Angående vikt, så pågår det en hel del studier kring detta på Island, ffa på Hólar University. Här går att läsa lite:
https://www.holar.is/en/moya/news/r...ct-on-icelandic-horses-physiological-response Ska se om jag hittar hela studien inklusive slutsatser, ska dessutom finnas flera. Senast på VM i år samlades det in data kring hästars och ryttares vikt för att användas i fortsatta studier, så detta är något som i allra högsta grad pågår inom islandshästsporten, även om det kanske sällan når "utanför" våra kretsar.
Tveksamma eller plågsamma metoder ska ju bort ur hästsporten totalt sett anser jag - oavsett om hästen är en islandshäst, en swb eller något annat. Och ja, "det dåliga" finns överallt, men tar sig kanske lite olika uttryck inom olika grenar. Diskussionen efter Helgstrand-dokumentären finns i allra högsta grad i islandshästvärlden också! Och jag tycker att våra problem är delvis desamma som inom dressyren - i vissa stycken för tuff och hård ridning, hästmunnar som gapar och ryttarhänder som är för hårda. Och även hos oss för stort fokus på "form". Ska jag se till sportens utveckling under de 40+ år som jag följt den och/eller varit en del av den, så är det väldigt mycket som förändrats till det bättre i ridningen från "isländsk bonnastil" med stolsits och höga händer till att det numera finns (iaf hos de utbildade tränarna) en extremt mycket större förståelse för hästens biomekanik och psykologi. Men med det sagt så väljer man ju sin tränare - min och dotterns tränare är både utbildad och har en filosofi/metod som jag till 100% kan ställa mig bakom. Alla har inte det.
Det som jag ser som de bra sidorna av islandshästridningen (utöver utvecklingen jag nämner ovan) är en i stora stycken vettig hästhållning (mycket utevistelse i flock, alternativt grupphållning på lösdrift), en relativt prestigelös och "öppen" inställning till nya och bättre metoder/filosofier samt en total avsaknad av både hjälptyglar och sporrar (som är förbjudna på tävling). Men visst, vi liksom alla andra har fortfarande mycket att förbättra!
Men samtidigt är det på Island som ALLA studier på islandshästar och ryttarvikt bedrivs, så alla eventuella riktlinjer lär komma därifrån. Nu tror inte jag heller att Island kommer att införa viktgränser - och jag tycker inte heller att det är rätt väg att gå - men genom forskning på fysioloigsk respons på arbete med olika ryttarvikt så kommer man förhoppningsvis till en hel del andra slutsatser. Som att en högre vikt kan vara okej, men att man då måste minska på tiden, tempot, frekvensen eller något annat. Eller att viss kroppsbyggnad hos hästen faktiskt ger en mer viktbärande häst (någon studie visade ganska tydligt att en bred, platt rygg gjorde att hästen blev betydligt mer viktbärande än med en mer "takformad", smal rygg). Så nej, Island kommer inte gå med på några viktgränser, men vi behöver deras forskning!
Tillägg - om viktstudien på VM:
https://www.feif.org/2023/08/15/weight-study-at-the-world-championships-2023/