Hur känner man att det blir fel galopp?

J

Juni-Saga

Jag som sagt i rubriken, jag har svårt att känna vilken galopp det blir. Hur känner man det? Vet att det antagligen är svårt att beskriva i ord, men någon kanske vågar sig på ett försök? Vore evigt tacksam. :) :) :)

Sv: Hur känner man att det blir fel galopp?

Jag hade också svårt för det så jag frågade på en kurs,
enligt henne skulle man kolla på bogarna, den bog som kommer upp
först det är den galoppen det är.
Sen fick jag galoppa runt på min kille som bara galopperar i 100 km/h
o skrika vilken galopp det var :rofl: Väldigt kul ;P
Med tiden känner man det lättare.

Jag skulle vilja säga att man känner vilken bog som kommer upp först, eller vilken sida det kommer störst rörelser från. Svårt att förklara men lättast är att se vilket ben som kommer först upp vänster ben i vänster galopp och höger ben i höger galopp.

Du ser det på bogen. Som sagt är den bogsida som kommer upp först den galoppen. Vänster bog = vänster galopp.

Om hästen går i fel galopp så känner du det.

Men på en islandshäst med massa man kan det vara svårt att se.
Och beroende på bana och hästens galopp är det heller inte säkert att man känner när det är fel!

Men se det kan du alltid det gäller bara att lära sig, ha någon kunnig som tittar på dig de första gångerna som kan säga om det är rätt eller fel , när du vet hur rätt galopp ser ut alltså hur benet och bogen känns o ser ut så kommer du lära dig att känna om det är rätt eller fel. Med lite träning kommer du lätt lära dig det.

Svarar som ovanstående, man lär sig känna vilket ben det är som "matar". Annars är det väl lättast att lägga en volt och känna hur hästen går.

Jag känner vilken bog hästen landar på eller skjuter ut, men vissa känner bakbenen & andra känner olika på olika hästar, jag har upptäckt att det finns många islandshästar vars ryttaren inte känner av galoppen då de helt enkelt inte kan känna vilken bog som landar/skjuter ifrån & måste kolla ner, & ett annat problem med ryttare som har hästar som skjuter ut bogen åt motsatt håll så dt även blir sv´årt att kolla galoppen med hjälp av bogrörelserna.
Ett hbl vet jag inte ngn någorlunda erfaren ryttare som haft problem att känna galoppen på.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
434
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈