Hur klarar ni egen häst?

Sv: Hur klarar ni egen häst?

Jobbigaste är ju att min familj inte är hästintresserad :crazy: De är måttligt intresserade, men tkr absolut inte att det är tråkigt med djur/hästar. Min extramamma red när hon var liten, men hon är allergisk nu och det är min pappa med :crazy: Aja, spara blir det som gäller så kanske man kan få foderhäst till våren! ;)

jag har haft egen häst sedan jag var 14. fast då var den hästen även min familjs häst (tsm med flera andra) men bara jag som red honom ohc han var "min".
då betalade jag ingenting, köpte nån pryl själv då och då men sånt brydde jag inte så mkt om på den tiden ;)

hade en ponny på foder när jag var 17, i ett år. betalade tävlingar/träningar och utrustning själv då.

nu har jag köpt mig en egen ungponny, för en bit över 20tusen förra året (då han var 2 år). för att kunna köpa honom lånade jag upp lånet på min lägenhet.
nu är lägenheten såld och lånen avbetalade, så jag har inga lån kvar på hästen :).

det jag betalar nu är:
spån
kraftfoder
försäkring
utrustning

kan tillägga att mina föräldrar har gård, min mamma är Equiterapeut och min pappa hovslagare, jag får hösilage och havre av dom. :)

så jag har haft det bra!

men om 4 veckor flyttar jag och pållen till Gbg, där kommer kostnaderna bli ca 3500 kr/mån.
jag kommer att i höst ha ett heltidsvikariat i en butik (samma kedja som jag jobbar i här i v-ås) och tjänar mkt bra /timme så det blir inga problem.
delar liten etta med min pv så det är inte så dyrt det heller.
:)

bor du fortfarande hemma och vill skaffa häst om 1år (till våren som du skrev), så hjälp till mycket hemma och spara,spara och spara. Det är dom tips jag kan komma på nu iaf :)

Okej, tack! :D
Ska bli bättre hemma, har precis fått (adopterat) 2-årig lillasyster så det blir barnpassning för hela slanten! :p
Nejmen de behöver ju säkert extrahjälp hemma då, och då kmr storasyster och är en ängel och så får jag foderhäst/egen häst :angel::banana::D

Haha precis! :)
Har också vart där du verkar vara, tjatat o kämpat efter den där kusen ;)
Men det är helt klart värt det.

Härligt att höra! ;) Värt att fortsätta kämpa för min del då :D (vilket jag iofs aldrig tvivlat på direkt... börjar ju till och med på Göteborgs ridgymnasium till hösten så jag tänker inte ge upp hästandet! :D)

Jag är 13 år och har 2 hästar. Första hästen köpte vi 1 jan 2008 av min ridlärare (har ridit honom sen 2006: 2 ggr i veckan) Min lillasyster har börjat ridit mer och mer liksom mina föräldrar. Så för att jag skulle ha nått att rida på köpte vi en till häst nyligen.

Det är mina föräldrar som betalar allt men jag skulle tippa på att vi hamnar på en 2000-2500 kr /häst. Alltså runt 4-5000 kr per månad. Jag försöker hjälpa till så mkt som möjligt hemma och sen är det jag som har huvudansvaret för skötseln av hästarna :)

Okej :)
Kul att hela familjen har blivit intresserad!

Jag har haft egen ponny/häst sen jag var 14. Då bodde jag med min familj på en stor gård och kunde ha hästen uppstallad där. Hö och havre fick vi billigt av grannbonden, och pappas bekant var hovis. Så då var det inga problem.
Nu bor jag i stan ensam, går i skolan och arbetar på kvällarna. Med de pengarna betalar jag:

Hyra 4400,-
Stallhyra 3000,-
Hovis ca 800,- (beror på årstiden)
Mat ca 350,-

Får ingen ekonomisk hjälp av mina föräldrar då jag har valt att klara detta själv. Klart att det är knappt ibland, men det är det värt (tror jag) :)
Tillägger att jag nyss fyllt sjutton då jag flyttade hemifrån och försörjde mig och min häst själv.

Hur klarar ni egen häst? :)
Ekonomimässigt, syftar jag på, och mest yngre tjejer/killar men även äldre :D
Har ni extrajobb, betalar era föräldrar allt, vad har ni för överenskommelse? :)

Skulle också vara kul att veta vad er häst kostar varje månad, om ni vill dela med er :D

Tack för svar :bow:

När jag bodde hemma stod mina föräldrar för hästinköp, försäkringar, stall (eget stall, jag hade 3 hästar, mamma 1 och lillasyster 1), hö, strö. Jag köpte kraftfoder (åt alla hästar), betalade hovslagare (åt mina hästar), samt betalade mina egna träningar, tävlingar, utrustning till mina hästar och transporthyra när jag skulle iväg (innan jag beställde min egen transport).
Efter jag flyttade hemifrån (hade då bara 2 hästar) fick jag betala allt själv, och hade då heltidsjobb på en industri. Hästarna kostade ca 2000kr/st i månaden inklusive allt

*kl*

jag betalar hälften av spån, hö, kraftfoder, stallhyra och skoning. Andra hälften betalar mamma, hon betalar även försäkring.
Jag betalar veterinärkostnader, utrustning och träning.

Är 17 år och går i skolan. Sommarjobbar just nu och på helgerna delar ja ut reklam.

Har haft egen häst i lite mer än 1 år nu, och det funkar jättebra!
Vi är inte så speciellt rika, men jag jobbar extra så mina föräldrar och jag delar helt på kostnaden.
Är verkligen värt att jobba lite extra för pållens skull!:laugh:

Var jobbar du extra och hur fick du jobbet? :)

fråga dem om ni kan HYRA häst istället man har itne fulla ansvaret och kan lämmna tillbaka den om det inte funkar det är j uexakt som att ha egen häst bara att nån annan är ägaren

Fick min första foderponny när jag var 14 o då betalade mina föräldrar. Sedan köpte jag och min lillasyster en häst tillsammans sommaren då jag fyllde 17, betalade halva hästen o hälften av grejerna resten min syster.betalade sånt som skoning o träning själv och min aföräldrar stallhyran. När vi sålde den så köpte jag en helt egen häst för mina egna pengar som 18 åring:D
Jag betalar allt förutom stallhyran då jag fortfarande pluggar(börjar 3an på gymn.) o mina föräldrar vet att jag jag inte kan betala 2300 i månaden då jag dessutom bor på internat och inte har möjlighet att jobba extra. Jobbar dock häcken av mig under sommrarna för att ha pengar en del av resten av året i allafall att betala ex. hovis o vaccinationer. kan även tillägga att jag under 2 år på internat har ätit nudlar för en hel livstid...o havregrynsgröt:cool::crazy:.

Min häst kostar 2000-3000/månad.
Föräldrarna betalar vartenda öre.
Jag är 19 men arbetslös och har inte möjlighet att jobba just nu, så jag är väldigt tacksam för att de ställer upp.

Japp, det är foderhäst jag får börja med troligen ;)

Mamma och pappa betalar det mesta, jag köper en hel del utrustning för mina egna pengar men mamma och pappa betalar skoning, foder, transport, veterinärkostnader osv..

Lägger till att jag har två hästar, en unghäst och en b-ponny.

Senast ändrad av en moderator:

Jag delar häst, så jag betalar också bara hälten av kostnaderna för hästen. Innan har mina föräldrar betalat min del av stallhyran och jag resten. Har klarat det på barn- och studiebidrag. Jag ahr klarat mig bra på det som blir över, är ingen slösa och mycket har jag att tacka att jag alltid måste sparat på pengarna jag fått in, ifall något oväntat hänt hästen.

Nu kommer jag få aktivitetsersättning eftersom jag har förlängd skolgång nu sista året på gymnasiet pga att jag gått i dövskola i grundskolan och där är det ett obligatoriskt extraår. Så då kommer jag få betala hästen helt själv och även bidra med pengar hemma.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar