Hur klarar ni egen häst?

L

Lajke

Hur klarar ni egen häst? :)
Ekonomimässigt, syftar jag på, och mest yngre tjejer/killar men även äldre :D
Har ni extrajobb, betalar era föräldrar allt, vad har ni för överenskommelse? :)

Skulle också vara kul att veta vad er häst kostar varje månad, om ni vill dela med er :D

Tack för svar :bow:

Sv: Hur klarar ni egen häst?

Jag skaffade egen häst direkt efter gymnasiet. Flyttade hemifrån i samma veva och 6 mån senare skaffade jag en häst till. Jag har aldrig fått hjälp av mina föräldrar, varken ekonomisk eller arbetsmässigt. Jag hittade ett billigt stall som jag betalade 200 kr/mån för, samtidigt som jag fick sköta all mark ca 2,5 ha. Slog eget hö, så där sparade jag också in en del. Har verkligen jobbat häcken av mig i många år och aldrig kunnat unna mig något själv men det är det nog värt (tror jag). Kostnaden för mina två (ponnier) blev ialla fall ca 30.000 - 50.000 kr/år.

Oj, okej :D Starkt av dig att sköta allt själv och så :bow:
Gissar att du jobbade under tiden då?

Jag är 30 år, arbetar heltid. Betalar 3000 kr/mån för stallplats och 1500kr för tex. skoning, försäkring m.m varje månad. Så jag landar på ca 4 500kr/mån. Jag är helt ekonomiskt självständig, så ingen hjäler mig, men däremot sliter jag och jobbar häcken av mig samt att det finns ju inga pengar över till något annat :)

Jag är 24 år, har haft ekonomiskt ansvar för häst sedan jag var 16. Då betalade jag dock inte så mycket, typ halva stallhyran och skoning eller så.
Från 2003 har jag stått för allting själv på min egenuppfödda häst som föddes då. Jag jobbar heltid numera men gjorde inte det i början. Jag betalar ca 1500-2000 i månaden för stallplats och mat, sedan tillkommer skoning och träningar. Försäkring betalar jag per halvår.

Jag köpte min häst i Februari i år, efterssom han var rätt dyr så tog jag ett banklån för att kunna köpa honom.

Jag betalar nu:
Avbetalning på lån: Ca 2000:-/mån
Stallhyra: Ca 800:-
Skor: 250:-/mån (alltså 500:-/skoning)
Försäkring: Ca 300:-
Övrigt: 500:- & uppåt
Kurser/tävlingar: Beror på månad.

I min stallhyra så ingår inackordering, foder mm.

För att ha råd med allt så har jag heltidsjobb och jobbar även extra då och då om det behövs.
Jag får ingen hjälp av min familj som dels bor 120 mil bort och dels är totalt ointresserade av häst, har bara fått lite hjälp med att finansiera min nya sadel. (Kombinerad födelsedagspresent/julklapp :))

Visst det kan vara kärft ibland men det är helt klart värt det och det känns skönt att veta att jag faktiskt klarar av/klarat av allt själv. :)

När jag fick häst skulle jag fylla 15. Jag bodde alltså hemma hos mina föräldrar, gick i skolan.

Mina föräldrar tycker att sålänge man är barn ska man få vara barn. De skulle inte köpt häst åt mig om de inte själva kunde ta den kostnaden. Det var en förmån de ville ge mig, och jag visade mig duglig på andra sätt än genom att tjäna pengar, vilket fö. var svårt att göra som minderårig här där jag bodde, jag ville nämligen ha jobb till och från men fick inget. Det var dock aldrig nåt krav från mina föräldrar och när jag väl fick sommarjobb så gick de pengarna till min egen kassa, mina föräldrar tvingade mig aldrig att lägga det på hästen eller ge det till dem som kompensation. Pengar jag tjänade var mina att göra vad jag ville med, hästen hade jag ju redan fått.

Mao var underhållet av hästen ingenting som jag betalade för (endast prylar), mer än att jag fick mina föräldrars bil såld för att få ihop pengar för inköpet (vilket de nog iof haft råd med annars också). Övriga utgifter såsom veterinär, sadelmakare, etc. betalade min syster för (vuxen) som också hade hästen med mig.

När jag flyttade hemifrån hade jag inget arbete och mina föräldrar betalade hästen tills jag fick en anställning så att jag själv kunde ta över kostnaderna helt och hållet. Självklart letade jag aktivt under den tiden jag var "arbetslös". Det var ju inte meningen att de skulle fortsätta betala för hästen hur länge som helst men de ansåg att hade de skaffat en häst åt mig var det ju också deras ansvar att jag inte behövde sälja honom mellan skola och arbete, få får ju arbete direkt efter gymnasiet. För mig tog det 4 månader.

Jag delar fortfarande hästens kostnader med min syster så jag har det ganska bra på ekonomifronten för hästens del. Det blir inte så mycket pengar. Jag hade klarat det själv också dock.

Svarar till alla;

Att ni orkar! :D Jag beundrar er verkligen, låter som ni verkligen kämpar för att få ha era hästar, skönt att se :) :bow:

Härligt att veta att man klarar det om man anstränger sig också :)

Och om någon undrar varför jag frågar, så försöker jag nämligen lyckas få foderhäst :crazy: Mina föräldrar betalar lite men de har inte råd med 3000-4000 i månaden. Det ligger ett stall 5 minuter från stället vi ska flytta till om en månad som har en boxplats ledig för 1800 kr i månaden och då ingår 12kg foder(hösilage, havre, betfor, mineral)/dag och 1 torvbal/vecka och "fullservice". De har sommar- och vinterhagar. Men isf måste jag alltså skaffa extrajobb... har ni tips eller liknande får ni gärna dela med er :D:p

Hej!

Jag har haft min häst sen två år tillbaka, från första början betalade mamma och pappa stallhyra etc. Efter att jag fyllt femton var det halva barnbidraget som gällde för min del, alltså att de tog halva barnbidraget till hästen och resten fick jag behålla själv, allt eftersom jag blivit äldre har jag fått börja betala mer själv, t.ex i år kommer min sommarjobbslön gå till ny sadel och ridkurser, de hjälper självklart till om det fattas nån hundring ibland men saker jag inte har råd med får jag helt enkelt avstå från. Idag är jag sjutton år och betalar 500 i månaden, utrustning, ev. veterinärskostnader och utbildning själv så långt pengarna räcker :)

När jag hade häst när jag var under 18.
Betalade mamma det mesta,även fast hon egentligen inte hade råd.
Hjälpte till med det jag kunde men inte tillräckligt känner jag idag.
Har haft foderhästar.
Efter jag gick ut gymnasiet har jag haft två hästar.
Ena delade jag med en kompis så månadskostnaden var inte hög.
Nu har jag köpt mig en helt egen.
Och just nu betalar jag bara skoning/foder.
Då han går på lösdrift hos kompis.
Men ska stalla in honom i augustioch räknar på en kostnad på ca: 3-4 tusen imånaden. Vilket min ekonomi kommer klara av.

jag skaffade min första direkt efter jag tog studenten. ett och ett halvt år senare skaffade jag en till.
nu på sommaren betalar jag:
hyra 300
försäkring ca 700
skoning ca 1000
övriga saker tex nya borstar, träns mm 500
foder 200

på vintern tillkommer
1200 i hyra
foder 1000
nya täcken mm 300

detta är för båda hästarna. sedan tillkommer vaccinering, kolla tänderna , träningar mm.
jag jobbar 82% men klarar det mesta själv med stöd från sambo ;)

Jag skall skaffa häst och jag betalar allt själv och har aldrig fått hjälp med att hålla häst tidigare.
Jag ska börja tredje ring på gymnasiet och jobba helg och under lov.
Och så jobbar jag nästan hela sommaren.
Jag har eget stall så där betalar jag bara för el-kostnader.
Och så har jag turen att kunna skaffa gratis torv av god kvalité.
Jag har levt som en eremit under senaste året för att spara ihop till köpet och det blir nog inte mkt åt mig själv sedan heller.
Men en häst väger klart upp det! :)

Jag är 28 år, jobbar heltid och har egen bostadsrätt, bil och häst. Hästen kostar nästan 5.000 kr/mån och då har jag räknat med allt, även träning. Visst är det tufft ibland men jag har valt att avstå från t ex resor, dyra kläder och annat som mina "vanliga" kompisar gör. Och jag har hellre egen häst än att åka till Thailand på semester eller lägger 1000 kr hos frisören, att träna och pyssla med min häst är en av de saker som ger mitt liv en mening.
Jag unnar mig också saker och går på krogen men inte lika ofta och inte lika dyra saker.
Har en helt ok lön så oftast går det rätt bra faktiskt, man får prioritera helt enkelt :)

Jag blir 20 i år, bor i pojkvännens lägenhet ( =jag betalar när jag kan, hjälper till så mycket jag har råd med) och har inget fast jobb.

Hästen är en shetlandsponny som jag har stående hos mormor tillsammans med hennes shettisar gratis, hö ingår.
Foder, verkning och skoning, försäkring och veterinär står jag för själv.
Hästen kostar mig i snitt 300 kr/månad, om man slår ut samtliga kostnader men utelämnar vet.besök.
Detta sparar jag ihop till i samband med sommarjobb och extrajobb, samt har lite shettisdagis för småbarnen i närheten. Har aldrig någonsin haft problem med att försörja hästen.

Nu har jag tur beträffande stallplats samt har en väldigt liten häst som är relativt billig i drift.

När jag fortfarande bodde hemma och hade stor häst stod jag för foder, hovis och strö. Försäkringen + vet.kostnaderna stod mina föräldrar för.

Jag är 18 år och jag skaffade min foderhäst vid jul. Mina föräldrar har inte lagt ett öre på henne! Jag betalar allt själv, stallhyra, skoning, ny sadel o.s.v.

Går ju i gymnasiet än så jag har ju mitt studiebidrag. Sen jobbar jag på sommrarna och valde att lägga alla dom pengarna på hästen, samt att jag jobbade varje längre ledighet och fick in lite nytt undan för undan.

Nu har jag sån tur att nyss när jag fyllde 18 fick jag även mitt underhåll av min pappa på 1200 också. Så jag får in ca 2300 i månaden nu till hösten plus det jag väljer att jobba ihop. Mina föräldrar sa att jag inte skulle ha råd att köpa eller göra någonting när jag skaffade häst, men det här året har jag verkligen spenderat pengar åt höger och vänster, både till mig och hästapållen. :D

Jag är 14 år så mina föräldrar betalar :p
fast ajg hyr bara min häst det kostar ca11000 om året i hyra lite billigare eftersom mamma jobbar för henne som vi hyr min häst av :D
stallplats kostar ltie över 1000 och mat är olika beroende på årstid

men kort o gott mina föräldrar betalar
busskort
hästhyra
nödvändiga saker salvor etc.
stallplats
maten
sen rider jag på ridskola så de betalar de med i en vanlig ridgrupp och en hoppgrupp

det kan låta som att de betalar allt men jag hjälper till hemma mkt städar byter diskmaskinen tvättar klipper gräset osv. och jag betalar alla mina kläder och saker själv övrigt

Och om någon undrar varför jag frågar, så försöker jag nämligen lyckas få foderhäst :crazy: Mina föräldrar betalar lite men de har inte råd med 3000-4000 i månaden. Det ligger ett stall 5 minuter från stället vi ska flytta till om en månad som har en boxplats ledig för 1800 kr i månaden och då ingår 12kg foder(hösilage, havre, betfor, mineral)/dag och 1 torvbal/vecka och "fullservice". De har sommar- och vinterhagar. Men isf måste jag alltså skaffa extrajobb... har ni tips eller liknande får ni gärna dela med er :D:p

hjälp till MYCKET hemma :laugh: gör allt jobbigt som att städa tvätta laga mat osv. så blir de nog lite lättare att övertala :D
(jag antar att du bor hemma?) vilken förälder slipper inte gjärna att göra allt det ;P ?

Jag är sexton och köpte min första häst i början på sommaren när jag var 15. Det är ett år sen alltså.

Vi hade två hästar redan sen innan så det blev ju inte så stor förändring för mig förutom mer ansvar och mer kostnader då.

Själva hästen betalade jag själv med pengar som min mamma och pappa sparat åt mig genom åren.

Vi har eget stall så det är det inga problem med.
Spån får vi från en granne som har en såg.
Hö köper vi och det betalar mina föräldrar för eftersom vi har får också som behöver hö.
Kraftfoder betalar mamma och pappa.

Vetrinärkostnader betalar mamma pch pappa med hjälp av mig ibland.

All utrustning betalar jag förutom hjälm och säkerhetsväst. Det köper mamma och pappa.

Transporten betalade jag hälften på.

Så det är inte mycket jag betalar egentligen. Men eftersom jag pluggar så orkar/hinner jag inte ha ett jobb bredvid. När jag sedan slutar plugga så har jag tänkt att jag ska börja jobba och då ska jag såklart betala mer.

Till detta kan jag tillägga att jag jobbar ganska mycket hemma, hjälper till med alla djur, städar och sånt.

Och vårt deal är att jag tar in på kvällen, mockar, tar ut på helgerna, fodrar, motionerar osv.

Så jag tror på att antingen betalar man mycket själv. Pengar man får från extrajobb/sommarjobb och liknande. Eller så jobbar man mycket åt den som betalar. :)

Haha ja det gör jag, och det är ju helt klart värt ett försök haha! :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar