Hur klä äldre barn på dop?

sassiball

Trådstartare
Av olika anledningar döptes inte våra barn som bebisar utan ska döpas nu som 11, 8 och 4 år istället.
Hur bör de vara klädda? Tänkte mig vit skjorta , vanliga byxor typ jeans till killen medan tjejerna ska ha vit klänning. Eller vad ? De kan ju knappast ha dopklänning.

Av olika anledningar döptes inte våra barn som bebisar utan ska döpas nu som 11, 8 och 4 år istället.
Hur bör de vara klädda? Tänkte mig vit skjorta , vanliga byxor typ jeans till killen medan tjejerna ska ha vit klänning. Eller vad ? De kan ju knappast ha dopklänning.

Min kompis äldste son, typ 6 år, döpte sig samtidigt som sin lillebror (bäbisdop) häromåret och han var finklädd. Typ chinos/snygga jeans och vit skjorta. Tjejerna skulle jag tänkt lika, finklädda. Inte nödvändigtvis vit klänning men kanske inte svart. ;)

Vi valde att inte döpa barnen då vi ville vänta tills de själva kunde välja. Nu när barnen själva tjatat om det några veckor så ska man ge mig dåligt samvete med en gång. Något som ni inte lyckas med. ;):)

Om ett svar i en diskussionstråd har potential att förstöra ens helg kanske man inte ska starta den tråden?

För övrigt (och återigen) äger inte trådstartaren sin tråd.
Jag har inga problem med varken helg eller tråd.
Tyckte att Sveas svar ändå var omtänksamt.

Blir nog jättebra med den klädseln. Pax vobiscum.

Mitt svar var till viss del menat så, att det var märkligt att någon annan svarade ganska skarpt å dina vägnar.

Inte märkligare än att någon börjar ifrågasätta varför en person väljer att döpa sina barn i en tråd som handlar om vad de ska ha för kläder på sig på dopet. Jag tycker att det är ganska ohyfsat, och det ville jag markera. Kanske onödigt skarpt - det har nog de inblandade tillräckligt med skinn på näsan att leva med.

Varför vänta? Det är en vänlig gest att göra. Sen är det ingen som tvingar någon att leva ut religionen. Att bli döpt är ingenting skadligt. Och även barn kan ta ställning.
Man väljer att döpa barnet in i en religion och in i svenska kyrkan. Det betyder att om barnet inte vill vara medlem sen måste h*n aktivt gå ur när h*n är myndig. Jag tycker det är fel att välja religion åt sitt barn.
Och nej, ett barn kan inte ta ställning då ett barn inte förstår vad dopet innebär fullt ut. Kanske 11-åringar, men knappt de för då har man inte läst särskilt mycket religion i skolan.

Man väljer att döpa barnet in i en religion och in i svenska kyrkan. Det betyder att om barnet inte vill vara medlem sen måste h*n aktivt gå ur när h*n är myndig. Jag tycker det är fel att välja religion åt sitt barn.
Och nej, ett barn kan inte ta ställning då ett barn inte förstår vad dopet innebär fullt ut. Kanske 11-åringar, men knappt de för då har man inte läst särskilt mycket religion i skolan.
WORD!

Visst, men det finns så mycket värre saker som människor gör mot sina barn än att låta dom döpas. Att döma av reaktionerna i tråden är det likställt med att injicera heroin i barnen eller sälja dom som sexslavar.

Oavsett tycker jag det är oerhört småaktigt att ge sig på någon på individnivå, särskilt om det nu är av religiösa skäl.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400
Övr. Barn En fråga till er som inte är religiösa/troende. Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 769
Senast: Suspiria
·
C
  • Låst
Övr. Barn Vet inte om det är rätt ställe men flytta dit där det passar i så fall. Men ta in bort inlägget mÅSTE få ventilera! Ja jag vet inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
52 039
Senast: KrullTroll
·
Övr. Barn Jag ska gifta mig nästa år! :love: Vi kommer ha tre näbbar, våra två barn och min brosdotter. Pojkarna kommer vara 7 år och 1,5 år...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama