Hur kan vi hjälpa vår kompis?

S

Smultronsoda

Jag är orolig för en av mina stallkompisar.

Vi är tre tjejer som brukar hjälpa ägaren i ett turridningsstall att motionera hästarna framför allt på helgerna. Min kompis är en duktig ryttare, det är absolut inget fel på hennes ridning, men hon har nån funktionsnedsättning som gör att hennes reaktionsförmåga och muskelkraft är ganska så mycket nedsatt.

Jag vet inte hur "illa" det är exakt, men hon åker till exempel alltid buss till stallet eftersom hon inte får köra bil. Det hon har är kroniskt och hon har alltid haft det. Det är inget fel på henne mentalt eller så, tvärtom hon är smart, det är bara just detta.

Som sagt så rider hon jättebra men det händer att en och annan häst utnyttjar henne eftersom hon inte kan "ta i" och om hästen brallar till lite när hon leder den så kan hon inte hålla emot eller så. Hästar har sprungit ifrån henne flera gånger eftersom de vet att det "går".

Hon är inte rädd eller så och ridningen funkar bra för henne (det har dock hänt några enstaka gånger att en häst blivit stark och hon inte orkat hålla emot) utan det är värst från marken. Vi vet ju att hon gör så gott hon kan och hon är erfaren så det är inte det, men ändå, hon utsätter sig själv, andra och hästarna för farliga situationer vilket hon verkligen inte vill så nu vill hon inte komma tillbaka :cry: Vi vet att samma sak har hänt i andra stall så det beror nog inte på hästarna här. Vi andra tycker det här är så synd, för det är en himla go tjej, men samtidigt förstår vi henne. Är det någon som har liknande erfarenheter eller vet hur vi ska kunna hjälpa henne?

Sv: Hur kan vi hjälpa vår kompis?

Kanske hon kan träna lite från marken med hästarna? Skicka iväg henne på en helgkurs i NH. :idea:

Och så klart en :bow: till er som är underbara och bryr er om tjejen!

Vad bra att ni är flera som vill hjälpa denna tjej, många med hennes problematik blir ju gärna utmobbade i stället!

Först och främst, vill hon ha er hjälp? Min erfarenhet är att människor ska be om hjälp innan man hjälper till, många vill inte alls bli hjälpta eller påminda om sina brister:crazy:, detta trots, som i ditt fall, det innebär fara för andra!

Hästar är starka och visste de om det skulle vi varken kunna leda dem eller rida på dom, du skriver att hon blir utnyttjad av starka hästar, istället är det så att vissa hästar märker att hon inte har koll och inte har ett tryggt ledarskap och då utnyttjar de det!

Beroende på om hon är normalintelligent eller inte ska ni sätta er ner och prata med henne och berätta att ni är oroliga för hennes och djurens säkerhet, försök att få henne att be om hjälp, inte tvärtom!

Visa henne hur hon ska göra med de hästar som kör över henne! Lycka till!

Kan ni inte anpassa ridningen efter henne då?
Ni kan ju låta bli att utsätta henne för saker som ni anser kan vara en fara för er alla?
Och så kanske man kan ha någonslags hjälpmedel (t.ex. annat bett eller liknande) på hästarna hon rider så att hon kanske har mer att säga till om utan att behöva ta i?

Sedan är det ju bra om hon kan rida de trygga hästarna.

Jag har själv handikapp som gör att jag inte får ta körkort, och jag "kan" inte rida bra, utan åker mest.
Men jag kan "åka" i skogen, alla gångarter och i varierande terräng bara jag vet att hästen inte brukar bocka eller sticka.
Även om jag hittills suttit kvar på de flesta som bockat, och fått stopp på många av de som dragit så är det inget jag vill utsätta mig för.

Jag vill inte utsätta mig (eller omgivningen) för situationen jag inte vet att jag behärskar.
Olyckor händer så lätt ändå.

Kanske har er vän inte "erkänt" sitt handikapp för sig själv? Hon skäms och vill klara allt som "alla andra" kan och vill inte se sina begränsningar?
Det tror jag är vanligt, speciellt i hästvärlden...man vill inte vara sämre.

Tack för tips och engagemang :)

Hon vill ha hjälp, det har hon sagt, men hon har negativa erfarenheter från folk som (vilket jag iofs kan förstå även om det gör ont) inte har vågat låta henne hantera hästarna till slut eftersom det har hänt farliga saker. Hon är rätt klumpig också.

Hon är normalintelligent, troligtvis mer än normalintelligent på många plan. Jag såg hennes gymnasiebetyg hemma hos henne en gång och hon hade MVG i de flesta ämnen. Det hon har är nån typ av förlossningsskada som resulterat i de här "handikappen". Det syns inte utanpå utan märks bara när hon ska göra saker. Hon har Aspergers syndrom också men det märks mest på att hon inte alltid förstår konsekvenserna av saker (inte bara i hästsammanhang) men bara man är tydlig och förklarar för henne så brukar det gå bra. Tyvärr hinner man inte alltid det innan det är för sent så att säga... Men ja, de stora problemen är hennes förlossningsskada, att hon har något fel som gör att hon reagerar extremt långsamt (sprutar man vatten på henne så tar det en evighet innan hon hoppar till och skriker "iiih") och inte har någon kraft.

Vi har islandshästar och två araber i stallet. Hon rider alla hästar bra men araberna är nog de som det funkar bäst med eftersom hon är så känslig och försiktig iom sitt handikapp. Dock är det ju också dem som är tittigast tyvärr...

Jag skulle vilja säga att hon är den överlägset bästa ryttaren av oss tre så det är inte ridningen i sig som är problemet. Men det där med att byta bett var en bra idé, kanske skulle prata med ägaren om det då även hon börjat bekymra sig över säkerheten med den här tjejen :crazy:

Ja men vad kul! Kanske skulle uppskattas :)

Dagens ros till er!

Kan hon inte leda hästarna med stigbett? Då har hon ju lite mer kontroll :)

Jag måste förresten bara :bow::bow: åt er!
Jag är ju själv handikappad - men det syns inte direkt. (bla ADHD, epilepsi, skelettskador, scolios m.m.)
Så jag är i lite liknande situation - FÖRUTOM att ingen bryr sig eller tar hänsyn! :(
Jag brukar säga som det är redan i första kontakten med ägare till ev. medryttarhästar eller liknande.
Ändå accepteras det inte.
Jag får höra att jag är lat, långsam och rider för korta/lätta pass/ridturer.
Det beror nog mycket på skelettskadorna, men även pga dålig balans och hjärtfel.

Flertalet gånger har jag önskat att jag hade ett synligt handikapp så att folk tror mig men...

Hur som helst - önskar det fanns fler som er! :bow:

Tänk om hon skulle tappa hästen med stigbett i munnen då. :crazy:

Till TS;

Jag håller med MimiFly, :bow: Väldigt trevligt att folk bryr sig och vill hjälpa!

Allt går att lösa om man vill, även saker som har med hästar att göra :)

Finns det inte färdiga lösningar/hjälpmedel så får man hitta på och tillverka nya saker som fungerar!

Jag är också lite handikappad här å där, men som sagt det finns lösningar till allt!
Ibland måste man bara klura lite till för att komma på hur man ska göra.

Så heja på er kompis nu! Hjälp henne att klura ut lösningar som kan fungera för henne och hästarna så kommer det att lösa sig :)

Vilka underbara kompisar ni är som vill hjälpa :bow:

Vid hanteringen kanske det kan vara lämpligt med repgrimma som är lite skarpare än vanlig grimma eller ev kedja...
Men framförallt ett längre grimskaft, minst 4meter eller kanske en longerlina, då får hon lite mera tid på sig att reagera och hon tappar inte hästen i första taget.
Sedan att hjälpa henne träna lite ledarskap främst med de hästar som är mest problem med.
Vid ridningen så kan helt klart ett annat lite skarpare bett göra lite skillnad om hon i vanliga fall ändå är mjuk och försiktig, då får hon jul lite av en nödbroms.

Lycka till och hoppas ni kan hjälpa henne :)

Jag har inte särskilt mycket råd att ge, men jag ville bara säga att jag blir glad när jag ser att det finns folk som tänker som er och är villiga att anstränga sig extra för sina vänners skull! :bow:

Jag har inte särskilt mycket råd att ge, men jag ville bara säga att jag blir glad när jag ser att det finns folk som tänker som er och är villiga att anstränga sig extra för sina vänners skull! :bow:

Det är väl såna som TS som är vänner?

Personer som inte hjälper till och bryr sig i såna här lägen kallas väl för typ löst pack osv? Inte vänner iaf...

Jo, men jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det bättre.
Oavsett vad tycker jag att det är trevligt att läsa sådana här trådar :D

Jag har lite ett liknande problem som din kompis jag har fel på händerna vilket gör att jag inte orkar hålla ordentligt i tex tunna grimmskaft. Har löst det genom att köpa långa grimskaft 4,5 meter och använder även en tjock longerlina för att kunna ha en chans att hålla kvar hästarna, även repgrimma har hjälpt mig mycket då hästarna reagerar snabbare på min fjuttiga förhållning:) Och så har jag ALLTID handskar med bra grepp när jag leder en häst för att få lite gratis grepphjälp.
När jag rider behöver jag tyglar som är lagom tjocka, helst den tunna varianten av gummityglar som ger mig ett bättre grepp. rider mest med skänklar och säte och hästarna lär sig förvånansvärt fort vad man vill så det kanske vore något om ni hjälper henne att rida till hästarna lite så hon mer kan stoppa hästarna för sätet istället för att behöva använda handen.

Nu ska vi se om jag kan förklara?!

Det finns "öglor" som man knäpper på tyglarna på lämpligt ställe så att man lättare kan hålla kvar en stark häst.
Tänk öglan i änden på ett hundkoppel.

Led hästarna med bett i munnen, dom flesta vet att det är läge att gå snällt då.
Man kan köpa lösa nackremmar och ta vilket bett man vill, måste ju inte ha stigbett.

Jag har nersatt styrka i bla händerna. För att kunna hålla tex grimskaften så har jag knytit knutar på dem. detta stoppar dem från att bara glida ur händerna på mig om hästen vill dra åt annat håll. Fördelen är att man aldrig kan fastna som man gör om man gör en ögla att hålla i.

Nu följer min pålle mig som ett lamm men det är bra att ha när man tar andras hästar.

jag har stegtyglar när jag rider så att inte hästen kan dra tyglarna ur handen på mig, jag kan inte stänga mina häner så jag kan inte hålla i tyglarna. :o

Sen tycker jag ni ska träna med henne och hästarna och var noga med att förklara likadant varje gång om hon har asperger. Lycka till!

Det finns flera bra böcker om att leva med Asperger, läs gärna någon så förstår du kanske hur hon tänker.:idea:

Det finns "öglor" som man knäpper på tyglarna på lämpligt ställe så att man lättare kan hålla kvar en stark häst.

Det finns ett par stegtyglar från Globus som kostar ca 170 kronor, jag har dem och de är rätt bra för oss som behöver dem. :love:

Sen tycker jag ni ska träna med henne och hästarna och var noga med att förklara likadant varje gång om hon har asperger. Lycka till!

Det finns flera bra böcker om att leva med Asperger, läs gärna någon så förstår du kanske hur hon tänker.:idea:

Alla med AS tänker/fungerar inte likadant. ;)
Det borde finnas en bok om hur NT-personer tänker, så man kunde förstå dem lite bättre. :angel: :cool: :p

NT=neurotypisk

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 057
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv