har jag inte. (ha i åtanke att det är en fjording med tjock man!)

Sv: Hur klipper man stubbman?

Det är bara att sätta saxen i den! Men följer nackens form så kortast vid manken och öronen.

Ofta måste man klippa mer den riktigt kort första gången så den sedan får växa ut och bli till stubb. Klipper man den inte riktigt kort så brukar den inte resa sig ordentligt utan blir en kort liggande man.

Stora problemet är att få det jämt men det lär du dig med tiden.
nyklippt:
Jackiejuni1-1.jpg

några månader senare
Kgerd.jpg

Jag utgår från att det alltså är en fjording som har lång man i dagsläget? I så fall finns det ingen möjlighet att få till en snygg "normalhög" stubb på bara en klippning. Det enda raka är att klippa ner rubbet, så långt det går, med sax, och jämna till kanterna. Håll sen efter den efter hand som det växer, klipp ner i nacken och vid manken, och högsta punkten mitt över bogspetsen som utgångspunkt. Sen är det bara att öva för att lära sig klippa och få en snygg båge.

Lycka till :)

Tack för era råd! Får se om manen ryker imorgon eller på tisdag..

Positivt är att hästen står hemma hos ägaren tillsammans med endast en häst och att ägaren inte bryr sig ifall det skulle bli lite fult. :) Får se om jag törs lägga upp resultatbild sen..

Det har redan skrivits precis det jag tänkte säga :).

Man får börja med att ta av allt för att få en fin stående stubb.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 460
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 109
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama