Sv: Hur kan vi hjälpa vår kompis?
hejsan!
Vilken spännande tråd! Jag är glad att du skrev.
Jag vill bara säga en sak; om min häst verkligen vill dra sig bort från mig så har jag inte heller en möjlighet att hålla den, även om jag har ganska starka muskler i mina till synes klena arma. Hästarna är låååångt mycket starkare än mig.
Därimot hinner jag kanske med att parera och hantera situationen, så att jag hinner lugna hästen innan den inser att den är starkare än mig.
Jag känner att eran närvaro är det bästa hjälpen vid ledande av hästen. Hon kanske inte kommer att kunna lösa just denna situation när hon leder hästen, på grund av sina handikapp. Då kan man ju ha hjälp i form av fina vänner som finns med som ett stöd.
Det mesta andra verkar hon klara av. Det finns vissa saker som jag inte fixar i min hästhantering (kanske inte lika daglig hantering) och då tar jag hjälp av människor (typ vid inridning/inkörning). Ni kan ju finnas där i bakgrunden och hjälpa till när det händer. Om hon nu inte vill vara i stallet ensam det vill säga.
Själv använder jag "galopptygel" som jag har gjort av att ta en halva tygel. Man kan även ta ett stigleder. Den funkar jättebra vid bocksprång på unghästen. Den är en mjuk stopp för hästen. Sen tycker jag det var spännande med stegtygeln, den visste jag inte ens om att den fanns.
Lýcka till:-)