Sv: Hur klarar ni egen häst?
Jag är sexton och köpte min första häst i början på sommaren när jag var 15. Det är ett år sen alltså.
Vi hade två hästar redan sen innan så det blev ju inte så stor förändring för mig förutom mer ansvar och mer kostnader då.
Själva hästen betalade jag själv med pengar som min mamma och pappa sparat åt mig genom åren.
Vi har eget stall så det är det inga problem med.
Spån får vi från en granne som har en såg.
Hö köper vi och det betalar mina föräldrar för eftersom vi har får också som behöver hö.
Kraftfoder betalar mamma och pappa.
Vetrinärkostnader betalar mamma pch pappa med hjälp av mig ibland.
All utrustning betalar jag förutom hjälm och säkerhetsväst. Det köper mamma och pappa.
Transporten betalade jag hälften på.
Så det är inte mycket jag betalar egentligen. Men eftersom jag pluggar så orkar/hinner jag inte ha ett jobb bredvid. När jag sedan slutar plugga så har jag tänkt att jag ska börja jobba och då ska jag såklart betala mer.
Till detta kan jag tillägga att jag jobbar ganska mycket hemma, hjälper till med alla djur, städar och sånt.
Och vårt deal är att jag tar in på kvällen, mockar, tar ut på helgerna, fodrar, motionerar osv.
Så jag tror på att antingen betalar man mycket själv. Pengar man får från extrajobb/sommarjobb och liknande. Eller så jobbar man mycket åt den som betalar.