Hur känsligt är hösilage?

Piek

Trådstartare
Vi funderar på att ställa ut en silage bal i hagen till hästarna men funderar lite på hur länge dom håller?
Det är tre stora hästar + en shettis som ska dela på balen, de stora äter nu ca 10-15 kg torr hö/dag. Temperaturen ligger på 0- -15 grader den närmsta veckan, nån enstaka plusgrad under några timmar om man kollar yr.no och smhi.
Vågar man ställa ut en bal till dom eller kommer den att bli dålig innan den är slut? 200-250 kg bal ca.

Sv: Hur känsligt är hösilage?

Balen kommer inte att bli dålig.
Du kan ha en bal öppen i två veckor utan att det märks något om det är så pass kallt.
Jag har haft balar i nästan en månad innan dom tagit slut och dom har inte blivit dåliga.
Är det tilldelad giva du skrivit eller har dom fri tillgång redan? annars kan du nog räkna med att dom äter mer när dom får en bal i hagen.
Hoppas din shettis äter med måtta, min hade vi nog inte fått in genom dörren om han fått fri tillgång :crazy:

Ett tips är att skära ut flera fyrkanter ca 50x50 cm så slipper det komma så mycket regn direkt på ensilaget.

okej tack för svaret :) om det blir plusgrader hur länge håller balen då?
shettisen är det nog ingen fara med han går redan på fri tillgång ;)

Den bör hålla två veckor även i plusgrader såvida det helt plötsligt inte blir 15 grader varmt men det är nog ingen risk ;)
Ska dom äta inne också eller hur har du tänkt?
Om hästarna äter 15 kg var och balen väger 250kg så är den ju slut på drygt fem dagar.
Äter dom "bara" 20kg per dag så tar det ca 12 dagar innan den är slut, det bör inte vara några problem det heller.

Ensilageplast skär man lättast med en mattkniv eller liknande dvs tunnt och vasst blad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite akut ha svar på följande: Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt)...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 180
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ligger i förskylning och har tråkigt. Funderar på ditten och datten då-:crazy: Har fått mina hösilage balar nu, är nyfiken på hur det...
2
Svar
21
· Visningar
3 710
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix