Alltså jag partar om hästar på elitnivå. Att påstå att de hästar som ska vara de bästa dressyrhästarna i världen inte har en musklad länd för att det tar lång tid att muskla upp dem blir bara löjligt. De hästarna ska vara "klara", de ska absolut inte sakna grunden i att kunna arbeta på rätt sätt.Nej det har jag väl aldrig påstått? Men en del hästar har svårt att muskla länden pga exteriören, och jag har svårt att se varför dessa ska dömas ned under sin upp uppbyggnads (som kan vara ganska lång)
Du skrev ju om ”hål” och liknande, har svårt att se hur ryggraden skulle kunna vara som ett hål? Självklart är det ländens muskulatur som tillsammans med exteriör påverkar hur ”fylld” hästen ser ut ut att vara bakom sadeln.
Förövrigt tycker jag att de som är mest fixerade vid nosen är de som hela tiden hänger upp sig på lodplan, bakom lod osv. Jag känner till få dressyrryttare eller tränare som är så fixerade vid nosens position som du beskriver.
Om man har en häst som har svårt att bygga muskler i länden är inte en ihopdragen kort form rätt väg att gå. Har man den typen av häst så blir det ju ännu viktigare att rida lång och låg tills länden hunnit ikapp och så får man kanske inse att just den individen inte har något på högsta nivå att göra utan att en annan typ av arbete passar bättre ihop med hur dess kropp fungerar.
Om du vill missförstå mitt inlägg, och vid det här laget är jag övertygad om den saken så kan jag inget göra. Du har uppenbarligen bestämt dig för vad som står i det utan att ens försöka tolka det på ett annat sätt än det du gjorde först som jag nu ett par gånger påpekat att det är helt fel tolkning.