Hur klarar ni körträningen på vintern?

Lill76

Trådstartare
Känns ganska "lågsäsong" för körning nu, men ni som har tävlingshästar ni måste ju träna hela vintern. Hur fixar ni det?
Vi kan bara köra på helgerna (om vädret tillåter) det är ju mörkt när man slutar jobbet. Ridtränar ni mycket nu på vintern eller?
Vi har tillgång till ett av Sveriges största ridhus här, men de bokade tiderna för körning ligger bara på helgen och det är ju då man kan köra ute så det känns lite bakvänt att köra inne då.
Jag behöver lite peppning nu när vädret känns mest skit och träningen ligger på sparlåga.

Sv: Hur klarar ni körträningen på vintern?

Under vintern så rider jag mina hästar mycket. Det blir ofta 3-4 dagar i ridhus och två dagar ute. Jag rider dressyr för tränare två dagar i veckan. Tycker att det är viktigt att ha inbokade träningar både i både ridning och körning för att orka motivera mig till träningen under vintern.
Man ska tänka på att bästa tiden för att utbilda och utveckla hästen är under vintern då man kan ängna sig åt grunderna och de saker som man vill föbättra till nästa säsong.
Jag är jätte motiverad i år och har fått ett bra upplägg med lagom med träning. Är jätte sugen på att få börja tävla igen..
/M

Nu är väl hästen inte i tävlingskondition just nu, eller kuskapsmässigt färdig men vi tränar ju för att kunan starta nån tävling nästa år. Vi är tre personer som delar på honom och det hjälper ju för att hålla uppe humöret om man tröttnar. Vi varierar mycket med dressyrridning, skogsridning, kör i skogen, tömkör och typ "hoppning" (bommar...;) ). Vi har också träningstid för körning på helgen då man ju hellre är ute när det är ljust!! Gillar det inte riktigt... Men sen har jag så bra schema så jag kan vara där på dan några vardagar!

Jag har ridit för tränare några ggr och kört några ggr (haft honom 3 månader). När det tar lite stopp i träningen lägger vi in lugnare pass för att öka motivationen hos både oss och hästen och det funkar jättebra!! Sen passar vi på att tolka och ska försöka låna släde för att ha det lite mysigt nu på vintern också.

Det blir ju mer ridning på vintern men man får väl kompensera det sen! Sen kan man ju tömköra istället för att rida också. Lägg upp ett litet träningschema på vad ni behöver träna på/förbättra så har du någar mål att jobba efter. Då känns det roligare när ni uppnått dom och klarar av att stå still i 20 sekunder tex eller när hästen flyttar för skänkeln:o :D Med sällskap blir dte också roligare!!

Min häst är inte heller i tävlingskondition, men jag försöker hålla henne i så bra kondition som möjligt! Hon blir så sur om hon inte får springa av sig heller :p Eftersom jag inte kan rida henne då hon är alldeles för liten så tömkör jag mycket nu. Och tränar mycket grunder och lite kommunikation (eller vad man ska säga, förtroendeövningar o sånt :)) Det är ju mörkt när man kommer till stallet nu, så det blir bara körning på helgerna om det inte är för halt. Jag har släde, så så fort det blir ordentligt med snö sticker vi ut med den :D har bara kunnat göra det en gång hittils den här vinter :( Så jag vill ha massa snö nu så jag kan köra släde, för det är så mysigt :) Sen rids hon lite då och då, men det blir också på helgerna.
Vi har inget ridhus, o knappt lyse på volten, så det är lite kämpigt nu, särskilt som man har massa plugg också =/

vintern är ju bäst! Här har vi snö och då blir underlaget som gummimattor! Ljust tack vara snön, sen har jag ju lampor på vagnen och en massa reflexer.

Jag kör mest kondition på vintern, med backträning och lydnad. Dressyrbanan snöar snart igen så man får passa på innan jul om man ska träna nåt sånt.

Min häst trivs bäst när det är kallare med, på sommaren är hon så slö. //jenny

Min ena pålle går mest ridträning nu, men den lille killen som är 3 år vill jag inte rida pga att han kan vara ganska busig och jag är gravid nu, så jag känner inte för att riskera några ofrivilliga avsittningar. Tyvärr hittar jag inte någon annan heller som vill rida honom, så det får bli lite körning, lite tömkörning och longering, sen kan det väl inte vara fel för honom att få en rejäl vintervila nu eftersom han varit mer eller mindre igång hela detta året.

Hjälper det mot mörka kvällar och isiga vägar också? ;)

är den även för oss kvinnor med korta ben? Det är inte så snyggt eller praktiskt att ha grenen vid knäna, och absolut inte när man ska ta sig i och ur vagnen :) Känner begränsningen redan vid skoterstövlarna :) Det är ett under att jag sitter här och skriver och inte i vagnen menar jag!

Varseloverall klass 3 (vägverkets klassning) till mig och sambon, 12volts bilbatteribelysning med 21watts backlampor framåt och 5watts röda positionsljus bakåt på både vagn och släde, för mörka vinterkvällar (facklor för bröllop:D ).
Min igångkörningsträning är att släpa ihop ved och virke med en domänsax för hästen. Sen blir det slädrejsing:rofl: :D :)

Sambon har liknande problem med overallen, svårt hitta en nog liten, de är väl mest anpassade till oss karlar:angel:

snigelfarmor skrev:
är den även för oss kvinnor med korta ben? Det är inte så snyggt eller praktiskt att ha grenen vid knäna, och absolut inte när man ska ta sig i och ur vagnen :) Känner begränsningen redan vid skoterstövlarna :) Det är ett under att jag sitter här och skriver och inte i vagnen menar jag!

Hur kort är du då? Själv har jag inte ens kommit över 160, jag är rätt frusen och blir en vidrig gnällkart om jag fryser för mycket :o
Jag måste säga att för körning och allmänt hemmapyssel älskar jag min overall, sen att det är en reflexförsedd är ju ett pluss.
Så nog finns det bra overaller även för kortisar och om inte annat får du väl gå på barnavdelningen, min förra var i centilong :D

Jag tycker att overallerna har alldeles för korta ben! Ska fixa nån slags benvärmare eller snölås för att kunna var ordentligt varm när det bli kallare!!

Klarer och klarer. Jag måst ju köre till Valdemar var dag så jag och Karlsson får mjölk på borde och kaffe i magen.Men det kan vare jobbigt när det blås ute. Anners så är det bare och klä sig.

Nora skrev:
Jag tycker att overallerna har alldeles för korta ben! Ska fixa nån slags benvärmare eller snölås för att kunna var ordentligt varm när det bli kallare!!

Lyxproblem!

Med broddar, reflexer och lampor kör jag som vanligt. Får ta det lite lugnt när det är stenhårt i marken, men annars är det inga problem.
Mycket kläder och en filt över benen. Det är ju lättare att köra än att rida när man är som en stoppad korv.
Enda bekymret är händerna. Jag har svårt för att köra med tjocka handskar, det blir så fippligt. Oftast tar jag av dem och kör utan, sedan kan jag inte sela av för att jag har så ont i fingrarna.:angel:

Vad har ni på händerna? Jag har avnliga skidhandskar nu, förra vintern hade jag hööks superbra o varma stickade/läder handskar. typ körhandskar man har på tävling. I år köpte jag Mountain Horse i samma modell, men de är skitkalla, så nu ska jag försöka få tag på ett par hööks handskar.

Inte för att jag har nån tävlingshäst men han ska ju hållas igång iaf!:D
Nu har vår klubb 3 ridhus som man får använda i stort sett som man vill=superbra! :banana:

Eftersom jag inte börjar jobba förrän kl 12 och dessutom lägger schemat själv så försöker jag se till att vara helt ledig dom två dagarna jag tränar. :D Så hinner man träna i dagsljus! :) Annars hinner jag ju innan jobb.... Så det brukar bli ridturer i skogen och körträning antingen ute (om vädret tillåter) eller i ridhus. Inte så många andra som är lediga på förmiddagarna en vardag så alla ridhusen är oftast HELT tomma!:bump: :banana:
Men det är ju klart att inspirationen inte är lika "stor" som när solen skiner och det är lite varmare väder ute.... :crazy:

Har tillgång till ridhus att köra i när vagnen kommit :)

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25