Nu kan jag ju mest bara kommentera det jag faktiskt ser mycket av och det är Sverige. Men även internationellt och på Island är det fler kvinnor som rider och tävlar islandshäst nu än för 10-20-30 år sedan. Men det var egentligen bara en parentes i mitt inlägg eftersom du var så fokuserad på ”vuxna män på ponny”.Eftersom trådens syfte har kommit till på grund av helgestrands som ju inte är svensk tog jag för givet att vi inte diskuterade Sverige utan allmänt. Men kan ändå känna att jo, för stora karlar är definitivt ett problem som islandshästsporten har, för stora kvinnor också såklart men det blir självklart väldigt tydligt när det handlar om just män. Vi är granne med en tränare, han är rejäl, runt 185-190 och väger säkerligen i alla fall 95-100 pannor även om jag såklart inte frågat, jag kan inte tycka att han behandlar hästarna väl när han sitter på dem. Hästar som är mindre än dotterns tävlingsponnyer, ska säga att dottern valde att sluta tidigare på B-ponny i år då hon är för lång, hon vägde då 39 och var drygt 160.. Samma med min kompis, väger som mig som väger rätt mycket och utan att säga något exakt vikt kan jag säga att jag aldrig skulle sitta upp på dotterns rejäla connemara, 140 hög, medan hon rider sin islandsponny, 134 hög. Det är ett problem anser jag och som sagt, uppenbarligen helt okej om man tittar på islandshästfolket eftersom båda dessa två är ute på tävlingar. Det handlar väl som så mycket annat, sunt förnuft. Jag anser att det i mångt och mycket verkar saknas totalt hos de som rider islandshäst.
Det jag försöker få fram är om hästarna lider eller får skador av att bära tyngre ryttare? Där är det ju rätt ointressant vad din granne eller din kompis har för sig eller när din dotter slutade rida B-ponny. Det intressanta måste vara 1) har hästarna ont eller blir det orimligt jobbigt för dem i stunden de rids? och 2) får de långsiktiga belastningsskador av sin ryttares vikt? Där tror jag att de isländska studier jag pratat om i tidigare inlägg i alla fall delvis kan svara på frågeställning 1, men jag har hittills inte sett någon studie (på varken islandshästar eller andra) som kunnat svara på 2.
Rent anekdotiskt - viket givetvis inte är bevis för någonting - så ser jag många islandshästar som både lever och håller för tävling i många år, både sådana som går med tyngre ryttare och de som har lättare vikt på ryggen. Islandshästar har också ganska rejält lägre försäkringspremier än t.ex. swb, vilket skulle kunna indikera att de är underrepresenterade vad gäller skador. Återigen inget bevis för någonting, men en intressant observation i sammanhanget.
Innan man börjar gapa om viktgränser och liknande, så tycker jag att man ska ha väl underbyggd fakta att komma med, inte bara tyckande om vad som är ”proportionerligt”, hur man ska använda sig av ”sunt förnuft” och vem som får rida ”ponny” (inte alla islandshästar ligger inom ponnymått). Den typen av fakta saknar jag helt i dina inlägg, och jag förstår ju att du har bestämt dig för vad du tycker så jag avslutar mitt deltagande i diskussionen här.